AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #1 Skrevet 14. desember 2023 Hei, sønnen min har fått epilepsi. Det jeg lurte på er at hva kan føre til anfall? Altså kan for eksempel lys, høye lyder eller hva fører til at en som har epilepsi for anfall? Anonymkode: 0fdc1...8cb
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #2 Skrevet 14. desember 2023 Jeg er voksen og har hatt epilepsi siden barneskolealderen. Hvor gammel sønnen din er, er jo veldig relevant her, men både barn og voksne opplever som regel at jo mer regelmessig de lever (altså nok søvn, faste måltider osv.) gir færre anfall. Så finnes det en rekke mer individuelle faktorer. Å reagere på blinkende lys er det faktisk bare en liten andel som gjør (men det er godt kjent pga. advarsler på dataspill o.l.). Selv reagerer jeg på varmt vann/fuktighet, så i dårlige perioder kan jeg knapt dusje fordi det fører til anfall. Aldri hørt om noen andre som har dette som trigger, så det er nok sjelden. Hvilken type anfall man har, spiller sikkert også inn. Selv har jeg i hovedsak såkalte fokale anfall, dvs. anfall som bare skjer i deler av hjernen (ved klassiske krampeanfall er hele hjernen rammet). Hvis sønnen din nylig har fått diagnosen, må dere nok bare følge med og lære etter hvert hva som trigger anfall hos ham, for det er som sagt veldig forskjellig fra person til person. Men sørg så godt dere kan for at han har en regelmessig hverdag med nok mat, søvn og hvile, det er det mest konkrete rådet jeg kan gi. Anonymkode: 2ac49...b20 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #3 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hei, sønnen min har fått epilepsi. Det jeg lurte på er at hva kan føre til anfall? Altså kan for eksempel lys, høye lyder eller hva fører til at en som har epilepsi for anfall? Anonymkode: 0fdc1...8cb Har han ikke vært gjennom utredning? Sønnen min gjennomgikk bl.a. flikkertest etter at han fikk anfall, men uten utslag. Anonymkode: 54fa6...742 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #4 Skrevet 14. desember 2023 Datteren min kunne få anfall ved lite søvn. Typisk hvis vi var på ferie eller hun lå over til bestemor og hadde forskjøvet leggetiden. Hun kunne også få anfall hvis hun var veldig oppspilt/oppgira/spent. Hun har ikke hatt anfall siden hun var åtte år så forhåpentligvis vokst det av seg. Anonymkode: f158c...7f1 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #5 Skrevet 14. desember 2023 Hei! Det er mange ulike triggere, men det betyr ikke at ditt barn reagere på det samme. Hos oss er det lite søvn, sykdom og til tider ingenting som trigger anfallene. Diagnose siden barnet var 3, nå er barnet 9 år og nesten anfallsfri så lenge medisindosen er tilpasset at han vokser. Tøft å få en slik diagnose, her har det gått veldig bra til tross for mange ulike anfall. Anonymkode: d4079...28d
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #6 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er voksen og har hatt epilepsi siden barneskolealderen. Hvor gammel sønnen din er, er jo veldig relevant her, men både barn og voksne opplever som regel at jo mer regelmessig de lever (altså nok søvn, faste måltider osv.) gir færre anfall. Så finnes det en rekke mer individuelle faktorer. Å reagere på blinkende lys er det faktisk bare en liten andel som gjør (men det er godt kjent pga. advarsler på dataspill o.l.). Selv reagerer jeg på varmt vann/fuktighet, så i dårlige perioder kan jeg knapt dusje fordi det fører til anfall. Aldri hørt om noen andre som har dette som trigger, så det er nok sjelden. Hvilken type anfall man har, spiller sikkert også inn. Selv har jeg i hovedsak såkalte fokale anfall, dvs. anfall som bare skjer i deler av hjernen (ved klassiske krampeanfall er hele hjernen rammet). Hvis sønnen din nylig har fått diagnosen, må dere nok bare følge med og lære etter hvert hva som trigger anfall hos ham, for det er som sagt veldig forskjellig fra person til person. Men sørg så godt dere kan for at han har en regelmessig hverdag med nok mat, søvn og hvile, det er det mest konkrete rådet jeg kan gi. Anonymkode: 2ac49...b20 Han er 2 uker gammel, han fikk 7 anfall for 3 dager siden, hvor legen ga han medisin. Og fikk ikke anfall etter det. Men de sa de anfallene kan komme tilbake. Er nesten redd for å sove siden hva om han får anfall. Derfor lurte jeg litt mer på hvordan man kan passet på om Natta? Anonymkode: 0fdc1...8cb 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #7 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har han ikke vært gjennom utredning? Sønnen min gjennomgikk bl.a. flikkertest etter at han fikk anfall, men uten utslag. Anonymkode: 54fa6...742 Han er vært overvåket i over 3 døgn etter at han fikk medisin for krampe anfallene men de ba meg være obs på. Om natta så har jeg vanskelig heter pga jeg er redd for at han skal få anfall og jeg ikke får vite. De ga ikke medisiner etter overvåkelsen. Anonymkode: 0fdc1...8cb
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #8 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han er 2 uker gammel, han fikk 7 anfall for 3 dager siden, hvor legen ga han medisin. Og fikk ikke anfall etter det. Men de sa de anfallene kan komme tilbake. Er nesten redd for å sove siden hva om han får anfall. Derfor lurte jeg litt mer på hvordan man kan passet på om Natta? Anonymkode: 0fdc1...8cb Det finnes en rekke typer alarmer som kan brukes om natta, f.eks. alarmer som utløses ved risting (krampeanfall). Det kan dere få via hjelpemiddelsentralen. Anonymkode: 2ac49...b20 1
Emas Skrevet 14. desember 2023 #9 Skrevet 14. desember 2023 Barnet mitt, med absenesanfall reagerer på lite søvn og mykje “styr”/ ting å forholde seg til 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #10 Skrevet 14. desember 2023 Mannen får anfall av å se bakover til siden Anonymkode: 3064e...683
SPOCA Skrevet 14. desember 2023 #11 Skrevet 14. desember 2023 Det er jo veldig individuelt. Noen trigges f.eks av blinkende lys, andre av for lite søvn. Både min stesønn og jeg har epilepsi. For min del trigges jeg av dårlig/lite søvn og stress, i tillegg til sykdom. Jeg trigges også av monotone oppgaver over tid, f.eks støvsuging, se på en tavle lenge av gangen (som elev/student) osv. Jeg har en blanding av absencer og skjelvinger (men ikke GTK). Jeg kan ha en del epileptisk aktivitet (uten større anfall) ukentlig, men får anfall 1-4 ganger per måned. Som lærer er jo ikke det alltid den heldigste kombinasjonen, siden jeg opplever mye stress på jobb. I tillegg sliter jeg litt med søvnen. Epilepsimedisin morgen og kveld hjelper for meg. Stesønnen min har 20-50 anfall om dagen, hvor de fleste er anfall man ikke kan se med det blotte øye. Han får flere anfall hvis han blir syk (f.eks med feber osv) og sover lite/dårlig. Han sover alltid på dagtid (1-2 timer midt på dagen) pga dette. Det gjør at anfallene roer seg og at han har færre større anfall. Mens jeg tar én medisin, tar min stesønn tre forskjellige. Vi rammes ulikt, og det kan være forskjellige triggere. Verken min stesønn eller jeg trigges av f.eks blinkende lys osv.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #12 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Han er vært overvåket i over 3 døgn etter at han fikk medisin for krampe anfallene men de ba meg være obs på. Om natta så har jeg vanskelig heter pga jeg er redd for at han skal få anfall og jeg ikke får vite. De ga ikke medisiner etter overvåkelsen. Anonymkode: 0fdc1...8cb Uff, så stress :-/ Håper dere får god medisinsk oppfølging og at det er noen som kan svare på dine spørsmål og hjelpe deg med bekymringene. Jeg forstår deg veldig godt. Min var eldre da han fikk første anfall, og det var en forferdelig opplevelse, etterfulgt av mye bekymring. Vi følte dog at han ble godt fulgt opp med undersøkelser, og at vi fikk gode forklaringer underveis. Anonymkode: 54fa6...742
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #13 Skrevet 14. desember 2023 Snakk med legen om hva gjelder ditt barn. Du har vel fått info om dette håper jeg? Anonymkode: 8468e...0a1 1
Srfg6 Skrevet 14. desember 2023 #14 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Uff, så stress :-/ Håper dere får god medisinsk oppfølging og at det er noen som kan svare på dine spørsmål og hjelpe deg med bekymringene. Jeg forstår deg veldig godt. Min var eldre da han fikk første anfall, og det var en forferdelig opplevelse, etterfulgt av mye bekymring. Vi følte dog at han ble godt fulgt opp med undersøkelser, og at vi fikk gode forklaringer underveis. Anonymkode: 54fa6...742 Ja han ble fulgt opp ganske bra, men et barn på 2 uker gammel for anfall så er man nesten redd når neste gang skjer... man får jo ingen tegn på forhånd
Srfg6 Skrevet 14. desember 2023 #15 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Snakk med legen om hva gjelder ditt barn. Du har vel fått info om dette håper jeg? Anonymkode: 8468e...0a1 Jeg spurte dem om det er noe han kan bli trigget av så sa legen nei. Eneste de sa at vi må bare følge med på han, om han fikk anfall eller ikke. Men er litt vanskelig å passe på om en 2 uker gammel uten å vite hva han kan få det av. Spesielt om natten
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #16 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Snakk med legen om hva gjelder ditt barn. Du har vel fått info om dette håper jeg? Anonymkode: 8468e...0a1 Legen på sykehuset fortalte at de kan se litt epilepsi aktivitet fra EEGen men det var ikke så mye så de ville ikke starte med medisin. Men når jeg spurte om han kan få flere anfall så sa hun ja, men om han får de nå eller etter en periode det var legen usikker på. Og når jeg spurte om det er noe spesielt som foresaker anfallene slik at jeg er obs ved slike forhold så sa legen vet ikke Anonymkode: 0fdc1...8cb
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #17 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Datteren min kunne få anfall ved lite søvn. Typisk hvis vi var på ferie eller hun lå over til bestemor og hadde forskjøvet leggetiden. Hun kunne også få anfall hvis hun var veldig oppspilt/oppgira/spent. Hun har ikke hatt anfall siden hun var åtte år så forhåpentligvis vokst det av seg. Anonymkode: f158c...7f1 Høres ut som barneepilepsi. Har også ei som har vokst det av seg. Det jeg tror utløste anfall til vår var lite søvn og lite mat (hun var en svært selektiv spiser). Anonymkode: 71b48...f14
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #18 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 15.12.2023 den 8.28): Høres ut som barneepilepsi. Har også ei som har vokst det av seg. Det jeg tror utløste anfall til vår var lite søvn og lite mat (hun var en svært selektiv spiser). Anonymkode: 71b48...f14 Jeg tror også at utløste anfall ved lite spising siden han våknet for mat hver 4 time men mens han drakk så sovnet han så sov han lenge igjen. Men når han var på sykehuset da drakk han fint. Men er samme igjen etter sykehuset.. han får rundt 100 ml når han våkner for mat og drikker kanskje bare rundt 40 ml også sover han igjen. Men er veldig urolig så lenge han sover... rører på seg hele tiden Anonymkode: 0fdc1...8cb
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #19 Skrevet 3. januar 2024 Han er bare 2 uker? Vår har nattlig epilepsi. Altså ikke synlig anfall på dagtid. Han trigges ikke av lys og blinking, det testet de for. Lite søvn er ganske vanlig at man kan reagere på. Vi lever som vanlig, bortsett fra at barnet vårt må ha medisiner to ganger om dagen. Anonymkode: 5b23e...175
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #20 Skrevet 3. januar 2024 Hvis han er baby ville jeg spurt om de vurderer MR for å se om det er noen grunn til at han kan ha epilepsi, siden han bare er en liten baby. Gikk fødselen greit? Huff, så leit at dere må gjennom dette. Dere kan ta kontakt med ergoterapeut i kommunen for å søke om kamera og alarm. Anonymkode: 5b23e...175
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå