AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #1 Skrevet 14. desember 2023 Førstegangsgravid her, uten erfaring med babyer. Hva slags utstyr trenger man til stell av babyen, og hvor mye? Håndklær - hvor store er praktisk, og hvor ofte vasker man en baby? (Mtp hvor mange håndduker vi trenger) Vaskekluter - Hvilket materiale? Er bambus bra? Bruker man klutene til mange stell, for eksempel en klut per dag, en klut per bæsjebleie? Vi har selvsagt et stellebord med stellematte og div. kurver til klær, kluter, kremer o.l. Er det da noe annet enn håndduker og vaskekluter vi trenger? Vi ønsker ikke å bruke noen engangsprodukter, så ta det med i beregningen når dere anbefaler antall. Anonymkode: 2f4ec...675
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #2 Skrevet 14. desember 2023 Jeg tror kanskje dere får dere en liten overraskelse over hvor mange vaskekluter det blir å vaske hvis dere vasker bæsjerumper med vaskekluter. Det er nok ikke mer miljøvennlig enn å bruke et par kompresser fra apoteket. Ellers trenger man ikke så mye mer enn babyolje. Babyen kan ligge på gulvet på en liten stellematte eller håndduk under stell og det er jo mye mer sikkert enn å bruke stellebord der baby kan rulle av og slå seg bare man strekker seg for å hente noe og ikke har hånden på babyen i 2 sek. Anonymkode: 18a48...34b 7 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #3 Skrevet 14. desember 2023 Vi kjøper Vidi mini tørre engangskluter på apoteket. Fukter dem i lunkent vann og litt babyolje. Bruker salven Inotyol etterpå. https://www.vitusapotek.no/vi%2B-kundeklubbtilbud/vi%2B-faste-medlemstilbud/vi%2B-medlemstilbud-pa-alt-til-baby-og-barn-/torrservietter-og-vatservietter/vidi-mini-torre-engangskluter-100-stk/p/969066 Anonymkode: 11f34...0a9 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #4 Skrevet 14. desember 2023 Sparer en del kluter på å skylle stumpen i vasken. Anonymkode: 40c41...7d2 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #5 Skrevet 14. desember 2023 Om dere ikke skal bruke engangs, så ville jeg beregnet minst 4 kluter per bæsjebleie. Det er veldig sølete. De to første klutene blir til å vaske av all bæsjen. De to andre for å gjøre rent og tørke. Bæsjer barnet 4 ganger til dagen blir det 16 kluter dagen. Anonymkode: 11f34...0a9 10
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #6 Skrevet 14. desember 2023 Jeg skylte rumpa i vasken og tørket med en hånduk, men etter hvert ble han rød og sår av dette. Gikk derfor over til Våtservietter og hadde aldri en sår rumpe etter det😅 så ja, hver åpen for at det faktisk er sååå mye lettere med engangsprodukter både hjemme og på tur. Anonymkode: d2ede...cd5 2
Sofakona Skrevet 14. desember 2023 #7 Skrevet 14. desember 2023 Men vil dere bruke kluter pga miljø? For om dere bruker 16 kluter( kanskje mer pga oppkast, søking etc) så si dere må vaske 20 kluter om dagen..det er vel ikke helt miljø vennlig det heller? Pluss da må dere passe på at rumpa ikke blir sår da serlig den nye bæsjen kan gjøre mye "skade " da den ofte er tynn 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #8 Skrevet 14. desember 2023 Jeg tror også at det er mer miljøvennlig å bruke engangskluter som dere fukter med vann. Bæsjekluter bør vaskes på 90 grader og dere trenger veeeldig mange hvis dere ikke vasker en maskin for dagen. Anonymkode: 14a7b...696 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #9 Skrevet 14. desember 2023 Jeg badet min sjelden, et par ganger i uka tror jeg det var. Så brukte ikke mange håndklær. Kjøpte uansett ikke egne babyhåndklær, brukte de vanlige jeg hadde fra før. Anonymkode: 14a7b...696
Anononyma Skrevet 14. desember 2023 #10 Skrevet 14. desember 2023 Anbefaler virkelig disse tørre engangsklutene til baby! De er ikke spesielt ugreie mot miljøet, og gudhjelpe det går mye kluter! 😂 Anbefaler forøvrig også engangs underlag til stellematte selv om dere ikke ville ha slike tips. Kan være dere får en overraskelse når babyen kommer. Vi begynte med å bruke håndklær under babyen på stellematta, men vi brukte jo et titalls håndklær om dagen omtrent. Når det gjelder håndkle til å tørke baby etter bad klarte vi oss i massevis med 2 som vi roterte mellom i starten. De aller minste skal ikke bade så ofte 😊 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #11 Skrevet 14. desember 2023 Vil også si at hvor ofte en baby bæsjer og gulper varierer veldig, så det er vanskelig å oppgi antall kluter. Min gulpet en eller to ganger i løpet av babytiden og bæsjet et par-tre ganger i uka, mens andre bæsjer og gulper ofte. Anonymkode: 14a7b...696 1
Lorieen Skrevet 14. desember 2023 #12 Skrevet 14. desember 2023 Tørre engangskluter/kompresser, vann og en dæsj kokosolje funker fint til bleieskift. 2 badehåndklær holder. Det finnes babyhåndklær med hette som blir nesten som en badekåpe. Disse er fine det første året. Babyen trenger ikke å bade mer enn max 1-2 ganger per uke, men bør vaskes forsiktig med klut i alle hudfolder og klappes tørr en gang daglig for å få vekk rester av gulp osv. Hvis babyen har mye valker og det blir rødt/sårt pga fukt kan man pudre med potetmel. Det samler seg også gjerne lo/svette inni hender og mellom babyens fingre og tær. Negler klippes/files ukentlig.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #13 Skrevet 14. desember 2023 Takk for realitetsorientering! Vi er forberedte på at ingenting blir som vi trodde og at vi må kaste 80% av prinsippene våre på båten før eller senere. Skal i alle fall kjøpe en haug med kluter. TS Anonymkode: 2f4ec...675 3 1
Sofakona Skrevet 14. desember 2023 #14 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for realitetsorientering! Vi er forberedte på at ingenting blir som vi trodde og at vi må kaste 80% av prinsippene våre på båten før eller senere. Skal i alle fall kjøpe en haug med kluter. TS Anonymkode: 2f4ec...675 Pass på bleie utslett og bruk mye zink
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #15 Skrevet 14. desember 2023 - Et par håndklær. Vi badet baby svært lite og syns det ikke var nødvendig heller - Zink krem. Til utslett ved behov. - Vi hadde ca 40 kluter. Man kan ikke gjenbruke klutene ved bæsjebleier syns jeg. Å la det ligge er uhygienisk i mine øyne. Anonymkode: 213ef...53f
Tobias001 Skrevet 14. desember 2023 #16 Skrevet 14. desember 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Førstegangsgravid her, uten erfaring med babyer. Hva slags utstyr trenger man til stell av babyen, og hvor mye? Håndklær - hvor store er praktisk, og hvor ofte vasker man en baby? (Mtp hvor mange håndduker vi trenger) Vaskekluter - Hvilket materiale? Er bambus bra? Bruker man klutene til mange stell, for eksempel en klut per dag, en klut per bæsjebleie? Vi har selvsagt et stellebord med stellematte og div. kurver til klær, kluter, kremer o.l. Er det da noe annet enn håndduker og vaskekluter vi trenger? Vi ønsker ikke å bruke noen engangsprodukter, så ta det med i beregningen når dere anbefaler antall. Anonymkode: 2f4ec...675 Bruk deg du har! Selv brukte jeg ett gjæringskar til vin for vask, hadde ett stående med såpevann og ett med rent vann. Dypp først ungen i såpevannet, derretter i det rene, ta etg vanlig håndkle å tørk ungen! Værre er det faktisk ikke! Skønner virkelig ikke alt hysteriet rundt baby utstyr! 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #17 Skrevet 14. desember 2023 Støtter det som sies om tørre engangskluter fra apoteket som dyppes i vann med babyolje her. Det kommer jo gjerne både en og flere ladninger bæsj idet man har stelt og fått på ren bleie, eller midtveis i stellet. Vanlige kluter blir derfor ikke særlig miljøvennlig når man må vaske på 90 grader i ett sett. En liten bolle til vann + olje er kjekt. Og Inotyol-salve er gull mot såre stomper. Hvis dere har en stellematte a la Leander, så er den lett å tørke over ved uhell på matta. Anonymkode: 50370...bc5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #18 Skrevet 14. desember 2023 Tobias001 skrev (9 minutter siden): Bruk deg du har! Selv brukte jeg ett gjæringskar til vin for vask, hadde ett stående med såpevann og ett med rent vann. Dypp først ungen i såpevannet, derretter i det rene, ta etg vanlig håndkle å tørk ungen! Værre er det faktisk ikke! Skønner virkelig ikke alt hysteriet rundt baby utstyr! Helt enig. Bortsett fra at baby ikke trenger såpe. Anonymkode: 14a7b...696
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #19 Skrevet 14. desember 2023 Jeg går mot strømmen her - brukte bare vaskekluter på mine unger hjemme. En vaskeklut tar veldig lite plass i vaskemaskinen, og kan brukes i flere år. Tviler på at det er mer miljøvennlig med engangs. Og i den alderen når barnet bæsjer fire ganger om dagen (som noen nevnte) så er jo bæsjen mye mindre møkkete (om det går an å si) enn seinere. Og når de får mer "voksen-avføring" er den jo gjerne ikke smurt utover hele rumpa heller. Her brukte vi kanskje 2 kluter på en bæsjebleie? Ved bare tiss holdt det ofte med lufttørking (vask kun til kveldsstellet). Men hvis du skal bruke engangskluter, så må du IKKE kaste dem i do! Babyer trenger ikke såpe, men gjerne litt babyolje i vannet. Vi brukte aldri stellebord, men bare stellematte på gulvet. Det er både tryggere (babyen kan ikke falle ned) og tar mindre plass. Anonymkode: 2a93a...b46 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #20 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for realitetsorientering! Vi er forberedte på at ingenting blir som vi trodde og at vi må kaste 80% av prinsippene våre på båten før eller senere. Skal i alle fall kjøpe en haug med kluter. TS Anonymkode: 2f4ec...675 Prøv å ta det litt som det kommer Noen ting er greit å ha på forhånd, andre ting kan man ordne etterpå når man ser at behovet faktisk er der. Man får kjøpt veldig mye fint brukt, så prøv å se helheten. Vi kjøpte nesten ingen nye klær første året pga. arvet så mye. Alt av møbler ble også kjøpt brukt. Brukte vogner. Så selv om noen ting blir engangs, så kan man ta gode miljøvalg på andre fronter. Anonymkode: 40c41...7d2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå