Gå til innhold

Erfaringer med partner med sykelig sjalusi?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du vil aldri være i tvil om barnet vårt er ditt. Som mann kan jeg ikke vite sikkert. Du er sjalu på følelsene jeg muligens viser en annen dame. Jeg er sjalu på detaljene rundt den forrige. Min preferanse er at du har færrest mulig. Din preferanse er at jeg er høyere enn deg.
Intensjonen ? Fra 1989 kunne jeg ta DNA-test på om jeg må betale farsbidrag urettmessig. Det fjerner ikke biologiske preferanser av den grunn.

Anonymkode: 37546...8ea

Det finnes DNa tester om man er usikker på om man er far til et barn. Sjalusi er basert på utrygghet, og om man kan finne svaret, er det åprnba en god løsning. Jeg personlig ville ikke hatt ubeskyttet sex, men jeg ser at en del menn er villige til å ta denne risikoen. Jeg har ikke barn fordi jeg bruker prevensjon. For meg har det vært veldig enkelt 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Helene1982 said:

Det finnes DNa tester om man er usikker på om man er far til et barn. Sjalusi er basert på utrygghet, og om man kan finne svaret, er det åprnba en god løsning. Jeg personlig ville ikke hatt ubeskyttet sex, men jeg ser at en del menn er villige til å ta denne risikoen. Jeg har ikke barn fordi jeg bruker prevensjon. For meg har det vært veldig enkelt 

"Det finnes.." Ehh..ja 🙄
Jeg, jeg, du og jeg, er uinteressant for helheten.

All sjalusi er utrygghet i biologisk øyemed, ikke noe vi kan tildele bare ett av kjønnene.
Vi visker ikke ut DNA og gentetikk på 50 år, ei heller biologisk seleksjon med de preferansene kjønnene har naturalia.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Det finnes.." Ehh..ja 🙄
Jeg, jeg, du og jeg, er uinteressant for helheten.

All sjalusi er utrygghet i biologisk øyemed, ikke noe vi kan tildele bare ett av kjønnene.
Vi visker ikke ut DNA og gentetikk på 50 år, ei heller biologisk seleksjon med de preferansene kjønnene har naturalia.

Du innledet med en mini-novelle om deg og meg, som jeg overhodet ikke kjenner meg igjen i. 
«Du vil aldri være i tvil om barnet vårt er ditt. Som mann kan jeg ikke vite sikkert. Du er sjalu på følelsene jeg muligens viser en annen dame. Jeg er sjalu på detaljene rundt den forrige. «

våre biologiske instinkter handler både om å overleve når hverdsgen kjeder oss, og om å overleve når livet er kaos. I et forhold er to ting det søler viktigste: er min partner bra for meg og er jeg bra for ham/henne?

Skrevet

Uavhengig av rolleinnhaveren, så ville du aldri vært i tvil om barnet var ditt?
Du glemte ikke at du fødte, gjorde du vel?

Nei, det andre du nevner handler om samliv og tillit på tvers av preferanser og biologi. Der er sex inkludert, og noe menn/kvinner anser som grunnleggende i forhold.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Uavhengig av rolleinnhaveren, så ville du aldri vært i tvil om barnet var ditt?
Du glemte ikke at du fødte, gjorde du vel?

Nei, det andre du nevner handler om samliv og tillit på tvers av preferanser og biologi. Der er sex inkludert, og noe menn/kvinner anser som grunnleggende i forhold.

Jeg er over 40 år, og har vært seksuell aktiv i over halve livet. Ikke en eneste gang har jeg hatt sex med en mannog regnet med at han skal ta ansvar for min prevensjon. Jeg har ikke født barn fordi jeg selv har brukt prevensjon hver eneste gang. 

Skrevet

Det er ikke deg det er snakk om angående sjalusi Men du høres definitivt ut som en bra kvinne.

Skrevet

Sykt. Datet to ganger ei jente som hadde en sjalu ex i hælene. Hun mente han var en ex, men han mente ikke.

Jeg prøvde å hjelpe henne ut av dette, jeg var litt forelsket også, men hun var som fanget av hans pågåenhet. Tragisk.

Anonymkode: cac97...388

• Hjerte 2
Skrevet

Ja, men jeg vet ikke hvor typisk min historie er. Min mann var sjalu- og lett sint- i det første året vi var sammen. Da var det klage på alt mulig av mine venner og nettverk i tillegg til nærmest "episoder" og "anfall" som var vanskelig å forholde seg til. Det var så ille at jeg sterkt vurderte å slå opp pga det; noe han sikkert skjønte og var urolig for i tillegg til "maset" om hvem jeg snakket med og når. Alt jeg leste om sånt tilsa at det lett ble verre og at å prøve å oppføre seg "perfekt" ikke ville gi mer ro.

Så jeg gikk motsatt vei med å heller bli forbanna selv; ga ham beskjed om at her gir du deg. Dette stopper her. Da fikk vi et redusert nivå episoder. Ellers jobba vi med å bli bedre kjent - noe som var lettere da jeg faktisk slappa mer av rundt ham - og etablere oss med vaner som par. Da ble jeg bedre på å trygge ham - og han bedre på å "slippe meg fri" og stole på meg. Jeg lever et mer aktivt sosialt liv nå enn før vi ble sammen.

Nå er han sjeldent egentlig sjalu lenger så det kommer mer ut som at han søker bekreftelser. Og det er noe som kjennes godt å gi ham, ikke vondt. 

Anonymkode: 0955e...d23

• Hjerte 1
Skrevet

Var i et forhold med sykelig sjalusi i 9 år.

Jeg gjorde en  mulig tabbe i begynnelsen av forholdet hvor jeg hadde flere flammer, men avsluttet når vi ble enige om å være eksklusive. Men det var tydeligvis ikke godt nok, og hun brukte det for alt, sykelig sjalusi, hvor jeg til slutt resignerte og sluttet å være sosial, sluttet å treffe familie. Isolerte meg til slutt fra alt. Har skadet meg så mye at jeg ikke ønsker å gå inn i noe forhold igjen.

Anonymkode: 2d43b...ed4

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Var i et forhold med sykelig sjalusi i 9 år.

Jeg gjorde en  mulig tabbe i begynnelsen av forholdet hvor jeg hadde flere flammer, men avsluttet når vi ble enige om å være eksklusive. Men det var tydeligvis ikke godt nok, og hun brukte det for alt, sykelig sjalusi, hvor jeg til slutt resignerte og sluttet å være sosial, sluttet å treffe familie. Isolerte meg til slutt fra alt. Har skadet meg så mye at jeg ikke ønsker å gå inn i noe forhold igjen.

Anonymkode: 2d43b...ed4

Selvsagt var ikke dette godt nok for henne. Du hadde jo sex med flere andre damer samtidig som du hadde sex med din nåværende. Definitivt en dealbreaker, og at hun fremdeles henger med deg er en tabbe. Skjønner godt at hun ikke greier å legge det der bak seg. 

"Avtalte å være eksklusive", for noe piss. Det er jo utroskap i retrospekt, og pisser på hele oppstarten av forholdet. 

Anonymkode: d01bd...531

• Nyttig 1
Skrevet

Når du føler du må Google eller opprette et innlegg på KG, så bør du gå. 

Har vært sammen med en slik mann, vil ikke si det ble «verre og verre», men det gikk opp og ned. Innimellom var det fint og han virket til å stole på meg. Så kom perioder med anklagelser, kontrollering, sinne, makt og psykisk nedbryting. 
Siden det kom i perioder, så skjønte jeg ikke at det var så ille. Vi fikk det liksom til de andre periodene, så jeg trodde alt ville ordne seg. Helt til den dagen han skulle drepe meg, og holdt på å få det til. Det gikk fra null til hundre. 

Mitt råd, dropp han. Du kan forøvrig prøve alt du vil, men konsekvensen av at du går, er bedre enn konsekvensen som kommer senere dersom(når) det eskalerer. Han må jobbe med seg selv i terapi. Uten deg. Det har ingenting med deg å gjøre, sånne ting ligger langt tilbake, sår fra barndommen.. 

Anonymkode: 87f2c...675

Skrevet

Jeg hadde en kjæreste for 10 år siden som var sykelig sjalu. Jeg fikk ikke møte familie eller venner alene engang og uansett hva jeg gjorde trodde han at jeg var utro. Skal sies at jeg er flørtete og sosial av natur og ikke alltid så de signalene jeg sendte ut. Men han endte med å bli voldelig og jeg var helt isolert. 

Er nå sammen med en mann som er ganske sjalu, men klar over det selv. Han bli fort usikker og sjalu for småting som hvordan jeg snakker med ansatte i service yrker osv. Jeg mener selvsagt ikke å flørte med dem og mener heller ikke at jeg gjør det. Han vet at han må jobbe med dette og det gjør han også. Vi har hatt noen runder på klesvalg, venner av motsatt kjønn og sosiale settinger. Hans sjalusi har gjort meg veldig sliten da jeg ikke har sett de bekymringene han har som reelle. Men den har også ført til at jeg selv har blitt mer sjalu og reagert bl.a på damer han jobber med. Vi har blitt gode til å kommunisere og trygge hverandre og vi drar på sosiale ting selvom den andre er sjalu. Vi kommer ikke til å gjøre det slutt pga dette og det har blitt mye bedre. 

Anonymkode: fa79e...a86

Skrevet

Jeg har selv vært sykelig sjalu. Forferdelig følelse man ikke har kontroll over. 

Jeg endte med å be han ha kontakt med kvinnelige kolleger og venninner. Det viste seg jo senere at jeg hadde grunn til å være sjalu for han hadde seg med flere mens vi var sammen. Da ble det slutt. 

Det skal sies at jeg ikke var sjalu med min første kjæreste og heller ikke med nåværende kjæreste. Da får jeg høre fra venninner at jeg gir kjæresten min altfor frie tøyler. Men jeg stoler på han og jeg har ikke den dårlige magefølelsen som jeg hadde med forrige eksen. 

Til ts. Det blir ikke bedre. Dump mens du ennå kan. 

Anonymkode: b696a...866

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg hadde en kjæreste for 10 år siden som var sykelig sjalu. Jeg fikk ikke møte familie eller venner alene engang og uansett hva jeg gjorde trodde han at jeg var utro. Skal sies at jeg er flørtete og sosial av natur og ikke alltid så de signalene jeg sendte ut. Men han endte med å bli voldelig og jeg var helt isolert. 

Er nå sammen med en mann som er ganske sjalu, men klar over det selv. Han bli fort usikker og sjalu for småting som hvordan jeg snakker med ansatte i service yrker osv. Jeg mener selvsagt ikke å flørte med dem og mener heller ikke at jeg gjør det. Han vet at han må jobbe med dette og det gjør han også. Vi har hatt noen runder på klesvalg, venner av motsatt kjønn og sosiale settinger. Hans sjalusi har gjort meg veldig sliten da jeg ikke har sett de bekymringene han har som reelle. Men den har også ført til at jeg selv har blitt mer sjalu og reagert bl.a på damer han jobber med. Vi har blitt gode til å kommunisere og trygge hverandre og vi drar på sosiale ting selvom den andre er sjalu. Vi kommer ikke til å gjøre det slutt pga dette og det har blitt mye bedre. 

Anonymkode: fa79e...a86

Herregud, det hadde jeg aldri orket.

Anonymkode: 88f2d...fca

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Selvsagt var ikke dette godt nok for henne. Du hadde jo sex med flere andre damer samtidig som du hadde sex med din nåværende. Definitivt en dealbreaker, og at hun fremdeles henger med deg er en tabbe. Skjønner godt at hun ikke greier å legge det der bak seg. 

"Avtalte å være eksklusive", for noe piss. Det er jo utroskap i retrospekt, og pisser på hele oppstarten av forholdet. 

Anonymkode: d01bd...531

Er retrospektiv utroskap noe man må ta høyde for? Så mye merkelige regler folk lager seg for å unnskylde overkontrollering i forhold. Starter det som blir ett seriøst forhold med tilfeldig sex kan det da skje at man har sex med flere i begynnelsen f.eks. Hva man er komfortabel med at den andre gjør både i datingfasen og i forhold burde prates om. Å ta det for gitt at man tenker likt er vell en av forholds store fallgruver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...