Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ut i separasjon, men vi er uenige om hvor mye barnet skal være hos hverandre. 

Barnet er snart 1 år. Jeg har lyst til å ha barnet mest mulig så jeg spurte kona om 50-50. Dette mente kona ble feil. Jeg spurte hva som er greit. Kona kom da med forslag om 70-30 grunnet at barnet trenger moren met en meg.

Nå har jeg ikke satt meg inn i så mye lover, men har jo hørt at som regel går det morens vei.

Er jo vanskelig for dere å svare sikkert, men har jeg i det hele tatt krav på Lil fordeling?

Takk

Anonymkode: 1ac2b...7db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis mor har hatt det meste av permisjonen så er mest sannsynlig barnet mest knyttet til henne. Barnet er veldig lite og så små barn trenger stabile forhold og å ha sin nærmeste som oftest er mor. Samtidig som barnet også trenger å få et nært forhold til den andre. Det kan være lurt av deg å imøtekomme mor, tilby deg å komme ofte på besøk i starten eller ta med barnet ut for et par timer. Sørg for å være mye involvert, men ikke press på at du skal ha 50%. Hold en god tone med mor. Så tar du det gradvis ettersom barnet vokser, be om overnatting en natt, to netter, gradvis økning. 50% trenger heller ikke være annenhver uke. Det viktigste for barnet er å kunne ha en god relasjon til begge og til familien på begge sider, og at foreldrene er gode venner

Anonymkode: a509a...5c1

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Skal ut i separasjon, men vi er uenige om hvor mye barnet skal være hos hverandre. 

Barnet er snart 1 år. Jeg har lyst til å ha barnet mest mulig så jeg spurte kona om 50-50. Dette mente kona ble feil. Jeg spurte hva som er greit. Kona kom da med forslag om 70-30 grunnet at barnet trenger moren met en meg.

Nå har jeg ikke satt meg inn i så mye lover, men har jo hørt at som regel går det morens vei.

Er jo vanskelig for dere å svare sikkert, men har jeg i det hele tatt krav på Lil fordeling?

Takk

Sorry ass. Jeg syns det er helt sjukt at den ene parten kan bare si jeg skal ha denne % pga blablabla. 

Jeg mener 50% er helt riktig så lenge dere er ferdige med amming. Og du som mann skal flytte så nærme som overhodet mulig eller legge til rette for at mor kan flytte så nærme som mulig.

Det er mine tanker da.

Men bare vent. Alle kommentarer som kommer under meg er et forbanna hylekor uten like med forskning her og forskning der på at jeg kunne ikke tatt mer feil.

Anonymkode: d8c62...b4c

• Liker 1
Skrevet

50/50 anbefales ikke før barnet er 2-3 år. 

Stakkars unge uansett 💔 Leve hele sin barndom i koffert. Jeg får helt angst av tanken. 

Sett barnets behov før dine egne. Dere foreldre burde bo i tomannsbolig.

Anonymkode: 64544...1f8

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

En ettåring er altfor liten for 50/50. Beste sjansen din er å samarbeide nå så dere klarer å snakke sammen videre, så kan du ta det opp igjen om to års tid.

Anonymkode: c7030...4d6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det sies at 50/50 ikke er anbefalt før barn er 3 år. 

Anonymkode: 53e96...09f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Sorry ass. Jeg syns det er helt sjukt at den ene parten kan bare si jeg skal ha denne % pga blablabla. 

Jeg mener 50% er helt riktig så lenge dere er ferdige med amming. Og du som mann skal flytte så nærme som overhodet mulig eller legge til rette for at mor kan flytte så nærme som mulig.

Det er mine tanker da.

Men bare vent. Alle kommentarer som kommer under meg er et forbanna hylekor uten like med forskning her og forskning der på at jeg kunne ikke tatt mer feil.

Ja, forskning er ikke noe å stole på? Din mening tatt ut av luften er mer tungtveiende?

Anonymkode: 53e96...09f

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Kona har aldri ammet. Så ungen har fått morsmelkerstatning hele tiden. Vi har ikke hatt det beste forholdet i det siste, som jo betyr at vi skal skilles. 

Jeg prøvde seinest forrige dagen å si at vi kan ikke gå rundt å hate hverandre resten av livet. Vi har ett barn sammen, vi må prøve å ha en normal tone. Fikk da bare drit tilbake. Nå vill jeg ikke at tråden skal handle om hvorfor vi skilles. 

Mor har selvfølgelig en viktig rolle for barnet, spesielt når det er så lite. Men jeg føler at jeg også har det. Spesielt når det ikke ammes. 

For meg virker det som Mor har flere rettigheter enn far. Noe også kona mi synes. Fikk kranglet meg til at ungen skulle I barnehage. Kona sa at ungen ikke skulle det. Men er nå i barnehagen i noen timer. Har også flere ganger sagt at jeg vill gå ut med ungen, men da har jeg bare fått nei. 

Men for å ta spørsmålet mitt. Har ikke far like mye rett til å ha ungen? Altså 50-50. Hadde vi hatt en normal tone mer hverandre, så hadde jo det vært lettere å sagt ja til en annen fordeling. Om jeg da kunne kommet selv om det ikke var min uke osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Kona har aldri ammet. Så ungen har fått morsmelkerstatning hele tiden. Vi har ikke hatt det beste forholdet i det siste, som jo betyr at vi skal skilles. 

Jeg prøvde seinest forrige dagen å si at vi kan ikke gå rundt å hate hverandre resten av livet. Vi har ett barn sammen, vi må prøve å ha en normal tone. Fikk da bare drit tilbake. Nå vill jeg ikke at tråden skal handle om hvorfor vi skilles. 

Mor har selvfølgelig en viktig rolle for barnet, spesielt når det er så lite. Men jeg føler at jeg også har det. Spesielt når det ikke ammes. 

For meg virker det som Mor har flere rettigheter enn far. Noe også kona mi synes. Fikk kranglet meg til at ungen skulle I barnehage. Kona sa at ungen ikke skulle det. Men er nå i barnehagen i noen timer. Har også flere ganger sagt at jeg vill gå ut med ungen, men da har jeg bare fått nei. 

Men for å ta spørsmålet mitt. Har ikke far like mye rett til å ha ungen? Altså 50-50. Hadde vi hatt en normal tone mer hverandre, så hadde jo det vært lettere å sagt ja til en annen fordeling. Om jeg da kunne kommet selv om det ikke var min uke osv. 

Uff, du høres forferdelig umoden ut.

Et så lite barn skal ikke flytte frem og tilbake hver uke. Det er skadelig nok for eldre barn. Barnet må bo enten hos mor eller far, fast. 

Du får gå rettens vei, så får de avgjøre hvem av dere som er best egnet. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er mine tanker da.

Nå er det uansett hensynet til barn som er viktigst, ikke foreldrene. Men det kan gjerne bety at far er mer egnet. Det vet ikke jeg. Jeg anser det som individuelt.

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Et så lite barn skal ikke flytte frem og tilbake hver uke. Det er skadelig nok for eldre barn. Barnet må bo enten hos mor eller far, fast. 

Jeg høres umoden ut? Da er jeg spent på hva kona er 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det som er det beste for barnet er det riktige. Å flytte hver uke for en ett åring er ikke særlig. Så hvem barnet skal bo mest hos avhenger av hvem barnet er mest tilknyttet til, hvem som er "flinkest" til samarbeid og tilrettelegging for blant annet samvær med den andre osv. Der virker det ikke som hun står sterkest akkurat når det kommer til samarbeid og tilrettelegging. Det er viktig for barnet at man samarbeider godt. 

Ta vare på alle meldinger du får fra henne. Skriv ned alle hendelser. Ha en saklig tone, og fortsett å prøve å samarbeide på en god måte. Kanskje hun bare trenger litt tid, så kanskje blir hun mer samarbeidsvillig og lettere å finne gode løsninger for barnet og dere. 

Aldri lett med brudd, skilsmisse og barn 💔 Håper dere får til en god løsning etterhvert. En rettsak kan fort gjøre ting verre. 

Anonymkode: e099a...62e

• Liker 1
Skrevet

Samvær er en rettighet barnet har, som bør skje på barnets premisser. En ettåring er for liten til å flytte frem og tilbake.

Stusser på hvorfor du har kranglet deg til at barnet skal gå i barnehage? Barnehage er først og fremst barnepass fordi foreldrene må på jobb, så små barn kan ha det like bra eller bedre hjemme.

Kanskje dere kan be helsestasjonen om et COS-kurs?

Anonymkode: b0276...93c

• Liker 5
Gjest WhisperingWind
Skrevet

12-18 måneder:

Etter 1 år kan barnet overnatte hver eller annenhver uke. I tiden fra 12-18 måneder anbefales det ofte samvær på dagtid med barnet. Mange barn begynner i barnehagen idenne alderen, og den totale byrden for barnet ved å venne seg til fravær fra hovedomsorgspersonen må hensyntas.

Barnelovens bestemmelser

Barneloven har bestemmelser om foreldreansvar, hvor barnet skal bo fast, og om samvær. 

Grunnprinsippet i barneloven er at alle avgjørelser først og fremst skal rette seg etter det som er best for barnet. 

Dersom foreldrene ikke klarer å bli enige, kan spørsmål om foreldreansvar, barnets faste bosted og samvær bli bestemt av domstolene.

https://www.familierettsadvokater.no/barnefordeling/smaa-barn/#6-12-maneder

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg høres umoden ut? Da er jeg spent på hva kona er 

Veldig modent svar ;)

Anonymkode: 72097...140

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikkje anbefalt med 50/50 når dei er så små. Og ta det frå ei med skilte foreldre og 50/50-fordeling: det er dritt å leve i koffert!

Er det viktigare for deg å ha babyen like mykje som mor, enn at babyen har det stabilt? Kva med at du heller er der masse annakvar veke, så kan mor heller gå ut litt så du får vere aleine med babyen?

Ps: at mor ikkje ynskja barnehage når babyen er rundt 1 år forstår eg godt. Kvifor var det viktig for deg?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Forferdelig umoden?

Anonymkode: 15b89...5a4

Skrevet

Når barnet er så lite, burde man inngå kompromisser om samvær som innebærer at begge foreldrene blir like mye involvert for å opprettholde kontakt og relasjoner. Gjerne da med at barnet bor fast hos én person, og den andre besøker jevnlig. Om barnet bor hos far eller mor er egentlig helt urelevant, så lenge det blir fulgt opp skikkelig og har en stabil hverdag. F.eks. hvis barnet bor hos mor, og mor skal noe, kan far være hjemme hos mor med barnet den kvelden, i stedet for å skaffe barnevakt eller ta barnet ut av hjemmet. Sånne løsninger. Husk at når man går fra hverandre med barn, så er det kjærlighetsforholdet som er over, men ansvaret for barnet sin oppvekst kommer man ikke fra uansett! Man bør klare å samarbeide nok slik at det blir til barnets beste. Barna har rett til å kjenne begge foreldre like godt! Å lage konsekvente 50/50-regler er helt sykt i mine ører, men for noen foreldre er jo det viktigst å ha 50/50-livet med frihet til å dyrke seg selv og være nyforelsket, feste osv - noe man savnet som gift.... 😕 Barnets beste....

Anonymkode: 15b89...5a4

Gjest Geminisoul_83
Skrevet

Jeg må bare si at barnet er så liten, at mor bør være mest med barnet dessverre. Du skal alltid tenke hva som er for barnets beste og ikke for deg/dere. Finn ut av det, dra på familievernkontoret og få litt råd der. Det suger å splitte, men det kan noen ganger være det beste for alle parter.

Skrevet
Geminisoul_83 skrev (7 minutter siden):

Jeg må bare si at barnet er så liten, at mor bør være mest med barnet dessverre. Du skal alltid tenke hva som er for barnets beste og ikke for deg/dere. Finn ut av det, dra på familievernkontoret og få litt råd der. Det suger å splitte, men det kan noen ganger være det beste for alle parter.

Hvorfor mor? Hun har ikke ammet, og det vanlige er vel at far har hatt de siste snaue 4 månedene av permisjonen. Vil da være like sannsynlig at barnet er like tilknyttet far.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...