Gå til innhold

Hvilket merke på ribba kjøper du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Behøver en god tynnribbe. Noen som sverger til et merke? Noen som har testet Smak Jæren eller Grøstad sine i år?

Anonymkode: c412a...071

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alltid Gilde hos oss.  Det samme med pinnekjøtt.  Mannen lager begge måltidene, og han sverger altså til Gilde.  

• Liker 1
Skrevet (endret)

En eller annen frittgående en. Pleier å bestille hos lokal delikatessebutikk

-tror faktisk det har vært Grøstad et par ganger, har vært bra iallefall

Endret av Fjugur
  • Liker 3
Skrevet

Coop. 

Anonymkode: f2991...634

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Behøver en god tynnribbe. Noen som sverger til et merke? Noen som har testet Smak Jæren eller Grøstad sine i år?

Anonymkode: c412a...071

Har en mann som jobber innen kjøttindustrien så han kjøper alltid ribba gjennom jobben, etter å ha tatt den ut selv. Merke er ikke så viktig så lenge den er norsk. Det viktigste er så se på ribba, ser den passe fet ut, er det ekte ribbe med ribbein, eller buklist. Buklist vil du ikke få sprø svor av. Så pass på når du kjøper. First price/prima/extra er akurat samme kjøttet som regel, pakket på et vanlig slakteri der de har så så mange ordre av eget merke å pakke, og så så mange fra billigmerkene. De står ikke og sorterer ut, pakker de til eget merke så pakker de til de er ferdige. Så ingen automatikk i at de fineste er fra et kjent merke. Bruk øynene og se etter den beste ribba.

Anonymkode: fc63b...4b9

• Nyttig 5
Skrevet

Vi sverger til Gilde sin filetribbe i stekepose. Alltid perfekt resultat, og enkel å dele opp da det ikke er bein i den.  Svoren blir sprø hver eneste gang. Stekeposer er genialt. 

• Nyttig 1
Skrevet

Alltid Gilde tynnribbe.

Anonymkode: 6a661...77c

• Liker 2
Skrevet (endret)

Fra lokal slakter, pinnekjøttet fra Jacobs.

Endret av MarianneE
Skrevet

Jeg kjøper hos en slakterbutikk. Veldig fornøyd med ribba jeg får derfra. Den er norsk og akkurat passe med fett og kjøtt.

• Liker 1
Skrevet

lokal, rett fra bonden

Anonymkode: 78c9f...cb0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg bryr meg ikke om merke. Jeg ser på en 2-3 stykker og velger den med minst fett og mest kjøtt. Den bør være ferdig krydret, slik at den har ligget lengst mulig i den marinaden og trykket til seg mye smak. Utløpsdato må jo være på andre siden av juleaften. 

Kjøper tidligst mulig, for jeg vet at det er flere som meg og tar de beste ribben først. 

Skrevet

Stølsvidda, lykkelige griser som smaker fantastisk. Klarer ikke smaken av konvensjonell gris, de smaker fjøs. 🤢

Anonymkode: 19858...ede

Skrevet
Morpheus skrev (1 time siden):

Jeg bryr meg ikke om merke. Jeg ser på en 2-3 stykker og velger den med minst fett og mest kjøtt. Den bør være ferdig krydret, slik at den har ligget lengst mulig i den marinaden og trykket til seg mye smak. Utløpsdato må jo være på andre siden av juleaften. 

Kjøper tidligst mulig, for jeg vet at det er flere som meg og tar de beste ribben først. 

Velger du bort fett så velger du bort mye smak og saftighet da. 

Anonymkode: 78c9f...cb0

• Liker 2
Skrevet

Uansett så er det jo Norsk gris...frilands eller i fjøs. Så betyr ikke hvilket "merke" man kjøper.

Anonymkode: 85b3f...599

Skrevet

Kjøper i Sverige. Ikke billigere, men bedre. Gilde er oppskrytt. Her er dommen i årets test i Nettavisen, terningkast 1

IMG_20231216_001214.thumb.jpg.1859975595f763ad705f56c6e4a69b9e.jpg

Anonymkode: 0e815...c92

• Liker 2
Skrevet

Vi har kjøpt fra Kolonihagen de siste årene. Veldig god, og dyrevernmerket. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kjøper i Sverige. Ikke billigere, men bedre. Gilde er oppskrytt. Her er dommen i årets test i Nettavisen, terningkast 1

Du glemmer å nevne at en annen Gilde-ribbe tar 2.plassen. Og Gilde filetribbe i stekepose er ikke med i testen, jeg står ved min anbefaling på den. Umulig å få den tørr. 

Skrevet
-jk- skrev (3 timer siden):

Du glemmer å nevne at en annen Gilde-ribbe tar 2.plassen. Og Gilde filetribbe i stekepose er ikke med i testen, jeg står ved min anbefaling på den. Umulig å få den tørr. 

Ja, helt korrekt, det finnes bra ting fra Gilde også. Men poenget mitt er at noen tror alt fra Gilde er synonymt med kvalitet. Noe det definitivt ikke er, når selve flaggskipet, juleribba, får terningkast 1. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, helt korrekt, det finnes bra ting fra Gilde også. Men poenget mitt er at noen tror alt fra Gilde er synonymt med kvalitet. Noe det definitivt ikke er, når selve flaggskipet, juleribba, får terningkast 1. 

Er litt uenig i at den er flaggskipet da det absolutt ikke er den dyreste ribba fra Gilde. F.eks den tidligere nevnte filetribba koster 30% mer. 

Skrevet

Jeg har ikke noe krav til merke, men det må være en tynnribbe med ordentlig fettlag under svoren og ellers marmorert kjøtt. I tillegg skal jeg ha en god familieribbe for å sikre at alke får ribbe de liker.

Anonymkode: 20f38...115

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...