Gå til innhold

Barnet får høre at jul bare er for kristne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! 

Mitt barn er ikke kristen (foreløpig). I dag var hen fortvilet. Hen har fått spørsmål på skolen fra medelever (småtrinnet) om hvorfor hen feirer jul. Comebacks på dette? 

Jeg tenker at hen selv må finne ut av dette med religion når tiden er inne. Jeg er selv ikke religiøs, men hen må få tro det hen vil. Og likevel kunne nyte julefeiringen. Religion / tradisjon.. 

Anonymkode: b5668...fc5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jul er da slett ingen kristen tradisjon. Det er hedensk. Kristendommen bare overtok de gamle høytidene for å gjøre konverteringen enklere. 

Fortell kidden at folk i Norge har feiret jul lenge før kristendommen kom. 

Anonymkode: f6cc7...a43

• Liker 8
  • Nyttig 10
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei dere! 

Mitt barn er ikke kristen (foreløpig). I dag var hen fortvilet. Hen har fått spørsmål på skolen fra medelever (småtrinnet) om hvorfor hen feirer jul. Comebacks på dette? 

Jeg tenker at hen selv må finne ut av dette med religion når tiden er inne. Jeg er selv ikke religiøs, men hen må få tro det hen vil. Og likevel kunne nyte julefeiringen. Religion / tradisjon.. 

Om det stemmer burde minimum 50% av det Norske la være å feire jul. 

Julen har dype røtter også utenfor kristendommen. Både norrøn mytologi og andre kulturer feiret en form for jul 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Jul er hedensk, vintersolverv, bare lær ungen historie så de kan svare. 

Anonymkode: d7384...4cf

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Blir bare så oppgitt av at folk skriver HEN istedenfor han/hun. Hva er greia? Du avslører da for faen ikke identiteten om du skriver han så alle veit at det er en gutt.. 

Anonymkode: 40842...b44

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi feirer også jul, selv om vi ikke definerer oss som kristne. Det var en tradisjon lenge før kristendommen.

Anonymkode: 0da8c...461

• Liker 6
Skrevet

Det er fint med tradisjoner og markeringer i livet. Alle trenger det. Er selv kristen, men mannen er ikke. Han koser seg i både jul og påske. Er ikke det fint da? Tipper mange av de som ikke er kristne synes det er helt ok med begravelser og sånt i kirken likevel.

Anonymkode: 54de3...e6c

• Liker 2
Skrevet

Her vet ungene mine på 2 og 5 at vi feirer vintersolvervet. Selv om de i bhg er hard på Jesus-kjøret. 

Anonymkode: 3e524...8ac

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det har vært feiring i alle kulturer til alle tider rundt solsnu fordi dagen blir lenger og solen kommer og lager liv og mat igjen, så det har virkelig ikke noe med kristendom å gjøre. I Norge kaller vi det til og med jul fra hedenske Jol og bloting til Odin og Tor, og ikke krist messe. Så hen kan bare svare at "vi feierer jul vi, ikke krist messe" så kan de unga ta en tur hjem og spørre hvorfor de feirer jul og ikke krist messe.

Anonymkode: 889cf...f5c

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så hen kan bare svare at "vi feierer jul vi, ikke krist messe" så kan de unga ta en tur hjem og spørre hvorfor de feirer jul og ikke krist messe.

Anonymkode: 889cf...f5c

Dette! :)

Anonymkode: f40f7...5fb

• Liker 2
Skrevet

Vi feirer heller ikke kristen jul, men tradisjonell norsk julefeiring. Det er jo blitt en blanding av tradisjoner fra litt her og der - de kristne har jo også tatt til seg andre tradisjoner i sin feiring, som juletre og den norske nissen. 

Anonymkode: 1f4f8...449

• Liker 1
Skrevet

Det er jo vanlig snakk blant barn, fortvilet?
«Vi feirer jul fordi det er en fin feiring, tradisjon, kultur, gjør det i min familie, det er vanlig, er mer kristen enn noe annet, norsk, veldig veldig mange gjør det uten at de er så veldig troende, kanskje jeg blir kristen, vi feirer jo jul på skolen og overalt, hvorfor ikke?»

Anonymkode: 3b949...69b

Skrevet

Nå må vi gå litt tøffere unger (og mammaer) her altså! En unge som kommer hjem helt FORTVILT av helt vanlig barnesnakk? Og foreldre som må ta dette på et forum og gjøre det til en mye større sak enn hva det er? 

Lukter helikopterforeldre lang vei! 

Anonymkode: e4b5b...399

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jul er da slett ingen kristen tradisjon. Det er hedensk. Kristendommen bare overtok de gamle høytidene for å gjøre konverteringen enklere. 

Fortell kidden at folk i Norge har feiret jul lenge før kristendommen kom. 

Anonymkode: f6cc7...a43

Er du eller barna dine døpt eller konfirmert? Er noen av av familiemedlemmene dine viet (eller begravet) i en kirke?

Selvsagt er det en kristen tradisjon, om det så har røtter i noe annet fra før av.

Jeg mener at hvis man virkelig skal være så humanetisk at man skal fjerne det kristne fra jula, så får man hoppe over alt det andre også.

Anonymkode: 9730e...da6

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er du eller barna dine døpt eller konfirmert? Er noen av av familiemedlemmene dine viet (eller begravet) i en kirke?

Selvsagt er det en kristen tradisjon, om det så har røtter i noe annet fra før av.

Jeg mener at hvis man virkelig skal være så humanetisk at man skal fjerne det kristne fra jula, så får man hoppe over alt det andre også.

Nei. Julen er ikke en kristen tradisjon. 

At kristne OGSÅ feirer jul, betyr ikke at julen er kristen. 

Anonymkode: 3e524...8ac

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Juletreet, for eksempel, julegavene, julematen, juleøl, ingenting av dette er kristen tradisjon.

Påska er vel den viktigste kristne høytiden, med faste og mange gudstjenester og merkedager. Men jula?

Anonymkode: f40f7...5fb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo bare å fortelle ham som sant er at julen er ikke egentlig en kristen tradisjon selv om Jesu fødsel ble lagt til desember og mange feirer kristen jul. Det er jo de andre barna, de som påstår at jul bare er for kristne, som er de uvitende og det hadde jeg glatt fortalt barnet mitt. Det er ingen grunn til å være lei seg når det er han som vet bedre og de andre som er dumme. 

Anonymkode: 8eec5...4fe

• Liker 1
Skrevet

Når på året skal ellers julenissen komme med gaver? 😂 

Anonymkode: 27427...abf

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2023 den 9.47):

Nei, barnet er ikke døpt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, barnet er ikke døpt. 

Men det er da bare å begynne å snakke om at andre er døpt, anser jul som en religiøs høytid, veldig mange/de fleste gjør som dere, noen feirer ikke i det hele tatt, noen tilhører andre religioner og har andre høytider osv. Dette kan da ikke være nytt for ungen?
Fortvilet, fordi noen har påpekt h*n ikke er religiøs?  

Anonymkode: 3b949...69b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...