Gå til innhold

Trenger hjelp - blir snart gal av baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 4,5 mnd som jeg "aldri" får pause fra. (Pappaen hjelper og avlaster altså, men han jobber offshore så er mye alene. Han har heller ikke pupper som er et godt verktøy😅 Har en 3 åring i tilegg) Er IKKE ute etter som at pappa må bidra mer osv, for problemene er der uansett. Så vil ha hjelp til hvordan gå frem😊

Babyen sover kun ved kroppskontakt på dagen. Vil helst ligge med puppen i munn, men hoppe rundt i bæresele blir også akseptert. Vogn kan i 3 av 10 tilfeller fungere, men da sover hun kun 10-20 min og våkner med en gang vogna stopper. Og det etter iallefall 20 min trilling😆

Det som har redda meg er at hun har sovet godt om nettene. Mye styr/oppvåkninger og amminger før hun endelig sovner dypt nok til å legges ned, men da har hun sovet veldig godt. Av og til natten gjennom eller med en oppvåkning, fått mat og sovnet fint igjen😊

Men den siste uka har nettene vært grusomme. Våkner mye, av og til hver 30-60 minutter. Av og til er det nok å gi smokk, mens andre ganger er hun LYS våken i 1-2 timer. Så blir lite søvn om nettene. Merker jeg begynner å bli irritert, fordi jeg kan ikke gå å legge meg på dagen for baby skal sove oppå meg. Hylskriker om hun blir lagt ned.. 

Mistenker at det er denne 4 month sleep regression? Hvor lenge varer det?🥺 Har forstått at de må lære å sovne selv nå, men hun hyler om hun blir lagt ned våken.. nå sovner hun ved puppen og jeg må vente til hun sover tungt nok til å legges ned. Nå sover hun i dobbeltsenga sammen med meg, mens senga hennes blir brukt som klesskap🙈 pappaen er forvist til gjesterommet.

Ønsker at hun skal kunne sovne selv I egen seng, men hvordan gå frem når det er så mye gråt/klaging?😪 er så trøtt for tiden også så syter med å begynne å ta "kampen", men noe må gjøres🙈 andre med lignende erfaringer?? Tar gjerne i mot tips til å få henne til å sove i vogn på dagtid også, men akkurat nå er nettene viktigest.. jeg vet jo at hun "kan".

Anonymkode: b8fff...fba

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Solidaritet! I ganske lik situasjon, bortsett fra at min faktisk kan sove 30min i stillestående vogn av og til. Tar ikke smokk. Jeg er så lei av det hele. Jeg vil bare være i fred. Pappa tolereres kun kort tid av gangen så det er ikke så mye avlaste selv når han er hjemme. Jeg vet ikke, kanskje man ikke kommer utenom gråt ved endringer for sånne unger 😕 min klikker i vinkel av den minste ting som ikke er som hun foretrekker men har ikke prøvd å bare stå i det.

Anonymkode: 9a48f...6e0

• Hjerte 1
Skrevet

Min hadde også en periode med dårligere søvn fra ca fire til fem måneder. Det ble bedre! Men det er ikke sånn at de må lære seg å sovne selv, ikke styr med det og få enda en utfordring. For en baby er det tross alt fra naturen sin side farligere å være alene enn å ikke få mat og drikke på en stund, så med mindre det å kunne gå fra babyen og at den sovner selv er absolutt nødvendig for at alt skal gå rundt hadde jeg droppet det prosjektet. Det kommer når det kommer😊

Anonymkode: 2574e...569

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Har dere annen familie i nærheten? Eller venner?

Anonymkode: 4e159...cf6

Skrevet

Hadde det helt likt! Min nektet å ligge i vogn, hatet plutselig bil og så hadde vi en liten periode der han ikke likte bæresele. Han måtte ammes i søvn, men sov stort sett godt på natten da vi samsov. Vi byttet til sportsdel og da aksepterer han vognen og vi koser oss på tur. Den kan ikke stoppe, men det er greit. Jeg går bare en times tur. Om han blir lei så tar jeg han i bæreselen og så ser vi på fugler og koser oss på tur. Bilen går også bedre nå. Jeg sørger bare for at han er klar for en lur når vi skal kjøre. Men enda må han ammes i søvne på natten. Når vi tar lur hjemme ligger vi i sengen og så fort han er i dyp søvn ruller jeg meg ut av sengen for å få en halvtime egen tid😅

Vi er nå i 7- 10 mnds søvnregresjon, der tenner skal ut, han er litt syk i tillegg og våkner heeeele natten lang og skal snu seg og krabbe avgårde. Jeg blir gal hver natt, men tilgir han hver morgen pga det søte smilet. 

Mitt råd; senk forventningene. Du har jo et eldre barn så du vet jo allerede at alt er en fase, plutselig er ene fasen forbi og du har glemt at det var tøft og så plutselig blir det dobbelt så tøft🥲 dette første året handler om barnet. Barnet går gjennom så ufattelig mye og tenk hvor krevende, stressende og utmattende det er for de. De blir sikkert helt overveldet, men du er det eneste konstante. Du er tryggheten. Bare gi henne varmen din, stå i de tøffe nettene og vit at snart sover hun  gjennom natten igjen. Var lite hjelp dette her, men ønsker deg masse lykke til!

Anonymkode: b9281...f3e

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg syns den alderen der var den desidert verste. Jeg syns alt var veldig mye bedre da han ble seks måneder, da følte jeg at jeg fikk livet litt tilbake (selv om han bare sov dagduppene i bæresele). Tror han var rundt 7 måneder da jeg sluttet å amme ham i søvn, men det tar jo fort 30-60 min med turning da... Rundt 8 måneder ble nattesøvnen ræva igjen, men dagsøvnen har iallfall løst seg helt - han kan sove i timesvis i stillestående vogn. Det er aldri enkelt liksom, nå er han ett år gammel og har fortsatt aldri sovet mer enn seks timer i strekk en håndfull ganger. Samsover med meg for å roes enkelt med pupp på natta, men slitsomt for meg som må legge meg veldig tidlig for ikke å være helt ødelagt på jobb.

Anonymkode: 536c8...768

• Liker 1
Skrevet

Fra 4 mnd kan babyer slite mye med sovn. Vi opplevde det med vår sønn. Fra mnd 4 til ca mnd 11 var det våkennetter så og si hver eneste natt.. hold ut. Noen ganger er det fangisk ingenting som funker annet enn tiden

Anonymkode: 437e7...b2a

Skrevet

Prøv lei en moonboon og se om det funker? Om det ikke funker er det dumt å bruke flere tusen på det, men om det funker er det et godt kjøp som taper seg lite i verdi når du skal selge igjen etterpå :)

Anonymkode: 7e781...8e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.12.2023 den 16.14):

Har en baby på 4,5 mnd som jeg "aldri" får pause fra. (Pappaen hjelper og avlaster altså, men han jobber offshore så er mye alene. Han har heller ikke pupper som er et godt verktøy😅 Har en 3 åring i tilegg) Er IKKE ute etter som at pappa må bidra mer osv, for problemene er der uansett. Så vil ha hjelp til hvordan gå frem😊

Babyen sover kun ved kroppskontakt på dagen. Vil helst ligge med puppen i munn, men hoppe rundt i bæresele blir også akseptert. Vogn kan i 3 av 10 tilfeller fungere, men da sover hun kun 10-20 min og våkner med en gang vogna stopper. Og det etter iallefall 20 min trilling😆

Det som har redda meg er at hun har sovet godt om nettene. Mye styr/oppvåkninger og amminger før hun endelig sovner dypt nok til å legges ned, men da har hun sovet veldig godt. Av og til natten gjennom eller med en oppvåkning, fått mat og sovnet fint igjen😊

Men den siste uka har nettene vært grusomme. Våkner mye, av og til hver 30-60 minutter. Av og til er det nok å gi smokk, mens andre ganger er hun LYS våken i 1-2 timer. Så blir lite søvn om nettene. Merker jeg begynner å bli irritert, fordi jeg kan ikke gå å legge meg på dagen for baby skal sove oppå meg. Hylskriker om hun blir lagt ned.. 

Mistenker at det er denne 4 month sleep regression? Hvor lenge varer det?🥺 Har forstått at de må lære å sovne selv nå, men hun hyler om hun blir lagt ned våken.. nå sovner hun ved puppen og jeg må vente til hun sover tungt nok til å legges ned. Nå sover hun i dobbeltsenga sammen med meg, mens senga hennes blir brukt som klesskap🙈 pappaen er forvist til gjesterommet.

Ønsker at hun skal kunne sovne selv I egen seng, men hvordan gå frem når det er så mye gråt/klaging?😪 er så trøtt for tiden også så syter med å begynne å ta "kampen", men noe må gjøres🙈 andre med lignende erfaringer?? Tar gjerne i mot tips til å få henne til å sove i vogn på dagtid også, men akkurat nå er nettene viktigest.. jeg vet jo at hun "kan".

Hadde det likt her, med mann offshore. 
Veldig tøft mens det stod på! 
Kjøp en sånn elektrisk vognvugger som du henger på vogna? Selges på Clas Ohlson tror jeg. 
Kanskje det er på tide å introdusere fast føde, eventuelt mme i tillegg til morskmelk. Noen babyer har behov for ekstra næring før de når seks mnd.

Anonymkode: 42d6a...8ba

• Liker 1
Skrevet

Det beste rådet jeg kan gi er å akseptere at situasjonen er som den er og ikke kjempe i mot og desperat forsøke å få til endring. Det skaper bare frustrasjon.

Yngste her var helt lik og spinkelsengen ble aldri brukt. Sov ikke mer enn 30 min i vogn og hatet bæresele. (Eldste ville og ha kroppskontakt ved søvn, men sov godt i både vogn og bæresele så hun kunne «outsources» til andre ved dagsoving. Det var en stor overgang når yngste var ikke likte verken vogn, bil eller bæresele.)

Vi samsov om natten, på dagtid sov hun på meg i sofaen (da blundet jeg og) eller vi la oss sammen i sengen.

Hun er 3,5 og vil fortsatt helst ha kroppskontakt. Søker og mye voksenkontakt i barnehagen. Noen barn bare er slik at de trenger mye nærhet. Hun er ellers trygg og sosial i omgang med andre barn og voksne.

Anonymkode: 2e54f...daf

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Tips: 

Senk krav og forventninger. Babyen trenger nærhet, trygghet, hudkontakt. Anbefaler samsoving og dropp kampene. Etterhvert sover hun lett i egen seng.

Bruk bæresjal, hun sovner eller finner roen der etterhvert.

Last ned wonderweeks. Det gir deg innsikt i babyen sine utviklingssprang slik at du forstår og tolker babyen din bedre.

Hold fokus på at dette er en tid som er over med et poff og et smell. Vipps er amming over, bhg er hverdagen og babytiden over. Det er bare snakk om måneder. 

Du er en flott mamma. Du er i en fase der det er mer enn godt nok det du gjør for babyen og 3-åringen. Dette er tiden for nærhet og trygghet. Kun det. Barna dine elsker deg og anser deg som den herligste og viktigste personen i livet deres. 

Anonymkode: da8d2...073

• Nyttig 1
Skrevet

Sov sammen med henne? Alt for liten til å sove alene. ❤️ Det kan ta år. Sov sammen med henne på dagen også, du kan jo det? Eller bare ligg sammen med henne i senga. Så sover hun nok i vogna etter hvert. ❤️

Anonymkode: cb52b...9c4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sov sammen med henne? Alt for liten til å sove alene. ❤️ Det kan ta år. Sov sammen med henne på dagen også, du kan jo det? Eller bare ligg sammen med henne i senga. Så sover hun nok i vogna etter hvert. ❤️

Anonymkode: cb52b...9c4

Min baby godtok ikke å ligge ved siden av meg og sove før hun ble 5-6 måneder, så samsoving er ikke alltid et alternativ som fungerer dessverre. Min baby har stort sett sovet greit om natta, slik TS beskriver, men på dagtid har det periodevis bare vært trillende vogn som funker. Når babyen da har fått en periode med dårlig nattesøvn, og det kun er trilling eller bæring som funker på dagtid er det vanvittig slitsomt å stå i. Men heldigvis er det snakk om perioder, TS, og plutselig er dere over i noe bedre (før det blir verre igjen, osv🤪🥲). Så bare prøv å holde ut, og husk at du gjør så godt du kan og det er bra nok❤️

Anonymkode: 2c6e0...f42

• Liker 1
Skrevet

det er ikke rart at baby våkner når du slutter å trille etter 20 min. ca 20 min inn i søvnen går baby over i neste søvnfase og akkurat i den tiden er man veldig var. noen babyer våkner og andre ikke. men om de må ha hjelp til soving om man da stopper med det man gjør , så våkner baby.  kjøp deg vogvugger og venn baby på å sove i vogn.. det tar tid i starten men når baby har blitt vant med det så er det mange kamper spart.  

men om du vil ha henne i egen seng så ville jeg gått frem slik:

- ordne fast rutine

- ordne madrass ved siden av hennes seng, eller en stol i starten så hun vet du er der. gjerne gi en hånd , stryk på kinnet eller stryk på ryggen. om baby hylgriner så ta henne opp, ro henne ned for så å legg henne igjen. 

jeg ville personlig bare hatt ungen i senga med meg - for om man skal ta den store kampen om selvstendig soving så brått og brutalt så risikerer man overtrøtt og overstimulert baby.. og de sover ihvertfall ikke. 

at en baby er våken på nettene er helt normalt, det er faktisk normalt frem til de er rundt 5 år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 23.27):

Tips: 

Senk krav og forventninger. Babyen trenger nærhet, trygghet, hudkontakt. Anbefaler samsoving og dropp kampene. Etterhvert sover hun lett i egen seng.

Bruk bæresjal, hun sovner eller finner roen der etterhvert.

Last ned wonderweeks. Det gir deg innsikt i babyen sine utviklingssprang slik at du forstår og tolker babyen din bedre.

Hold fokus på at dette er en tid som er over med et poff og et smell. Vipps er amming over, bhg er hverdagen og babytiden over. Det er bare snakk om måneder. 

Du er en flott mamma. Du er i en fase der det er mer enn godt nok det du gjør for babyen og 3-åringen. Dette er tiden for nærhet og trygghet. Kun det. Barna dine elsker deg og anser deg som den herligste og viktigste personen i livet deres. 

Anonymkode: da8d2...073

det er ingenting som heter utviklingssprang eller regressjon .. sånn til info. 

Skrevet

Har vært i samme situasjon bare at jeg er mann ..Du må tåle å høre at hun gråter litt..

Først holder du henne våken mye lenger enn på en vanlig dag....Snakk mykt og godt med henne og gi en kos..så legger du henne i sin egen seng og forlater rommet..

Så går du ikke inn igjen selv om hun gråter..hvis hun øker innsatsen så hun nesten mister pusten må det hardere lut til..

Skrevet
LadeJarl skrev (3 minutter siden):

Har vært i samme situasjon bare at jeg er mann ..Du må tåle å høre at hun gråter litt..

Først holder du henne våken mye lenger enn på en vanlig dag....Snakk mykt og godt med henne og gi en kos..så legger du henne i sin egen seng og forlater rommet..

Så går du ikke inn igjen selv om hun gråter..hvis hun øker innsatsen så hun nesten mister pusten må det hardere lut til..

😳 neineinei. Man går inn til en baby som gråter! 

Anonymkode: cc35f...1f4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

😳 neineinei. Man går inn til en baby som gråter! 

Anonymkode: cc35f...1f4

Jo jeg forstår jo det jeg og..men det funka og babyen lærte å sove i egen seng..

Situasjonen var litt spesiell fordi mora var syk og sengeliggende...og omtrent pleiepasient..og ungen hadde kolikk og var våken på nettene..ja var er jævla styr...😂..men altså det funka..

Skrevet
LadeJarl skrev (3 timer siden):

Jo jeg forstår jo det jeg og..men det funka og babyen lærte å sove i egen seng..

Situasjonen var litt spesiell fordi mora var syk og sengeliggende...og omtrent pleiepasient..og ungen hadde kolikk og var våken på nettene..ja var er jævla styr...😂..men altså det funka..

Gråtekur «fungerer» fordi man lærer babyen at de voksne ikke kommer når hun trenger de. Så hun gir opp. Innvendig kjenner babyen på et høyt stressnivå, og det er virkelig ikke sunt.
Du burde lese deg opp på dette før dere får flere barn. Gråtekur kan i verste fall være skadelig for utviklingen og tilknytningen, og gi senplager.

Det er massevis av alenemødre som håndterer kolikkbarn uten å la de ligge og gråte seg i søvn. Kanskje det må en sykemelding til, men kolikk varer bare en kort periode. 
Babyens hjerne utvikles i rekordfart de første månedene, og hvordan babyen blir møtt og håndtert har veldig mye å si.

Anonymkode: 42d6a...8ba

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Prøv å gi morsmelkstillegg på dagtid og se om barnet blir mere mett og fornøyd  

Anonymkode: 3c2ce...fc7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...