jegelskerkatter Skrevet 14. desember 2023 #1 Skrevet 14. desember 2023 Jeg er en 18 år gammel jente som bor sammen med mamma. Vi flyttet nylig i september, og jeg valgte det "største" rommet, som hadde det minste vinduet. vi bor i et rekkehus med 2 etasjer, vi bor i 1 etasje, og noen andre bor i 2 etasje. 1 etasje ligger under jorden på siden mitt rom er, slik at vinduet mitt er et smalt vindu ganske høyt oppe på veggen rett ved siden av veien hvor alle i rekkehusene kjører. Mamma sitt rom er vendt mot hagen, og ligger ikke under jorda, hennes vindu er stort og lavt. jeg har betingelser for når jeg skal sove, jeg sover veldig lett og min helse og velvære blir påvirket av temperatur og luft, MÅ sove med vindu åpent eller så får jeg feber, hodepine og dårlig søvn. skulle egentlig tenkt med mamma sitt rom fordi den vender mot hagen og skogen, også er det stort men rommet er for lite for meg. og her kommer problemet med rommet mitt. naboen sin bil ligger parkert rett utenfor mitt vindu, hver morgen kl 7-8, starter hun (naboen) bilen og lar den stå i minst 10-20 minutter før hun kjører. jeg går ikke på skole eller jobb siden jeg sliter med depresjon og angst. jeg sover i den tiden naboen drar på jobb, og rommet mitt blir fylt med eksos/diesel gas. det blir tungt å puste og svir i halsen, dette har jeg måtte "sove" gjennom i uker, og jeg kjenner at jeg har lyst til å gråte hver dag. i dag bestemte jeg meg for å si ifra til mamma at det er NOKK, jeg klarer ikke mer eksos i lungene, eller høyt styr av en diesel bil som går i flere minutter. jeg ba mamma si ifra til dama over oss, kanskje hun kan flytte bilen, vi har en liten parkeringsplass like ved. Mamma svarte, "Da kan du flytte til pappa, jeg kan ikke tvinge henne til å flytte seg.". jeg kjenner jeg har lyst til å grine. jeg søkte opp hvor skadelig det er å puste inn eksos, du kan rett og slett få skader på organer eller dø. jeg er livredd, vet ikke hva jeg skal gjøre. 1
Sofakona Skrevet 14. desember 2023 #2 Skrevet 14. desember 2023 2 valg. Ikke ha vinduer oppe og ha på vifte. Sove i eks stua? 2
jegelskerkatter Skrevet 14. desember 2023 Forfatter #3 Skrevet 14. desember 2023 Sofakona skrev (1 minutt siden): 2 valg. Ikke ha vinduer oppe og ha på vifte. Sove i eks stua? skulle ønske. sover ikke godt med vindu igjen, sliter med søvn mye fra før, vindu igjen gjør at jeg føler meg uvel. stua er veldig varm og lys, har sovet der før når jeg ikke hadde seng, dårlig søvn
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #4 Skrevet 14. desember 2023 Lukk vinduet kl 6:30. Noen timer uten frisk luft tåler du på morgenen. Hvis du ikke får sove igjen så får du en tidlig start på dagen. Alternativet er å bytte rom. Et soverom er stort nok dersom man får inn en seng og nok klær. Du er myndig så du har også lov til å flytte ut. Da bør du snakke med NAV, men jeg tror egentlig ikke du bør flytte ut ennå. Jeg tror du fortsatt trenger å ha din mor i hus. Anonymkode: 47454...beb 5 1
MizzVic Skrevet 14. desember 2023 #5 Skrevet 14. desember 2023 Da er det bare å stå opp samtidig med naboen, og lukke vinduet. 7-8 tiden er en fin tid å starte dagen på. Sliter du med angst og depresjon, er det ekstra viktig å komme seg opp og ut. 5 1
jegelskerkatter Skrevet 14. desember 2023 Forfatter #6 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Lukk vinduet kl 6:30. Noen timer uten frisk luft tåler du på morgenen. Hvis du ikke får sove igjen så får du en tidlig start på dagen. Alternativet er å bytte rom. Et soverom er stort nok dersom man får inn en seng og nok klær. Du er myndig så du har også lov til å flytte ut. Da bør du snakke med NAV, men jeg tror egentlig ikke du bør flytte ut ennå. Jeg tror du fortsatt trenger å ha din mor i hus. Anonymkode: 47454...beb skulle ønske det var så enkelt(: får meg ikke ut av senga når det er så tidlig, dessuten legger jeg meg veldig sent på natten, har prøvd å fikse min døgn rytme i flere år, nytter ikke
jegelskerkatter Skrevet 14. desember 2023 Forfatter #7 Skrevet 14. desember 2023 MizzVic skrev (4 minutter siden): Da er det bare å stå opp samtidig med naboen, og lukke vinduet. 7-8 tiden er en fin tid å starte dagen på. Sliter du med angst og depresjon, er det ekstra viktig å komme seg opp og ut. takk for tips men er ikke så enkelt for meg!
MizzVic Skrevet 14. desember 2023 #8 Skrevet 14. desember 2023 Det er verre for helsa å være inaktiv, enn å lukte litt diesel.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #9 Skrevet 14. desember 2023 Enten kan du stå opp for å lukke vinduet, eller så kan du tåle lukta. Det er ingenting som tilsier at å være ved en bil i 10-20 minutter er farlig. Anonymkode: b9b9f...205
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #10 Skrevet 14. desember 2023 Skjønner deg veldig godt angående luft og forurensning, skjønner ikke dette med døgnrytme. Typisk ting for en 18-åringå si, men det er faktisk bare å skjerpe seg, altså. Men dette med eksos og idiotiske naboer er en kjempenøtt. Vi bor langt ut på landet. Her var det dønn stille i 20 år. Så flytta det inn noen naboer med hun som bjeffer 24/7 og diesel-Škodaen står en halvtime hver morgen og, merkelig nok, på ettermiddagen og gir en ubeskrivelig stank her. Problemet er at det er kun dumme mennesker som gjør slikt, og dumme mennesker er vanskelige å snakke til. Vi har hatt ørten saker med de og det hjalp ikke. Så begynte en mer aggressiv nabo og ta sakene og han truet med politi på alt. Det hjalp umiddelbart. Skjønner om du ikke vil rote deg bort i politiet, men det går med anonyme tipps eller andre metoder også. Vær litt kreativ. Anonymkode: f154a...30b 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #11 Skrevet 14. desember 2023 Ta. Deg. Sammen. Anonymkode: b8925...157 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #12 Skrevet 16. desember 2023 Du kan vel også prate med naboen og forklare problemet, og spørre om de kan bruke den andre parkeringsplassen? Ellers helt enig med de andre her, det er bare bra å komme seg opp og igang om morgenen, og ta ansvar for ditt eget liv. Du har ansvaret for at du selv skal ha det bra, og det må du jobbe for selv. Anonymkode: 96b3f...839 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #13 Skrevet 16. desember 2023 jegelskerkatter skrev (På 14.12.2023 den 19.49): Jeg er en 18 år gammel jente som bor sammen med mamma. Vi flyttet nylig i september, og jeg valgte det "største" rommet, som hadde det minste vinduet. vi bor i et rekkehus med 2 etasjer, vi bor i 1 etasje, og noen andre bor i 2 etasje. 1 etasje ligger under jorden på siden mitt rom er, slik at vinduet mitt er et smalt vindu ganske høyt oppe på veggen rett ved siden av veien hvor alle i rekkehusene kjører. Mamma sitt rom er vendt mot hagen, og ligger ikke under jorda, hennes vindu er stort og lavt. jeg har betingelser for når jeg skal sove, jeg sover veldig lett og min helse og velvære blir påvirket av temperatur og luft, MÅ sove med vindu åpent eller så får jeg feber, hodepine og dårlig søvn. skulle egentlig tenkt med mamma sitt rom fordi den vender mot hagen og skogen, også er det stort men rommet er for lite for meg. og her kommer problemet med rommet mitt. naboen sin bil ligger parkert rett utenfor mitt vindu, hver morgen kl 7-8, starter hun (naboen) bilen og lar den stå i minst 10-20 minutter før hun kjører. jeg går ikke på skole eller jobb siden jeg sliter med depresjon og angst. jeg sover i den tiden naboen drar på jobb, og rommet mitt blir fylt med eksos/diesel gas. det blir tungt å puste og svir i halsen, dette har jeg måtte "sove" gjennom i uker, og jeg kjenner at jeg har lyst til å gråte hver dag. i dag bestemte jeg meg for å si ifra til mamma at det er NOKK, jeg klarer ikke mer eksos i lungene, eller høyt styr av en diesel bil som går i flere minutter. jeg ba mamma si ifra til dama over oss, kanskje hun kan flytte bilen, vi har en liten parkeringsplass like ved. Mamma svarte, "Da kan du flytte til pappa, jeg kan ikke tvinge henne til å flytte seg.". jeg kjenner jeg har lyst til å grine. jeg søkte opp hvor skadelig det er å puste inn eksos, du kan rett og slett få skader på organer eller dø. jeg er livredd, vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har to slike i min blokkleilighet på 52 kvadrat. Anbefaler alle å ha luftrenser, virkelig forskjell fra før jeg hadde det. Denne er pr. nå testvinner også. Om jeg var deg hadde jeg kjøpt en sånn i hvertfall https://www.whiteaway.no/hus-hage/klima-vifte/luftrenser/product/xiaomi-smartmi-air-purifier-p1-black/?gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAsvWrBhC0ARIsAO4E6f_i-M5mSkNZkCu19HjvvIMDo9XhE8wOPhD_bXUhyRWMRTmAYqdTcEYaAmXrEALw_wcB Anonymkode: 192f2...677
Gjest theTitanic Skrevet 16. desember 2023 #14 Skrevet 16. desember 2023 Jeg står opp og lukker vinduet midt på natten om sommeren pga tusenvis av fugler som har konsert på den tiden, og legger meg til åsove igjen. Det er vel bedre å lukke vinduet på morgenen enn å få eksos inn? Og å stå opp om morgenen er bare sunt. 0700 er en fin tid for en kaffe.
BobbySocks Skrevet 16. desember 2023 #15 Skrevet 16. desember 2023 Ingenting er så enkelt for deg, men du må innse at du ikke kan endre andre, kun deg selv. Så vil du ha endring må DU stå for den. 1
Snublefot62 Skrevet 16. desember 2023 #16 Skrevet 16. desember 2023 Du kan ikke endre andre du kan kun endre deg selv. Gjenta dette til det sitter. Du fremstår som en ungdom som er vant med å få viljen din og mener at diagnoser/psyke gir deg rettigheter over andre. Slik virker ikke verden og du blir ikke noe bedre av å fortsette sånn. Kl 7 er et fint tidspunkt å starte dagen på. Det vil sannsynligvis og passe godt overens med døgnrytmen kroppen din trenger og (men som du ikke har). At du ikke jobber eller går på skole er ikke en god grunn til å ikke ha en fungerende døgnrytme. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #17 Skrevet 17. desember 2023 Ta ansvar selv, du er voksen. 1. Gi selv beskjed til naboen 2. Ha vinduet lukket 3. Stå tidligere opp 4. Sov et annet sted 5. Flytt ut Anonymkode: 655ed...e5e 2
ajarRun Skrevet 19. desember 2023 #18 Skrevet 19. desember 2023 Det er ikke lov med tomgangskjøring, så naboen bryter loven. Jeg ville ikke startet med det, jeg ville fortalt hvordan eksosen plager meg, og spurt om de kunne parkert bilen en annen vei eller kjøpe seg en kupevifte eller noe. Hvis de da ikke er imøtekommende ville jeg sagt fra til personen at det ikke er lov. Hvis heller ikke det fører fram, ville jeg ringt politiet på 02800 hver morgen når bilen står der, fram til de kommer å snakker med naboen. Jeg ville også vurdert en anmeldelse, ikke fordi den vil føre fram, men fordi det kanskje kan få naboen til å tenke seg om. Dog kan det slå begge veier, noen vil bare bli mer bestemt når de får henleggelsen i posten. VW-konsernet hadde planer om å putte en ape eller en syklist i et gasskammer koblet til eksosen på sine biler for å vise hvor ufarlig det er. Så det er neppe noen enorm fare med eksosen.
newman01 Skrevet 21. desember 2023 #19 Skrevet 21. desember 2023 Så du er 18 år, går ikke på skole, har ikke jobb, legger deg sent, vil ikke stå opp om morgenen, må ha vindu åpent ellers får du feber... Vurdert å se på muligheten om du klarer å tilpasse deg verden bittelitt? 2 1
Skravlekaspar Skrevet 21. desember 2023 #20 Skrevet 21. desember 2023 Så slemme dere er mot den stakkars jenta her. Hvordan ville dere følt dere hvis dere var 18 år, slet tungt psykisk , og få den klassiske "ta deg sammen", kom deg på skole/jobb og slutt å syt? Hun er et ungt menneske på terskelen inn i voksenlivet. Ts. Din nabo er et grelt eksempel på tomgangskjøring. Klart ulovlig og omfatter trafikkreglenes paragraf 16 i veitrafikkloven. «I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motoren på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.» Siden din mor er en kylling, som ikke engang tør å stå opp for sin egen datter, burde du kanskje ta det opp med naboen selv? Og vise til paragraf 16 i vegtrafikkloven. Fortell henne hvis hun ikke stopper tomgangskjøringen så kontakter du politiet. Er sikker på når du forklarer henne situasjonen at hun er oppegående nok til å skjønne den. Hvem vil vel ha fossilt utslipp inn i hjemmet sitt? Og siden du bor under bakkeplan med lufting via vindu og sikkert også ventilasjonrist i vegg kan man også snakke om kullosforgiftning. Kullos (karbonmonoksid) er mye tyngre enn oksygen. Og finner den letteste vei ned i kjelleren til ts. Til dere her som mener dette er hysteri. Sett dere inn i bilen i garasjen deres, åpne vinduene og starte motoren. Etter en halvtime blir du tørr i munnen og får hodepine. Etter 45 min blir du døsig og sovner. Etter nok en halvtime har du akutt respirasjonssvikt og du er dau. Siden det her virker å være en parkeringsplass nærme bolig burde hun naboen fått motorvarmer i bilen. Da vil hun spare bensinutgifter og miljøet. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå