AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #1 Del Skrevet 14. desember 2023 Begynte som lærling på karrsosseriverksted for biler på 70 talet, og på den tiden var det biler fargevarianter på bilene, og det var m.a. populert med sorte venyltak De fleste biler var lakkert med syntetisk lakk, bilverksatene fekk innstallert brennlakkeringsbokser på 70 talet. Bilene var tidligere lakkert med syntetiske lakker,men etterhvert de første bilene med acryllakk / to-komponentlakk. Klarlakken var reine miljøgiften, og ekstremt helseskadeleg, og mange billakkerere fekk diagnosen løsmiddelskadet, og blei uføre midt i yrkeslivet. Ser ein på eldre biler var det langt mer variasjoner i fargene, men siste 20-30 årene har svart / grått preget fargsamansettningen på bilparken. Anonymkode: 7c34b...8d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #2 Del Skrevet 14. desember 2023 Fordi det er mest praktisk i forhold til hvor fort de blir skitne av eksos og veistøv Anonymkode: b230c...5b8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 14. desember 2023 #3 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fordi det er mest praktisk i forhold til hvor fort de blir skitne av eksos og veistøv Anonymkode: b230c...5b8 Det er da ingen biler man ser veistøv lettere på enn sorte biler, det samme med små ujevnheter, de ser man med en gang på en sort bil. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 14. desember 2023 #4 Del Skrevet 14. desember 2023 (endret) bvp skrev (1 minutt siden): Det er da ingen biler man ser veistøv lettere på enn sorte biler, det samme med små ujevnheter, de ser man med en gang på en sort bil. Vel… Prøvd hvit bil? 😂 Endret 14. desember 2023 av Anononyma 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #5 Del Skrevet 14. desember 2023 Sjekk ut "Dupont colour report". Ting har endret seg over tid. På 70-tallet var farge inn, nå ser vi denne triste dritten: Anonymkode: 85092...579 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #6 Del Skrevet 14. desember 2023 Husker da biler var blå,gule og orange jeg, det var tider det! NÅ er det så kjedelig. Intet mangfold Anonymkode: 9fd5b...e01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #7 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sjekk ut "Dupont colour report". Ting har endret seg over tid. På 70-tallet var farge inn, nå ser vi denne triste dritten: Anonymkode: 85092...579 Heldigvis. Men hvite biler er det styggeste som er Anonymkode: 5cc02...b58 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 14. desember 2023 #8 Del Skrevet 14. desember 2023 (endret) Mye av grunnen er at det er PR-folk som bestemmer fargene, nesten hvert år kan man lese i en eller annen blekke hvilken farger som vil bli populære, jeg hadde grått hus for mange år siden men da jeg leste at grått ville bli på mote året etter kjøpte jeg 40 liter maling og malte huset gult, det vil det være til gult kommer på moten. Endret 14. desember 2023 av bvp 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 14. desember 2023 #9 Del Skrevet 14. desember 2023 Hadde man hatt en sånn her, tror jeg neppe den villet blitt stjålet: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 14. desember 2023 #10 Del Skrevet 14. desember 2023 Det er vel av samme grunn som at alle hus er grå både utenpå og inni for tida. Mote. Farger kommer helt sikkert tilbake igjen, det er vel på vei inn igjen når det gjelder interiør, og det flytter seg sikkert ut til husvegger og bilder etter hvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #11 Del Skrevet 14. desember 2023 Det er de som koster minst og som du ofte kan få på dagen. Anonymkode: 99d8b...3f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 14. desember 2023 #12 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Husker da biler var blå,gule og orange jeg, det var tider det! NÅ er det så kjedelig. Intet mangfold Anonymkode: 9fd5b...e01 Hehe, min er knall gul Riktignok foliert da, opprinnelig hvit (billigste fargen). Kona sin er rosa, opprinnelig blå. Bedre å kjøpe farge som er kurant ved salg, og heller helfoliere i den fargen man ønsker. Da blir lakken beskyttet også, så den er god som ny når bilen selges. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevian Skrevet 14. desember 2023 #13 Del Skrevet 14. desember 2023 Nøytrale tidløse farger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #14 Del Skrevet 14. desember 2023 Nevian skrev (1 minutt siden): Nøytrale tidløse farger. Det er ganske dumt i trafikken da. Sjeldent man ser brune eller grønne biler. Ofte grå da 🧐🤔 Anonymkode: 5cc02...b58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #15 Del Skrevet 14. desember 2023 Tror det er fordi sinnene til folk flest gjerne er grå eller svarte nå til dags. Enten er vi kje, utvaska og fanget av hamsterhjulet (grå) eller møkklei, forbanna og fylt av satan sjøl (svart) 😅 Anonymkode: 2712f...eae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 15. desember 2023 #16 Del Skrevet 15. desember 2023 Etterpåklokskap følger: Jeg har hatt hvite, grå og svarte biler. På de svarte sto all skitt frem som nærmest selvlysende, og den måtte spyles av to ganger i uka. Og det var som å sette seg inn i en pizzaovn om sommeren. At klimaanlegget var bra, hjalp lite, når en sitter der, gjennomvåt av svette i kaldlufta. De hvite var også skittmagneter, men ikke like ille som de svarte. Måkeskitten vistes ikke like bra. Og de var mye kjøligere på sommeren. Min første sølvgrå var en drittbil. Men det var umulig å se om den trengte vask etter mange uker, om en ikke kom borti med klærne. Er grei-ish om sommeren, mth på soloppheting. Min andre sølvgrå er OK. Jeg greier meg med en vask i måneden, istedenfor vaskeabbonnement. - Og jeg kan sverge på at jeg hører måsejævel'n småbannes i det fjerne. Den risikerer forstoppelse, når det etterhvert blir så få svarte biler igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #17 Del Skrevet 15. desember 2023 bvp skrev (4 timer siden): Mye av grunnen er at det er PR-folk som bestemmer fargene, nesten hvert år kan man lese i en eller annen blekke hvilken farger som vil bli populære, jeg hadde grått hus for mange år siden men da jeg leste at grått ville bli på mote året etter kjøpte jeg 40 liter maling og malte huset gult, det vil det være til gult kommer på moten. Fy fader du er kul og tøff altså 🤩 kan jeg få ta på deg 😔 Anonymkode: 58f8b...de8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #18 Del Skrevet 15. desember 2023 Du må betale ekstra for andre farger enn hvit Anonymkode: 6c671...46b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 15. desember 2023 #19 Del Skrevet 15. desember 2023 Alle biler har da vert å få i mange fine farger? Men tror dette er mest fordi nybilkjøperen har vert ute etter ny bil der og da, og så har det blitt svart/hvit/sølv som det virker som mange har inne for rask levering. Det tar klart litt tid å få sin "egen" farge på en ny bil. Vet og det har vert snakka om at, nei det er bare svart eller sølv som selges godt videre, men f... heller om jeg valgte noen av de fargene den ene gangen jeg kjøpte ny bil. Og det gjør jeg ikke om det skulle bli ny bil i fremtiden heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #20 Del Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Begynte som lærling på karrsosseriverksted for biler på 70 talet, og på den tiden var det biler fargevarianter på bilene, og det var m.a. populert med sorte venyltak De fleste biler var lakkert med syntetisk lakk, bilverksatene fekk innstallert brennlakkeringsbokser på 70 talet. Bilene var tidligere lakkert med syntetiske lakker,men etterhvert de første bilene med acryllakk / to-komponentlakk. Klarlakken var reine miljøgiften, og ekstremt helseskadeleg, og mange billakkerere fekk diagnosen løsmiddelskadet, og blei uføre midt i yrkeslivet. Ser ein på eldre biler var det langt mer variasjoner i fargene, men siste 20-30 årene har svart / grått preget fargsamansettningen på bilparken. Anonymkode: 7c34b...8d6 Muligens fordi de er lakkert slik fra fabrikken..... Anonymkode: 0467b...460 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå