Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Nå er situasjonen sånn at jeg har fått meg kjæreste, men har tenkt litt på boligkjøp. Jeg er nylig ferdig utdannet som sykepleier og har ca 600 000 som egenkapital. Men planen er at jeg innen 2 år skal flytte inn til typen. Tenker det vil ikke lønne seg å kjøpe egen bolig som situasjonen er nå med rentene?

Anonymkode: a4cb2...9de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å kjøpe bolig for å bare bo der to år, svarer seg svært sjelden. I snitt regnes det at man må bo i boligen i minst fire år før det svarer seg å eie kontra å leie. 

Anonymkode: 5796a...9a7

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Du får bedre rente ved å spare i fond eller bsu og leie når du har så kort tidshorisont. Da slipper du risiko med vedlikehold og kostnader ved kjøp og salg. 

Anonymkode: d14fd...07d

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde kjøpt, du kan gjøre ett godt kjøp nå. Pluss at renta mest sannsynlig kommer til å gå ned iløpet av de neste årene, og da vil mest sannsynlig prisene gå opp igjen. Hvis du leier i 2 år så nedbetaler på utleiers boliglån i praksis, da er det bedre å betale på sitt eget boliglån.

Anonymkode: 5deed...bfa

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde kjøpt, du kan gjøre ett godt kjøp nå. Pluss at renta mest sannsynlig kommer til å gå ned iløpet av de neste årene, og da vil mest sannsynlig prisene gå opp igjen. Hvis du leier i 2 år så nedbetaler på utleiers boliglån i praksis, da er det bedre å betale på sitt eget boliglån.

Anonymkode: 5deed...bfa

Å kjøpe og selge boligen kan fort være en 200.000 i ren kostnad. Så verdiøkning må jo dekke dette som minimum. 

En annen ting er om man kan kjøpe og så leie ut når/hvis man flytter inn med kjæresten. 

Anonymkode: d14fd...07d

• Liker 2
Skrevet

Skal du bo i en ny, så vil jeg tro det alltid svarer seg å kjøpe. Leieprisene øker i takt med renter, så det blir dyrt uansett. Bedre at noe går til egen lomme. 

Anonymkode: 28c33...976

Skrevet

Gitt at du ikke låner over pipa og bor i et attraktivt område så er det jo en mulighet å kjøpe nå (vent litt til og se hvordan markedet utvikler seg etter ny renteøkning), bo der 2 år og så leie ut det første året dere er samboere.

Da har du muligens kjøpt deg inn i et litt lunkent marked, og kan kanskje selge igjen når det er på vei opp. Om det ikke fungerer å bo sammen slipper du å kjøpe i et oppadgående marked. Du bør selge innen 2 år etter du har flyttet ut for å slippe å skatte av ev. gevinst.

Uansett må du gjøre en økonomisk øvelse rundt hva du kan få i rente på din EK (som du også kan spare opp i to år til) kontra kostnad ved kjøp/salg, mulig gevinst, leieinntekt etc. etc.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skal du bo i en ny, så vil jeg tro det alltid svarer seg å kjøpe. Leieprisene øker i takt med renter, så det blir dyrt uansett. Bedre at noe går til egen lomme. 

Anonymkode: 28c33...976

Rentene har økt med 300% leien har økt med maks 15%

Anonymkode: 96cda...a6e

Skrevet

Dette var en merkelig problemstilling, du har planer om å flytte inn hos typen om to år? Hvis du uansett skal flytte nå, hvorfor kan dere ikke kjøpe noe sammen? Som sagt over koster det 200-250.000 å kjøpe og selge, så det lønner seg neppe på så kort sikt.

Anonymkode: c67a9...2b4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Rentene har økt med 300% leien har økt med maks 15%

Anonymkode: 96cda...a6e

Nemlig, og hvis en legger til 200.000 i omkostninger, blir det mye å tjene på å leie hvis ikke boligprisene mot formodning skulle skyte i været på to år.

Anonymkode: c67a9...2b4

• Liker 1
Skrevet

Tenker du å selge om to år, eller leie ut? Hvis du skal selge om to år så er det ikke verdt det. Du må fort betale 200 000kr for omkostninger og megler ved kjøp og salg. I tillegg kan det dukke opp skjulte feil som må utbedres, kanskje du ikke får solgt igjen til prisen du vil ha. 

Skrevet

Jeg hadde kjøpt nå. Du vet aldri hvordan ståa med typen er om 2 år 

Anonymkode: f5dd5...e59

• Liker 1
Skrevet

Skal du kjøpe bør du hvertfall vente til våren det blir garantert billigere enn nå. Renta skal opp på 6%

Anonymkode: c9842...051

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Skal du kjøpe bør du hvertfall vente til våren det blir garantert billigere enn nå. Renta skal opp på 6%

Anonymkode: c9842...051

Er vel ikke det sentralbanken har tenkt men

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...