Gå til innhold

Når barn ikke har minner før 3 år uansett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis barn ikke husker noen ting før etter fylte 3 år, hva er egentlig vitsen å behandle dem bra? Man streber sånn etter å gjøre alt perfekt ,når sannheten er at man ikke trenger å være en god forelder før etter 3 års alderen fordi barn får jo ingen minner før da? Kan noen forklare?

Anonymkode: 8509f...91b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud. Håper ikke du har barn. 
Hvordan tenker du relasjonen blir om du behandler ett barn i dårlig i tre år? Tror du det blir et trygt og tillitsfullt barn? 

Anonymkode: a9910...302

• Liker 32
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Å bli dårlig behandla vil jo sette spor selv om man ikke nødvendigvis husker de konkrete hendelsene. Tilknytning, trygghet osv. Og det har vel en verdi å ha det bra og oppleve selv om man ikke nødvendigvis husker det seinere? 

Det er for øvrig fullt mulig å ha minner fra før 3 år, jeg har det selv fra rundt 2,5.

Skrevet

Morsom du. Det fester seg jo uansett. De kan kanskje ikke huske konkrete episoder, men de har følelser og kan føle det de opplever.

Selv har jeg kptsd fordi min mor la meg på et rom og kun kom for å gi meg mat de første 6 mnd. Resten lå jeg alene. Sluttet å gråte allerede da jeg var 2 uker - da skjønte spedbarnet at ingen reagerte på gråten.

Anonymkode: 93f9e...a28

• Hjerte 37
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis barn ikke husker noen ting før etter fylte 3 år, hva er egentlig vitsen å behandle dem bra? Man streber sånn etter å gjøre alt perfekt ,når sannheten er at man ikke trenger å være en god forelder før etter 3 års alderen fordi barn får jo ingen minner før da? Kan noen forklare?

Det sitter i kroppen fra de er født du... 

Anonymkode: 3463b...e33

• Liker 9
Skrevet

Shit, du har misforstått...

Anonymkode: 40558...3a8

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Ts, det du skriver er ikke basert på noen som helst seriøs forskning eller kunnskap om barn og barns utvikling.

Hvorfor setter du deg så lite inn i en sak du later å bry deg om?

Du tar helt feil i det du skriver, og insinuasjonene dine er skremmende...

Anonymkode: a7e08...78d

• Liker 3
Skrevet

Nervesystemet glemmer aldri, der traumene fester seg. 

Anonymkode: 4da4b...d4e

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barn får minner før det tredje leveåret, selv om de fleste kanskje ikke husker noe særlig før dette. Kroppen kan ofte huske ting, selv om man mangler fornuftige bilder og ord for det. 

Det er i det første leveåret, det viktigste grunnlaget for å utvikle empati blir lagt. Dersom du har hatt det godt, det første leveåret ditt, vil det kunne være med på å gi mindre effekt på senere omsorgssvikt, det motsatte er også mulig - at dårlig omsorg det første året, gir bivirkninger videre i livet, selv om du skulle få det bra etter dette året.
I tillegg vil hjernens bli dårligere utviklet på andre måter, fordi det ikke er meningen at små barn skal leve i frykt eller lide fysisk eller psykisk nød. 

Anonymkode: 9f3cd...fe2

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Hjernen er i en rivende utvikling de første årene, og de stimuli barnet får bestemmer utviklingen i flere sentrale hjerneområder.

Behovet for kjærlighet og anerkjennelse er faktisk så stort at barn kan dø uten, jfr barnehjem i Kina, og kjærlighet kan øke overlevelsen hos premature barn, f eks kengurimetoden

• Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet

Jeg husker at jeg ble utsatt for overgrep som 2 åring. I tillegg har jeg tilknytningsskader fra den tiden. 

Du er kunnskapsløs ts.

Jeg sier som en annen skrev her på forumet for noen år siden: Hvis du stenger et barn inne i et rom til det er 3 år, så får du ikke ut et fungerende barn…

• Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Selv om barn ikke nødvendigvis kan huske eller gjenfortelle, er det som de andre skriver om at nervesystemet husker. Vi vet ikke alt om dette enda, men det er såpass heftige greier at genene våre kan endre seg. Man har også sett av (ikke helt trivelige forsøk), at barn som har lidd i tidlige leveår, blitt stengt inne, ikke lært språk, ikke trent på samspill osv., tar med seg disse traumene eller ulempene videre.

Ellers vil jeg også si at jeg ser så enormt mye likt i mine småskolebarn som jeg kjenner igjen fra de var småbarn. Personlighet formes i starten av livet, og selvtillit, trygghet osv får de også med seg videre.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Mange som svarer veldig nedtalende med en gang. Jeg synes det er jo bra at ts spør og vil vite hvorfor det er viktig å behandle barn bra fra første dag.

At de fleste glemmer hva som har skjedd fra 0-3år er jo sånn sett riktig, men betyr ikke at det er helt borte i hodet. Noe kan være så grusomt eller minneverdig at det dukker plutselig opp senere i livet. 
Jeg selv hadde opplevd noe da jeg var tre år gammel, som tilfeldigvis dukket opp igjen i fjor. Denne hendelsen forklarer så mye om min adferd i spesielle ting - jeg hadde aldri trodd på det. 

Skrevet

Det vel de årene som er de viktigste for tilknytning og generell god psykisk helse.

Går du med et barn til BUP, så vil de vite hva som skjedde de tre føstee årene av barnets leveår. 

Hvis du ikke I disse viktige årene ser barnet så utvikler ikke hjernen seg slik den skal. Man kan komme segnetter traumer, men det er vanskeligere å gro hjernebaner..

Anonymkode: e4c90...d1c

• Liker 1
Skrevet

Demente har ofte også veldig dårlig hukommelse. Hvorfor skal vi behandle dem bra?

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Min bestekompis har minner fra han var 2 år. Jeg selv har fått flashback som baby etter traumer. Jeg så meg selv lå alene i et mørkt rom, i en seng gråtende som baby uten å få trøst. Moren min har bekreftet at de lot meg gråte meg selv i søvn da de ikke visste bedre. Jeg fikk dette minnet opp først som 30-åring. Behandler du et barn bra, så skaper du emosjonell, kognitiv, sosial, psykologisk og fysisk vekst hos barnet. 

Anonymkode: 6e318...a73

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Kanskje de ikke husker minnene, i seg selv, men de husker. Barnet vårt på 1 år husker vi skrudde på lyset igår morgen, og vil gjerne skru det på igjen idag. De er ikke minneløse. Ikke minst, kroppen husker. Hvorfor skulle man ellers hatt traumer? Det er ikke alle som husker hendelsene, men kroppen kan reagere.  

Anonymkode: a9883...f63

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hjernen formes av erfaringene barnet har de første leveårene, utviklingen som skjer da er enormt viktig for barnet gjennom hele livet.

At personen ikke kan gjengi mange episodene minner fra så tidlig alder er noe helt annet.

For foreldrerollen er det nok også veldig viktig å behandle barnet godt fra start, og holde den relasjonen "hellig". Hvis man behandler noen uten kjærlighet, respekt og omsorg, vil det være vanskelig å plutselig skulle snu og bli empatisk, kjærlig og oppofrende overfor samme person. Man vil også stå der med en 3-åring som fungerer dårlig sosialt, har lav tilknytnignsevne, reduserte kognitive ferdigheter, ingen tillit, gjerne mye aggresjon. Ikke et drømmescenario.

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...