Gå til innhold

Hva tror dere hestefolk skjer med hestesporten i fremtiden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gamle metoder blir i dag sett på som dyremishandling 

Jeg ser videoer av helt normale og fine dressurrunder og sprangrunder med hundrevis av kommentarer om dyremishandling under.

De grove sakene i Danmark har rystet en hel verden og fått blandt annet Danske rytterforbundet til å endre regler og FEI til å endre reglene. 

Det er flott at dyrevelferd får et større fokus, og hvis det virkelig er dyremishandling støtter jeg at hestesporten må takke for seg. Men hva tror dere vil skje med hestesporten om ti år? Tyve år? Tretti år? Er det bare utegangshester og bittløse turhester som er akseptert eller kan hestesporten overleve? 

Virker som at "alt" plutselig er dyremishandling nå. Jeg har selv konkurrert mye og behandlet hestene mine bra, men tenker i disse tider over at det ikke er jeg som red de inn og trente de opp og jeg ikke vet hva slags metoder som ble brukt for at de ble så gode hester. Vil det kunne være mulig å utdanne gode hester uten noe som helst disiplinering? Hvordan vil man kunne trene en hest til dressurkonkurranse av å bare ri på lange tøyler eller trene en hest til et feltritt uten hjelpemidler? 

Vil gjerne drøfte og lære fra andre da det er 20 år siden jeg red og må akseptere at tidene forandrer seg 

Anonymkode: 6b698...868

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hestesporten har heldigvis kommet langt siden midten av 2000 tallet. Da var `barring' og det å slenge en longepisk etter en hest som hadde stoppet ikke utenkelig. Jeg sier ikke at alle gjorde det, men det var heller ikke et uvanlig skue på treninger. Mitt inntrykk er også at konkurransehester i større grad ble pakket inn i bomull, ikke fikk stå sammen med andre hester, kun i små paddocker alene. Jeg snakker, for ordens skyld, ut fra min erfaring med sprangridning. 

Dessverre vil det alltid være de som tenker at et dyr på 650 kg må behandles med samme styrke som vekten tilsier, men om man ser til toppryttere som Peder Fredricsson (sprangridning) og Charlotte Dujardin (dressur) har det å drive med hest, på hestens premisser, vist seg å være svært fruktbart. Å se et individ og deres behov, det være om de trives bedre barfot eller med sko, alene ute eller sammen med andre hester blitt en viktig faktor. Topphester som pensjoneres beholdes i større grad som pensjonister og får leve sitt liv utenfor konkurransebanen. 

Hester skal behandles med respekt, men når det gjelder håndtering er min mening at man skal være så mild som man kan og så 'streng' som man må. Jeg setter streng i ' tegn og mener med det at man skal være konsekvent i håndtering og gi korreksjon når det kreves (uten vold). Det er få ting som kan bli så farlig som en hest uten rammer (tør jeg påstå).

Utover det har jeg sett stillbilder lagt ut som ikke representerer hele runden eller hvordan hesten ris/behandles, det er lett å sitte på sidelinjen og være ekspert. Det sagt, så viser det seg jo med Operation X at det fortsatt foregår behandling av hester som vi ikke skal akseptere, uavhengig av om det er naboen med en liten hestegård eller den som har blitt millionær på hestesporten som utøver. 

mvh, shutrfly

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har alltid vært i mot travsport for eksempel. Har jobbet på en av de store trav stallene, og sett hvordan treningen demmes foregår. Jeg jobbet ikke der lenge for å si det sånn. Det er en grunn til at travhester sliter med å få nye hjem, fordi de er så ødelagt og stressa av måten de ble trent opp på. De fleste ender opp avlivet når de ikke lengre kan konkurrere. 

Spranghester utvikler nesten alltid ben skader som resultat av all hoppingen, det blir for belastende i lengden. Disse blir også ofte avlivet når benskaden går utover livskvaliteten. Så ja, jeg syns kritikken av hestesport er veldig nødvendig.

Anonymkode: 39dda...c84

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "hestefolk", og for meg kan konkurranser på toppidrettsnivå bare legges ned for godt. Det er ikke for hestens skyld man driver med det, kun for rytterens. 

Vis meg en dressurrytter som rir et godt program med et mildt, enkelt bitt (eller uten), uten nesereim og uten sporer, så vil jeg applaudere vedkommende. Men det ser man aldri i høyere konkurranser. Det er stramme og skarpe hjelpemidler for å få hesten til å lystre korrekt, og da er det ikke god dyrevelferd lenger. 

Jeg tror ikke det er noen som sier at man ikke lenger skal disiplinere hester. Men man bør kunne trene dem uten å påføre frykt eller smerte, og uten overdreven tvang. Når jeg holder på med hest, så ønsker jeg at aktiviteten skal være positiv og lystbetont for både hesten og meg. Er den ikke det så ser jeg ikke så mye vits i det. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrmica skrev (Akkurat nå):

Jeg er "hestefolk", og for meg kan konkurranser på toppidrettsnivå bare legges ned for godt. Det er ikke for hestens skyld man driver med det, kun for rytterens. 

Vis meg en dressurrytter som rir et godt program med et mildt, enkelt bitt (eller uten), uten nesereim og uten sporer, så vil jeg applaudere vedkommende. Men det ser man aldri i høyere konkurranser. Det er stramme og skarpe hjelpemidler for å få hesten til å lystre korrekt, og da er det ikke god dyrevelferd lenger. 

Jeg tror ikke det er noen som sier at man ikke lenger skal disiplinere hester. Men man bør kunne trene dem uten å påføre frykt eller smerte, og uten overdreven tvang. Når jeg holder på med hest, så ønsker jeg at aktiviteten skal være positiv og lystbetont for både hesten og meg. Er den ikke det så ser jeg ikke så mye vits i det. 

Så enig med deg ☺️ Jeg er også en hestedame, og har en egen 🐴, er så glad for at jeg har hesten min for å kose meg.

Aldri brukt sporer, eller stramme nesereimer, ei heller skarpe bitt. Kun vanlig 3- delt.

Anonymkode: 106da...f41

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrmica skrev (5 minutter siden):

Vis meg en dressurrytter som rir et godt program med et mildt, enkelt bitt (eller uten), uten nesereim og uten sporer, så vil jeg applaudere vedkommende.

Takk for svar. Jeg må være fryktelig utdatert..For hva er galt med neserem? Og gjelder det alle type neseremer eller er noen verre/bedre?

Og hva er et mildt nok bitt? Noen dier jo at hack også er skadelig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Myrmica skrev (10 minutter siden):

Jeg er hestefolk selv, men all ryttersport, uavhengig av nivå, er jo for rytterens glede? Hester er jo avlet fram for at vi hestefolk har lyst til å drive med hest, ikke fordi en hest MÅ ha en rytter. Også er det selvfølgelig mange som tenker at de er Guds gave til hesten med lek, kos og horsemanship, men det er jo ikke noe en hest behøver for å leve. 

Anonymkode: 84ae9...ea0

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Takk for svar. Jeg må være fryktelig utdatert..For hva er galt med neserem? Og gjelder det alle type neseremer eller er noen verre/bedre?

Og hva er et mildt nok bitt? Noen dier jo at hack også er skadelig? 

Det er ikke nødvendigvis noe galt med nesereim. En høy nesereim som stabiliserer hodelaget kan være helt fint det. Men et gjentagende problem i høyere konkurranser er at reima er alt for stram. Så har man lave nesereimer som kan (ikke at de alltid gjør det, men de kan) brukes til å tvinge hestens munn igjen så den ikke har noen mulighet til å gape, gjespe eller slippe unna bittet.  

Hva som er et mildt bitt kommer an på hesten, rytteren og situasjonen. Og ja, hackamore med vektstangsprinsipp kan også være skadelig, slik nesten alle hjelpemidler kan om man bruker dem feil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er hestefolk selv, men all ryttersport, uavhengig av nivå, er jo for rytterens glede? Hester er jo avlet fram for at vi hestefolk har lyst til å drive med hest, ikke fordi en hest MÅ ha en rytter. Også er det selvfølgelig mange som tenker at de er Guds gave til hesten med lek, kos og horsemanship, men det er jo ikke noe en hest behøver for å leve. 

Ja, klart vi holder hest for vår egen nytte og glede. Men skal vi trekke det så langt så gjelder jo det alle kjæledyr vi har for kosens skyld. Hunder er avlet fram fordi vi har lyst på hund, ikke fordi hunden MÅ ha en eier. 

Å holde hest er i så måte egoistisk uansett, og skal man holde hest så mener jeg man i det minste skylder dem å la de ha et så naturlig hesteliv som mulig under de forutsetningene vi har. Som mye utetid i flokk sammen med andre hester, egnede underlag ute og inne, godt egnet fôr, og en hverdag som er fin for hesten. 
En hverdag preget av mye tid på boks, alene ute i paddock, mye reising til stevner og konkurranser, trening ved hjelp av smerte eller tvang, et konkurransemiljø hvor hesten må prestere for å være verdt noe, og hvor den blir byttet ut med en annen om den ikke presterer godt nok - disse tingene forbinder jeg ikke med optimal hestevelferd. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke avvikle idretter fordi om det finns fanatiske folk som ser dyremishandling overalt

Anonymkode: 70d1b...e66

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kan ikke avvikle idretter fordi om det finns fanatiske folk som ser dyremishandling overalt

Anonymkode: 70d1b...e66

Helt enig. Men vi kan avvikle idretter hvis vi ser at det å beholde dem går kraftig utover hestens velferd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan bare håpe på en strengere kontroll. I hverdagen vil en ikke klare det, men på stevner vil det kunne gå an. MEN……så lenge det er store penger involvert vil folk være villig til å snu ryggen til i rett øyeblikk. Alle ønsker å drikke vin med fiffen og slik er det, og har alltid vært, i hestemiljø også. De som går tapende ut av dette er hestene.

Anonymkode: f63c5...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrmica skrev (20 timer siden):

Ja, klart vi holder hest for vår egen nytte og glede. Men skal vi trekke det så langt så gjelder jo det alle kjæledyr vi har for kosens skyld. Hunder er avlet fram fordi vi har lyst på hund, ikke fordi hunden MÅ ha en eier. 

Å holde hest er i så måte egoistisk uansett, og skal man holde hest så mener jeg man i det minste skylder dem å la de ha et så naturlig hesteliv som mulig under de forutsetningene vi har. Som mye utetid i flokk sammen med andre hester, egnede underlag ute og inne, godt egnet fôr, og en hverdag som er fin for hesten. 
En hverdag preget av mye tid på boks, alene ute i paddock, mye reising til stevner og konkurranser, trening ved hjelp av smerte eller tvang, et konkurransemiljø hvor hesten må prestere for å være verdt noe, og hvor den blir byttet ut med en annen om den ikke presterer godt nok - disse tingene forbinder jeg ikke med optimal hestevelferd. 

Jeg er enig og uenig. Jeg har vært vitne til mye dyremishandling hos «naturlig»-flokken. Høver som ikke blir ivaretatt, hester som ikke har tilstrekkelig ly utendørs, dekkennekt og ingen grenser for hesten.

Så er det mange konkurranseryttere hvor hesten står ute fra morgen til middag og blir godt ivaretatt, kjælt med og behandlet bra.

Det behøver ikke å være en uting å konkurrere i seg selv. Det behøver ikke være en uting å ha «naturlig» hestehold i seg selv. Det viktigste er at hesten har et godt liv og er ivaretatt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er enig og uenig. Jeg har vært vitne til mye dyremishandling hos «naturlig»-flokken. Høver som ikke blir ivaretatt, hester som ikke har tilstrekkelig ly utendørs, dekkennekt og ingen grenser for hesten.

Så er det mange konkurranseryttere hvor hesten står ute fra morgen til middag og blir godt ivaretatt, kjælt med og behandlet bra.

Det behøver ikke å være en uting å konkurrere i seg selv. Det behøver ikke være en uting å ha «naturlig» hestehold i seg selv. Det viktigste er at hesten har et godt liv og er ivaretatt. 

Enig med deg, jeg tror på en god balanse, også må man ta hensyn til hva hesten trives med ☺️ noen hester trives bedre som konkurransehest enn andre. 

Anonymkode: 106da...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så et innlegg i Aftenposten hvor en tidligere hestedame mente at hele sporten må avvikles for hestenes skyld.

Det er litt paradoksalt. Hvis det virkelig skulle skje så betyr det at arten "hest" dør ut. Har noen spurt hestene om det er det de vil?  Hestene vi har er en rase som er avlet frem for å leve i kompani med med mennesker. De har ingen plass i naturen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkurranser i seg selv ser jeg ikke på som et problem. 

Men veddeløp, der hestene blir ridd fra de er ekstremt unge og blir utsatt  for så mye stress og press så tidlig at de ikke får leve et langt fredelig liv, liker jeg ikke. Og det er desverre ofte sånn det er.

Sprangridning, tror jeg er et mindre problem mtp stress for hestene. Men hester er ikke dyr som naturlig egentlig hopper, de går heller rundt hindringer, så å alltid skulle ha ekstremt høye hindre er dårlig for bena deres. Jeg tenker at det rett og slett blir dratt for langt 

Dressur er det mishandling i, og kan spesielt tenke meg at hestene ikke får prøvd så mye annet eller variasjon, men er ikke den verste sporten.

Feltritt synes jeg er bra mtp at det er variert og natur, men hvis hindrene blir for høye og ikke kan velte, blir jo dette også svært farlig. 

Så finnes det selvfølgelig mange andre, men de tar jeg ikke. Jeg tror at hester ikke trenger å domineres over eller noe. Samtidig skader jo ikke en liten dytt for noen grunner, det er jo sånn de kommuniserer de også. Å sette et knallhardt bitt eller sporer fordi hesten "trenger det", er helt idiotisk mtp at enten har hesten et annet problem som må løses, blitt oppdrett og trent dårlig og da er det menneskene sin feil. Hvis ikke er det jo sånn at hesten, uansett talent, ikke trives i sporten hvis tvang til alt er nødvendig, og da synes jeg ikke det er dyrevelferd å fortsette. 

Anonymkode: e1ff0...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er talende at kravet til utstyr øker oppover i klassene i dressur. Du kan ikke ri de høyeste klassene på et vanlig trinsebitt. 

For meg er det et paradoks, for jeg mener jo at jo bedre ekvipasjen er, jo mindre utstyr bør man trenge. Så man kunne jo starta der. 

Jeg ser en del på sosiale medier som definitivt kunne gjort det bra oppover i klassene helt uten hjelpemidler, jeg tenker de burde få slippe til. De er langt mer imponerende. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wolfmoon skrev (22 minutter siden):

Jeg syns det er talende at kravet til utstyr øker oppover i klassene i dressur. Du kan ikke ri de høyeste klassene på et vanlig trinsebitt. 

For meg er det et paradoks, for jeg mener jo at jo bedre ekvipasjen er, jo mindre utstyr bør man trenge. Så man kunne jo starta der. 

Jeg ser en del på sosiale medier som definitivt kunne gjort det bra oppover i klassene helt uten hjelpemidler, jeg tenker de burde få slippe til. De er langt mer imponerende. 

Helt enig! Hvis man trekker veldig hardt utstyr for at hesten hører, skjønner jeg ikke hvordan det er topp nivå...

Anonymkode: e1ff0...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en plass vi virkelig ser Dunning-Kruger-effekten i praksis så er det i hestemiljøet. At folk ikke lenger godtar behandling av hester på måten som kom frem i Operasjon X er kjempebra. Det er BRA at folk engasjerer seg og at både forbund og FEI begynner å ta tak i situasjonen. For oss som er en del av miljøet så vet vi at dette var på høy tid. 

Det som derimot IKKE er bra er at folk hyler opp om ting de helt tydeligvis ikke har greie på. Man er ikke nødvendigvis dyremishandler eller støtter Helgstrand fordi man drar på seg en hvit ridebukse med jevne mellomrom. Folk er utrolig lite flinke til å holde to tanker i hodet på en gang. Verden er ikke svart/hvitt - så enkelt, så vanskelig.

Jeg har holdt på med hester både profesjonelt og som hobby i en «mannsalder» og jeg har sett veldig mye bra - og veldig mye dårlig. Det som alle har felles - både konkurranse og hobbyryttere er at de aller fleste oppriktig elsker hestene sine og bare vil det beste for dem. Ja, mange konkurransehester burde få leve mer naturlige liv, men de styggeste tilfelle jeg har sett har jeg stort sett sett på småstaller blant hobbyhestfolkene…. Der er det mye kunnskapsløshet ute og går, på tross av at de skriker høyest i kommentarfeltet på rebellene og har fått opplæringen sin gjennom TikTok.

Det er ikke nødvendigvis hestevelferd og dra av skoa, slippe uten dekken på utgang og ri bittløst. Det er heller ikke nødvendigvis hestevelferd og ri på kombinasjonsbitt med hjelpetøyler og lange sporer. Den dagen frontene kan innse at alle hester er individer og at ingen passer inn i en mal, men må behandles individuelt - så har vi kommet langt. Der er vi ikke i dag.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...