Gå til innhold

Tingene til datteren min blir borte og forsvinner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Datteren min går i første klasse. På skolen hennes er det fra 1 til 10. Og alle har "skap" i samme etasje. Det er åpne skap. Datteren min har på en kant rett ved utgangen. 

Fra før, pleier hun ikke ta vare på tingene sine nevneverdig godt, kan gjerne slenge jakker osv fra seg og sekken kan sikkert bli trampet på med iPad og alt det det ligger. 

Eldre elever kan gjerne sparke til ting som ligger på gulvet (de sparker sikkert ikke til sekken håper jeg ), men vi opplever at tingene til datteren min ligger langt borte fra skapet hennes og under diverse hyller. 

Hadde hun klart å passe på tingene sine, hadde ikke dette skjedd, men hun er seks år og hun er ikke helt der. Jeg har prøvd å snakke med henne selvfølgelig, men det hjelper jo ikke..

Dette ender med at mye forsvinner og sånt.. 

Jeg merker tingene, men det hjelper jo ikke for de blir jo borte fordet.

Hva kan jeg gjøre ?

Anonymkode: ee972...65d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opp😀

Skrevet

Det er jo ikke så mye annet å gjøre enn å fortsette å snakke med barnet om det. La henne bli med å lete etter tingene sine. 

Anonymkode: d5857...e3e

• Liker 1
Skrevet

Bevisstgjøre hver dag, bevisstgjøre på å få tingene sine på plass ved innkomst hjemme  lage et belønningssystem med stjerner eller noe for dagene hvor alt er på plass i skapet?

Skrevet

Blir de stjelt? (Mobbing)

Anonymkode: 5093a...208

Skrevet

Har datteren din fått utdelt IPad på skolen allerede, og da regner jeg med at dere har undertegnet en ansvars og erstatnings-kontrakt ? 
Det er uholdbart å la 6 åringen ha ansvar for sånt utstyr så lenge de har et sånt kaotisk lagringsopplegg på skolen !  
De bør bli mere skjermet for de store elevene, men i første omgang gi beskjed om at dere ikke kan ta ansvar for skolesakene enn så lenge forholdene er som de er 

Anonymkode: f0dc5...eb7

• Liker 2
Skrevet

Minne på hver dag, gi ros når ting har blitt lagt riktig og hjelp henne med å finne systemer som gjør det lettere for henne, for eksempel alltid henge opp sekken før jakka tas av (er gjerne i det mikrosekundet at sekken glemmes på gulvet).

Skoleutstyr og riktige klær må man jo ha, men ellers ville jeg drøyd med å erstatte andre ting hun mister. Min datter mistet de fine vottene sine med mønster, og da passet jeg på å kjøpe nye uten mønster selv om det ikke var prisforskjell. Av og til må man bare kjenne på at det er kjipt å miste noe du setter pris på for å lære fordelen med å ta vare på tingene sine.

Anonymkode: e9749...14c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dessverre ikke så lett..jeg har en på 11 år ..han passer på sine ting..men han forteller at andre barn..og ofte større barn bare tar ting og dytter de ned ...og sparker de rundt 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Minne på hver dag, gi ros når ting har blitt lagt riktig og hjelp henne med å finne systemer som gjør det lettere for henne, for eksempel alltid henge opp sekken før jakka tas av (er gjerne i det mikrosekundet at sekken glemmes på gulvet).

Skoleutstyr og riktige klær må man jo ha, men ellers ville jeg drøyd med å erstatte andre ting hun mister. Min datter mistet de fine vottene sine med mønster, og da passet jeg på å kjøpe nye uten mønster selv om det ikke var prisforskjell. Av og til må man bare kjenne på at det er kjipt å miste noe du setter pris på for å lære fordelen med å ta vare på tingene sine.

Anonymkode: e9749...14c

Skapet er så smalt at det ikke er plass til sekken (nesten alle har de berømte Beckmann sekkene, inkludert min datter) og de er for feite, så de må balansere på benken foran. 

Jeg vet hun er glad i hestra vottene fordi de er gode og varme, og det virker som hun tar litt mer vare på dem, men så er det sekken hennes og jakken hennes som jeg også vet hun liker, men hun behandler det jo ikke særlig greit av den grunn..

Har datteren din fått utdelt IPad på skolen allerede, og da regner jeg med at dere har undertegnet en ansvars og erstatnings-kontrakt ? 
Det er uholdbart å la 6 åringen ha ansvar for sånt utstyr så lenge de har et sånt kaotisk lagringsopplegg på skolen !  
De bør bli mere skjermet for de store elevene, men i første omgang gi beskjed om at dere ikke kan ta ansvar for skolesakene enn så lenge forholdene er som de er 

Anonymkode: f0dc5...eb7

Jepp. Garderobehjørnet er bygget slik at de store elevene blir oppfordret til å gå rundt. Det tror jeg egentlig de driter i, for datteren min opplevde at en eldre gutt hadde tømt ut alt innholdet i sekken (jeg har tatt tak i det ).

Samtidig er hun, som flere andre seksåringer, litt umoden på enkelte områder og de er gjerne litt surrete i den alderen, så at de skal greie å sette sekken godt på plass og legge på plass votter og sko og lue i en kaotisk garderobe når alle skal på sfo, det er ingen selvfølge for alle seksåringer. 

Slik jeg har forstått det, så kommer skolen til å betale ved uhell osv, og hun har fått innprentet en del regler iht ipaden, og 6/10 ganger står sekken pent på gulvet ved plassen, men det er jo ikke et trygt området. 

Jeg kommer faktisk til å be om at hun får byttet garderobeplass fordi hun er ikke istand til å ta vare på tingene sine og legge de unna så folk ikke sparker det bort når hun går..

Blir de stjelt? (Mobbing)

Håper ikke det. Kan spørre henne..

Biloba skrev (1 time siden):

Bevisstgjøre hver dag, bevisstgjøre på å få tingene sine på plass ved innkomst hjemme  lage et belønningssystem med stjerner eller noe for dagene hvor alt er på plass i skapet?

Hun får allerede stjerner for å høre på beskjed om morgenen .. innafor med to systemer ?

Sofakona skrev (55 minutter siden):

Dessverre ikke så lett..jeg har en på 11 år ..han passer på sine ting..men han forteller at andre barn..og ofte større barn bare tar ting og dytter de ned ...og sparker de rundt 

Det er helt sykt.. i første klasse har de visst voksne som står å følger med ,men virker som de ikke tar tak uansett.

Skrevet

Si fra

drit i kg, snakk med lærer,miljøarbeider!

Anonymkode: 70e30...e86

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hei. Datteren min går i første klasse. På skolen hennes er det fra 1 til 10. Og alle har "skap" i samme etasje. Det er åpne skap. Datteren min har på en kant rett ved utgangen. 

Fra før, pleier hun ikke ta vare på tingene sine nevneverdig godt, kan gjerne slenge jakker osv fra seg og sekken kan sikkert bli trampet på med iPad og alt det det ligger. 

Eldre elever kan gjerne sparke til ting som ligger på gulvet (de sparker sikkert ikke til sekken håper jeg ), men vi opplever at tingene til datteren min ligger langt borte fra skapet hennes og under diverse hyller. 

Hadde hun klart å passe på tingene sine, hadde ikke dette skjedd, men hun er seks år og hun er ikke helt der. Jeg har prøvd å snakke med henne selvfølgelig, men det hjelper jo ikke..

Dette ender med at mye forsvinner og sånt.. 

Jeg merker tingene, men det hjelper jo ikke for de blir jo borte fordet.

Hva kan jeg gjøre ?

Få henne til å jobbe for tingene som blir borte! En 6 åring kan fint støvsuge, luke i hagen, plukke søppel i nabolaget osv, du kan også lage fiktive straffeoppgaver som å søle ut ris på gulvet eller lignende som hun må plukke opp som straff. La henne "jobbe" like mange timer som det ville tatt deg å jobbe for å kjøpe ny gjennstand.

Endret av Tobias001
Skrevet

Kan keytag være en ide på de store tingene?

Anonymkode: 6cf16...e70

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Si fra

Tobias001 skrev (33 minutter siden):

Få henne til å jobbe for tingene som blir borte! En 6 åring kan fint støvsuge, luke i hagen, plukke søppel i nabolaget osv, du kan også lage fiktive straffeoppgaver som å søle ut ris på gulvet eller lignende som hun må plukke opp som straff. La henne "jobbe" like mange timer som det ville tatt deg å jobbe for å kjøpe ny gjennstand.

Det er jo ikke relevant i det hele tatt. Jeg sender ikke en vinglete seksåring ut alene i nabolaget for å plukke opp søppel som straff. Hun ser på søppelplukking som en nødvendighet. Det siste hun trenger, er straff. Det er vanskelig nok som det er å være minst på en stor skole og den alderen er litt krevende for dem.. mister hun ting, får hun bruke de tingene hun har i reserve som har vært feks votter jeg har kjøpt på salg uten å spørre hvilken farge hun vil ha 🙄 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Si fra

Får høre med læreren da.. kan de egentlig gjøre noe ?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er jo ikke relevant i det hele tatt. Jeg sender ikke en vinglete seksåring ut alene i nabolaget for å plukke opp søppel som straff. Hun ser på søppelplukking som en nødvendighet. Det siste hun trenger, er straff. Det er vanskelig nok som det er å være minst på en stor skole og den alderen er litt krevende for dem.. mister hun ting, får hun bruke de tingene hun har i reserve som har vært feks votter jeg har kjøpt på salg uten å spørre hvilken farge hun vil ha 🙄 

Det er ikke rart hun har blitt som hun har blitt! Jeg fatter ikke hvorfor unger nå om dagen for en hver pris skal skånes fra virkeligheten! Hvordan tror du det går med henne bår hun blir våksen og hele livet har fått sydd poser under armene!? Eneste som fungerer på slikt er en streng oppdragelse!

Skrevet
Tobias001 skrev (5 minutter siden):

Det er ikke rart hun har blitt som hun har blitt! Jeg fatter ikke hvorfor unger nå om dagen for en hver pris skal skånes fra virkeligheten! Hvordan tror du det går med henne bår hun blir våksen og hele livet har fått sydd poser under armene!? Eneste som fungerer på slikt er en streng oppdragelse!

Voksen....

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som en helt vanlig første klasse garderobe.  Helt kaos.

Har barn i 3. Og 6.  .... og garderobene er like kaotisk der også. 

"Hittegods" vi går gjennom på skolen i juni er full av dyrt tøy ingen savner.  

Anonymkode: a47f5...87b

Skrevet
Tobias001 skrev (20 minutter siden):

Herregud ro deg ned. Jeg er streng på mange områder, men glemsel (som er helt vanlig i den alderen, du kan google det) er ikke noe hun skal få straff for.. 😂

• Liker 1
Skrevet
Tobias001 skrev (1 time siden):

Hæ?? Hun er 6 år!

Anonymkode: a50d4...c81

• Liker 1
Skrevet
Tobias001 skrev (29 minutter siden):

Mine barn har no klart seg veldig fint og mer oppdragelig enn de med strenge straffer. Fikk selv strenge straffer og det ksn fort slå andre veien... Kjærlighet, omsorg og regler/klare grenser! Lære de ting. En 6åring er fremdeles vimsete. Det tar tid og tålmodighet!

Anonymkode: cc7ca...8f1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...