Gå til innhold

Hvordan håndtere "stonewalling" fra partner ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig fått hørt om "stonewalling" altså når en partner "fryser" emosjonelt under en diskusjon/krangel/uenighet og blir helt stille, nekter å prate, unngår øyekontakt, unngår fysisk kontakt og i noen tilfeller går unna eller drar et annet sted uten å gi beskjed om hvor de drar eller når de kommer tilbake.

Min partner er slik, og det tærer på meg for å være ærlig. Skjedde nylig at vi hadde en liten uenighet hvor hen plutselig da bare sluttet å prate med meg og gikk ut i bilen og kjørte vekk. Var borte i timesvis og svarte ikke på tlf når jeg ringte. Virket fortsatt sint eller irritert når hen kom tilbake. Dagen etterpå ringer hen meg mens hen er på jobb og virker i godt humør, og prater helt normalt som om ingenting har skjedd.

Mens hen var borte var jeg fryktelig lei meg, og det verste er nok tanken på at jeg vet at hen vet jeg er trist og har det vondt når hen gjør sånt og drar, men hen drar allikevel. Jeg kunne aldri klart å dratt fra samboeren min og vært borte i timesvis uten å si hvor jeg var eller når jeg kom tilbake hvis jeg visste at hen satt hjemme og gråt og var lei seg og ville prate med meg... Det gjør at jeg føler hen ikke bryr seg så mye om meg egentlig. Det er helt forjævlig vondt, unnskyld språkbruket.

Og jeg blir jo redd for å ta det opp i ettertid, fordi jeg er redd hen bare "stikker" igjen? Hva skal man gjøre?

Anonymkode: 05ebe...bd1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er psykisk vold. Man håndterer det ved å bryte ut av forholdet. Du kan ikke endre partneren din desverre. 

Anonymkode: 191ca...ce5

• Liker 13
Skrevet

Du holder kjeft og stiller deg selv spørsmål om hva du forventer av vedkomande og hva rimelig det er å vedkomande oppfyller dine krav. 

Anonymkode: 5712b...bfd

• Liker 3
Skrevet

Kjæresten min er en mild versjon av det du beskriver. Hans måte å takle vonde følelser på er å legge seg og sove. Dette skjer veldig plutselig, og ofte har jeg ikke skjønt selv at noe er galt, før han da går og legger seg for natta (uavhengig av tidspunkt). Han nekter da å prate med meg, og det er først nå i det siste at han i det hele tatt innrømmer at noe er galt.

Dette er dritt, og jeg synes det er ekstremt dårlig gjort. Og det har jeg også forklart for han, hvordan oppførselen hans påvirker meg. Etter at han nå har begynt å forstå hvor ille jeg får det når han gjør sånn, har han åpnet opp for å jobbe med det.

Heldigvis er han veldig god på å prate om det i ettertid og ellers, denne oppførselen er utelukkende knyttet til når han bli fornærmet. Om det derimot gjaldt ved hver eneste uoverensstemmelse hadde jeg ALDRI maktet å være sammen med han. 

Anonymkode: bc630...112

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Forklar at du synes det er fryktelig ubehagelig, og at du ikke aksepterer slik oppførsel i forhold. Svarer han med å stonewalle deg igjen, så vet du hvilken fremtid han har å tilby deg... Du kan da f.eks fortelle at det er slutt og at du ringer familievernkontoret i morgen og bestiller time (hvis dere har barn)

Anonymkode: 06718...25d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Tipper det er fordi han føler han ikke klarer å håndtere verken sine egne følelser eller dine, han blir overveldet. Du kan jo lese litt om avoident attachment style som er kjent for å bruke stonewall-teknikken når de blir emosjonelt overveldet. Klassisk er jo at de som har avoident attachment style ender opp sammen med de som har anxious attachment style, så kanskje du kjenner deg igjen i anxoius.

De med anxious pleier typisk å søke bekreftelse, ha ønske om å komme nærmere sin partner og bli forstått når de føler seg stresset, mens de med avoident er redd for å miste seg selv og føler seg fort emosjonelt overveldet når partneren blir for "needy" eller de selv opplever stress.

Anonymkode: 1217f...d1d

• Nyttig 3
Skrevet

It takes two to tango.

Jeg har begynt med det der. Det kommer når der blir for mye og når samboer er for urimelig. Når jeg kjenner at hvis jeg skal si én ting til nå, så kommer den tingen til å bli så stygg at jeg for enhver pris må holde det for meg selv.

Problemet vårt er at vi kommuniserer sykt dårlig med hverandre og jeg blir gaslightet. Det er nok noe du sier eller gjør som er så hinsides provoserende at vedkommende ikke greier å adressere det.

Anonymkode: 34ab6...230

• Liker 2
Skrevet

Min eks kjæreste gjør dette og har også avoidant tilknytningsstil som over nevner. Det er helt pyton å bli stonewalled, men han har ikke overskudd til å takle følelser like godt som vanlig. De fleste av oss er vant med å snakke med forelder som triste tanker men disse menneskene har aldri blitt møtt sånn som barn, og takler det slik som de er vant med er normen. 

Vet ikke hva slags råd du skal få va meg men det er virkelig ensomt å ikke kunne være emosjonellt sårbar med kjæresten sin. Det kveler liksom all sårbarhet og intimitet når man blir møtt med sinne når man er lei seg.

Men han trekker seg vekk for å regulere og regulerer seg ikke ved å åpne seg for andre. Det beste er Kansje å spørre han hvorfor han er sånn.

Anonymkode: d017f...433

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

It takes two to tango.

Jeg har begynt med det der. Det kommer når der blir for mye og når samboer er for urimelig. Når jeg kjenner at hvis jeg skal si én ting til nå, så kommer den tingen til å bli så stygg at jeg for enhver pris må holde det for meg selv.

Problemet vårt er at vi kommuniserer sykt dårlig med hverandre og jeg blir gaslightet. Det er nok noe du sier eller gjør som er så hinsides provoserende at vedkommende ikke greier å adressere det.

Anonymkode: 34ab6...230

Det å du sier du blir gaslightet sier å du har tillits problemer. 

Anonymkode: 5712b...bfd

Skrevet

Dropp alle de engelske frasene og kall det ved dets rette navn: furting.

Han furter som et lite barn, og det må du få ham til å innse. Det er en hevn fordi du gjør eller sier noe han ikke liker. Om han ikke vil diskutere mer eller trenger tid for seg selv for å kjøle ned, får han si det da. Trenger ikke presse ut noe mer enn : « Nå blir det for mye. Jeg må være alene. Kjører meg en tur et par timer.» Han kan til og med slippe å si det, bare sende en melding.

Når han ikke «greier» det, er det fordi han bruker tausheten som en straff, og det er uansvarlig og barnslig. 

Men det som virkelig bekymrer meg her er at du er redd for å ta det opp med ham!! Det vitner om et skikkelig usunt forhold, og jeg tror du bør revurdere om du vil fortsette.

Anonymkode: 57c3f...6cc

• Liker 11
Skrevet

Burde du ikke finne en kjæreste med et tydeligere avklart forhold til sitt eget kjønn?

Hen'er er normalt svært forvirrede mennesker.

Anonymkode: 4e3af...47b

• Nyttig 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Dropp alle de engelske frasene og kall det ved dets rette navn: furting.

Han furter som et lite barn, og det må du få ham til å innse. Det er en hevn fordi du gjør eller sier noe han ikke liker. Om han ikke vil diskutere mer eller trenger tid for seg selv for å kjøle ned, får han si det da. Trenger ikke presse ut noe mer enn : « Nå blir det for mye. Jeg må være alene. Kjører meg en tur et par timer.» Han kan til og med slippe å si det, bare sende en melding.

Når han ikke «greier» det, er det fordi han bruker tausheten som en straff, og det er uansvarlig og barnslig. 

Men det som virkelig bekymrer meg her er at du er redd for å ta det opp med ham!! Det vitner om et skikkelig usunt forhold, og jeg tror du bør revurdere om du vil fortsette.

Anonymkode: 57c3f...6cc

Dette er altfor bastant. Det er faktisk mange som sliter med unnvikelse (siden du ikke takler engelsk). Det har å gjøre med traumer fra barndommen.

TS, jeg vil faktisk anbefale parterapi. 

Anonymkode: 3c23e...3c5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hen??

Anonymkode: d2fa9...ea1

• Liker 1
Skrevet

Svært effektiv hersketeknikk for å ta kontroll over partner. Meget effektiv og meget skadelig. 

• Liker 4
Skrevet

Furting er annerledes. Dette handler om å ignorere et forsøk på å fortelle at man er såret. Ignorere en partner fordi de ønsker å være emosjonelt intim og fordi man selv ikke ønsker å være åpen om det man skylder sin kjæreste en unnskyldning for. ☺️

Anonymkode: d017f...433

• Liker 1
Skrevet

Mannen min kan oppføre seg på denne måten, men en mildere versjon. Han har med seg mye bagasje fra barndommen som gjør at jeg kan forstå det, men det er ingen unnskyldning og han skal lilevel behandle andre rundt seg ordentlig. 

Jeg takler det ved å gi han slack, og feks skrive en melding til han når han furter og stenger ned. Skriver bare feks, si ifra når du er klar for å prate, eller snakkes senere.

Så gjør jeg mine ting, og han kommer som regel "krypende tilbake" med en unnskyldning og så snakker vi ikke mer om akkurat det. Men temaet vi diskuterte slipper han ikke unna om det er viktig nok. 

Anonymkode: 1d689...977

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg gjør det mot min samboer. Drar når vi krangler liksom. Han ender alltid opp med å brette ut all frustrasjon han noen sinne har hatt over meg siden tidenes morgen, dersom jeg forsøker å ta noe opp med han. Vi klarer ikke kommunisere om ting, og istedenfor å klikke og si masse ting jeg ikke mener bare fordi jeg blir så jævla sint, så drar jeg og kommer tilbake når jeg har roet meg ned litt. Svarer kort på meldinger da, hvis han spør om noe konkret.

Anonymkode: e4dbd...261

• Liker 2
Skrevet

Må du krangle med partneren din? Eller "hen" som du kaller personen.

Kanskje du er litt emosjonell i din fremgangsmåte også? Jeg har også dratt fra en eks når de har vært urimelige eller følt meg truet. Om dere kommuniserer dårlig og at denne personen vet du tilgir hver gang, så vil det bare fortsette.

Anonymkode: e1c29...5b4

• Nyttig 1
Skrevet

Det klassiske problemet i Stonewall er mørkfeltsløperen, som det er nesten umulig å få igang. Hvis samboeren din åpner med den åpningen handler det om å utnytte det. 

Målet til hvit er også å stenge av sorts offiserer med en sterk bonderad, så hvitfeltsløper, kongesidespringer og dronning kan angripe kongesiden. En lang rokade tar ofte piffen ut av det.

Anonymkode: 0e83d...618

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg var sånn mot eks som var dramatisk. Det hun ville ta opp var ikke direkte problemer oss..Antageligvis hadde hun mye ubehandlet angst. Men det kom ut i form som urealistiske krav til meg; feks å få ringe meg når som helst inkludert når jeg var opptatt med fysisk jobb på jobb (etterhvert fikk vi forbud mot mobil unntatt til lunsj). Eller hun kunne rett og slett dra i meg eller tom slå hvis hun ble frustrert nok. Er kun i det forholdet jeg har "gått i lås" eller tom dratt min vei uten å si når jeg kom tilbake. Det var klaustrofobisk å være i forholdet, selv om jeg var forelsket. 

Anonymkode: 0df9f...69d

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...