AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #1 Skrevet 14. desember 2023 man hører jo om tilfeller hvor søsken blir forskjellsbehandlet. Foreldre som foretrekker et barn foran det andre. Ubevisst, i de meste tilfellene selvsagt, men like fullt. Barnet merker det jo, og det kan faktisk preget personen langt inn i voksenalderen. Lurer på om det faktisk kan stamme fra tiden som baby? Eller er det helt på viddene? Helt andre årsaker? Anonymkode: bb677...07a 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #2 Skrevet 14. desember 2023 Absolutt. Barn det oppleves krevende å ha omsorg for, er det vanskeligere å gi god omsorg. Ofte blir det en selvforsterkende greie, der barnet blir stadig "vanskeligere" også grunnet foreldrenes reaksjoner på det. Barn med utagerende/krevende atferd er også mer utsatt for vold i hjemmet og andre former for omsorgssvikt. Anonymkode: c9959...a35 2 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #3 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Absolutt. Barn det oppleves krevende å ha omsorg for, er det vanskeligere å gi god omsorg. Ofte blir det en selvforsterkende greie, der barnet blir stadig "vanskeligere" også grunnet foreldrenes reaksjoner på det. Barn med utagerende/krevende atferd er også mer utsatt for vold i hjemmet og andre former for omsorgssvikt. Anonymkode: c9959...a35 Dette stemmer ikke alltid. Ett av mine barn var slik som baby. Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg elsker henne akkurat like høyt som de mer rolige søsknene. Faktisk var hun den av dem som ble aller mest båret og bysset og trøstet som baby, nettopp fordi hun hadde behov for det. Anonymkode: 4f54c...d14 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #4 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Absolutt. Barn det oppleves krevende å ha omsorg for, er det vanskeligere å gi god omsorg. Ofte blir det en selvforsterkende greie, der barnet blir stadig "vanskeligere" også grunnet foreldrenes reaksjoner på det. Barn med utagerende/krevende atferd er også mer utsatt for vold i hjemmet og andre former for omsorgssvikt. Anonymkode: c9959...a35 Stemmer absolutt ikke her. Mulig det er sånn hos noen, men utifra hvordan det er her og hva jeg har sett hos andre får nesten det barnet med mest utfordrende atferd mest kjærlighet fordi de har desto høyere behov for det. De fleste foreldre er like glad i alle barna sine, utfordringer eller ei. Anonymkode: fc02a...797 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #5 Skrevet 15. desember 2023 Spørsmålet var om det kan være slik. Svaret er at det kan det absolutt. Hva som stemmer i deres enkelttilfeller, er jo helt irrelevant. Det er helt selvsagt at det ikke er slik at ingen er glad i sine krevende babyer. Anonymkode: c9959...a35 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #6 Skrevet 15. desember 2023 Hos oss var det omvendt. Jeg var stille og pliktoppfyllende. Jeg ble glemt, mens min utagerende og krevende bror har vært familiens midtpunkt videre inn i voksen alder. Jeg har jo alltid greid meg selv. Trenger ingen omsorg, eller oppfølging da. Anonymkode: a6d7d...30b 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #7 Skrevet 15. desember 2023 De aller fleste vil nok klare å skille situasjonen fra personen. Altså fremdeles være glad i babyen men mislike situasjonen. Eller hjelpesløsheten man føler når man ikke klarer å gjøre det som skal til for at barnet har det bedre. Anonymkode: c1a77...06d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå