Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en student på 26 år. Da jeg var 21 år var jeg så dum og tok mitt første mitt første forbrukslån. Dette har i dag vokst til 300 000 kr. Som student har inntekten med årene gått ned, så jeg har ikke klart å betale ned like fort som før. Mange av disse er småe gjeld som er tatt fra forskjellige banker. Jeg er redd for at jeg skal miste kontrollen på gjelden ettersom den bare vokser! Jeg har snakket med foreldrene mine og de er villig til å hjelpe meg med 170 000kr. Den største gjelden er ca. 2/3 av samlet gjeld, og på denne har jeg fått en betalingsanmerkning. Gjeldene har en rente mellom 7-22%.

Tror dere det er mulig å forhandle med bankene slik at jeg kan samle gjeldene til en bank? Og evt redusere renten eller summen på gjelden dersom jeg betaler inn ca. 190 000 på engang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I din situasjon er alt verd å forsøke.  Det første er at du sørger å ha full oversikt over hva du skylder, til hvem og til hvilken rente.  Vær oppmerksom på at banker og kredittselskaper  sjelden/aldri reduserer gjeld eller reduserer rente.  

Generelt gjelder at man bør betale den dyreste gjelden først.  I ditt tilfelle høres det ut som at du bør snakke med gjeldsrådgiver i kommunen din.  De som jobber der, kan sånt.   

Har du mulighet for å jobbe og tjene penger?  Snart ferdig med studier?  Sånt teller mye for de som skal vurdere din situasjon.  Det verste du gjør er å la det bare skure.  

Skrevet

Hvis du er til å stole på så er jeg helt sikker på at foreldrene dine vil hjelpe med å stille som kausjonist/garantist for at du kan ta opp en lån med gunstigere renter. Tenker at det hadde jeg gjort som en selvfølge for mitt barn om jeg kunne stole på det.

Anonymkode: b863d...2ec

Skrevet

Forbrukslån bankene reduserer sjelden rentene eller gjeld. Blir det misligholdt blir gjelden heller solgt til inkasso selskap. 

Det kan være lettere å få redusert rentene hos din faste bank, feks dnb, sb1 etc. Som ikke er rene forbruks banker

Refinansiering kan være mulig hvis du ikke har betalingsanmerkning. 

Betalingsanmerkning hvertfall ut små beløp med høyest rente først 

Anonymkode: 2aa31...efa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...