AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #1 Skrevet 14. desember 2023 Ønskelister! Spør folk hva de ønsker seg. Ja, jeg vet at det er noen som bare sier "vet ikke" og ikke kommer med ønsker, men av alle disse trådene får jeg det inntrykk at de færreste faktisk har spurt vedkommende hva de ønsker seg. Vi gir (og får) julegaver fra og til våre familier. Hvert år legger alle ut hva de ønsker seg. Derfor blir julaften alltid ekstra hyggelig med gavene, fordi vi vet at alle får og gir noe som faktisk er ønsket. Det er selvfølgelig helt i orden å kjøpe som ikke er på ønskelisten, dette var mer til de som lager tråder hvor de ikke vet hva de skal kjøpe. Anonymkode: c2a56...b18
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #2 Skrevet 14. desember 2023 1. Vi har spurt år etter år, og vi vet vi ikke kommer til å få noe svar. 2. Vi har lyst til å bli ferdig i tide for å unngå stress. Ca. ingen i familien min (stort sett menn ...) har begynt å tenke på julegaver en gang når jeg spør før Black Friday. 3. Når vi endelig får ei liste, er det ting som er vanskelig å forstå eller å få tak i. Og da føles ikke gaven man fant på selv mens man ikke man trodde man kom til å få ønskeliste bra nok lenger. Så blir det stress likevel. 4. (Som egentlig er nr. 1, tror jeg.) De jeg gir gave til har alt de trenger og synes det bare er mas å bli spurt. Det er koseligere å få noe noen andre har tenkt ut enn å få noe man har "bestilt" i ei ønskeliste. Anonymkode: 87f6f...b2b 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #3 Skrevet 14. desember 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: 1. Vi har spurt år etter år, og vi vet vi ikke kommer til å få noe svar. 2. Vi har lyst til å bli ferdig i tide for å unngå stress. Ca. ingen i familien min (stort sett menn ...) har begynt å tenke på julegaver en gang når jeg spør før Black Friday. 3. Når vi endelig får ei liste, er det ting som er vanskelig å forstå eller å få tak i. Og da føles ikke gaven man fant på selv mens man ikke man trodde man kom til å få ønskeliste bra nok lenger. Så blir det stress likevel. 4. (Som egentlig er nr. 1, tror jeg.) De jeg gir gave til har alt de trenger og synes det bare er mas å bli spurt. Det er koseligere å få noe noen andre har tenkt ut enn å få noe man har "bestilt" i ei ønskeliste. Anonymkode: 87f6f...b2b Dette dekket jeg i avsnitt to i innlegget mitt i håp om å slippe akkurt slike innlegg. TS Anonymkode: c2a56...b18
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #4 Skrevet 14. desember 2023 Det blir litt for naivt å tro at det bare er å spørre folk hva de ønsker seg. En ting er det at folk gjerne ikke ønsker seg noe, eller ikke klarer hoste opp noen ønsker tidsnok til at du faktisk får tid å kjøpe det, så du er nødt til å dikte selv. Men en annen ting er at de tingene de ønsker seg, gjerne ikke er ting du ønsker å kjøpe. Veldig dyre ting, ting som er vanskelig for deg å få fatt i, eller for vage beskrivelser av ting du ikke kan noe om, for eksempel. Nevøen min ønsket seg bare alt for dyre ting. Det er uaktuelt for meg (og mange andre i slekten) å svi av en tusenlapp på gave bare på ham. Svigers, som er litt "gammel til sinns" tør ikke handle på nett, så de er bundet av hva de får fatt i i det grisgrendte strøket de bor i (for de liker selvsagt heller ikke kjøre inn til bydd'n for det er så skummelt å kjøre i bydd'n når det er julehandel..). Broderen ønsker seg gjerne en duppeditt jeg aldri har hørt om, som når jeg googler finnes i alle mulige slags varianter, og jeg aner ikke hva det er han skal bruke den til og hvilken variant han da hadde likt. Anonymkode: 9caac...567 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #5 Skrevet 14. desember 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det blir litt for naivt å tro at det bare er å spørre folk hva de ønsker seg. En ting er det at folk gjerne ikke ønsker seg noe, eller ikke klarer hoste opp noen ønsker tidsnok til at du faktisk får tid å kjøpe det, så du er nødt til å dikte selv. Men en annen ting er at de tingene de ønsker seg, gjerne ikke er ting du ønsker å kjøpe. Veldig dyre ting, ting som er vanskelig for deg å få fatt i, eller for vage beskrivelser av ting du ikke kan noe om, for eksempel. Nevøen min ønsket seg bare alt for dyre ting. Det er uaktuelt for meg (og mange andre i slekten) å svi av en tusenlapp på gave bare på ham. Svigers, som er litt "gammel til sinns" tør ikke handle på nett, så de er bundet av hva de får fatt i i det grisgrendte strøket de bor i (for de liker selvsagt heller ikke kjøre inn til bydd'n for det er så skummelt å kjøre i bydd'n når det er julehandel..). Broderen ønsker seg gjerne en duppeditt jeg aldri har hørt om, som når jeg googler finnes i alle mulige slags varianter, og jeg aner ikke hva det er han skal bruke den til og hvilken variant han da hadde likt. Anonymkode: 9caac...567 Det første har jeg allerede tatt opp i startinnlegget. Ang dyre gaver så kan man da gå sammen med andre i familien om å kjøpe det. Evt kan man si at man har et tak på f.eks 400 kr og tar gjerne mot ønsker innenfor den prisen. Er du usikker på nøyaktig hva slags type duppedings noen ønsker seg, spør om de kan sende deg en lenke. Det gjør jeg på min ønskeliste. Hvis jeg vet nøyaktig hva jeg vil ha, så sender jeg en lenke slik at folk vet hva det er snakk om. Det virker som største problemet du beskriver er mangel på kommunikasjon. TS Anonymkode: c2a56...b18
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #6 Skrevet 14. desember 2023 Folk vil jo gjerne ha en overraskelse, ikke noe de vet på forhånd hva er. Anonymkode: 77763...1f4 3 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #7 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det første har jeg allerede tatt opp i startinnlegget. Ang dyre gaver så kan man da gå sammen med andre i familien om å kjøpe det. Evt kan man si at man har et tak på f.eks 400 kr og tar gjerne mot ønsker innenfor den prisen. Er du usikker på nøyaktig hva slags type duppedings noen ønsker seg, spør om de kan sende deg en lenke. Det gjør jeg på min ønskeliste. Hvis jeg vet nøyaktig hva jeg vil ha, så sender jeg en lenke slik at folk vet hva det er snakk om. Det virker som største problemet du beskriver er mangel på kommunikasjon. TS Anonymkode: c2a56...b18 Joda.. Men om man skal få en lenke til en nettbutikk osv, hvorfor ikke bare be ham kjøpe den selv og pakke den inn til seg selv i samem slengen...? Du glemmer litt at mange av oss faktisk ikke ønsker å gi "bestillingsgaver". At vi ønsker å gi noe mottakeren ikke vet hva er. For meg er det skikkelig gledesdreping å skulle kjøpe noe på "bestilling" på den måten, hvor ingenting av innholdet i gaven er en overraskelse, og mottakeren like gjerne kunne kjøpt det selv. Anonymkode: 9caac...567 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #8 Skrevet 14. desember 2023 Just now, AnonymBruker said: Joda.. Men om man skal få en lenke til en nettbutikk osv, hvorfor ikke bare be ham kjøpe den selv og pakke den inn til seg selv i samem slengen...? Du glemmer litt at mange av oss faktisk ikke ønsker å gi "bestillingsgaver". At vi ønsker å gi noe mottakeren ikke vet hva er. For meg er det skikkelig gledesdreping å skulle kjøpe noe på "bestilling" på den måten, hvor ingenting av innholdet i gaven er en overraskelse, og mottakeren like gjerne kunne kjøpt det selv. Anonymkode: 9caac...567 Fordi jeg skriver opp mange ting på listen, så jeg vet ikke hva det er jeg får. Det du skriver her tok jeg også opp i startinnlegget. Hvis man finner noe man vil kjøpe som ikke står på ønskelisten, så er det jo ikke noe problem. Tråden var for de som IKKE vet hva de skal kjøpe. TS Anonymkode: c2a56...b18
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #9 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi jeg skriver opp mange ting på listen, så jeg vet ikke hva det er jeg får. Det du skriver her tok jeg også opp i startinnlegget. Hvis man finner noe man vil kjøpe som ikke står på ønskelisten, så er det jo ikke noe problem. Tråden var for de som IKKE vet hva de skal kjøpe. TS Anonymkode: c2a56...b18 Ja, men skjønner du ikke at mange gjerne vil overraske, men ikke vet med hva? "hvis man finner noe man vil kjøpe" er jo nettopp problemet; det er det man IKKE gjør. Samtidig som man ikke ønsker å kjøpe en bestillingsvare. Og det er mer enn vanskelig nok å presse ETT ønske ut av folk. Her overforenkler du problemet, og feiler helt å se at folk har ulike preferanser både for det å gi ønsker, og det å kjøpe gaver. Anonymkode: 9caac...567
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #10 Skrevet 14. desember 2023 Hvis man gir ut ønskelister til flere risikerer man å få de samme tingene fra alle. Tar faktisk heller en gave som er en velment skivebom, enn noe jeg vet på forhånd hva er. Forsåvidt litt ikkeproblem for meg nå til dags som omtrent alle har begynt å kjøre "ikke gaver til barnløse voksne, men vi forventer fortsatt gaver til våre barn". Det jeg savner mest er ikke å få materielle ting, men overraskelsen ved å åpne opp noe du ikke vet hva er. Jaja, det var dager det. Nå vurderer jeg å kjøpe en forundringspose av noe slag, vet Normal har hatt sånt før. Anonymkode: 77763...1f4 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #11 Skrevet 14. desember 2023 "Legger ut ønskeliste"? Poster du ønskeliste på fb, eller hvor er det du legger den? Jeg vet mange ting jeg ønsker meg, men det er aldri noen som spør. Og jeg synes det er frekt å uoppfordret komme med ønsker når man ikke blir spurt. Anonymkode: 69649...da8 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #12 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis man gir ut ønskelister til flere risikerer man å få de samme tingene fra alle. Tar faktisk heller en gave som er en velment skivebom, enn noe jeg vet på forhånd hva er. Forsåvidt litt ikkeproblem for meg nå til dags som omtrent alle har begynt å kjøre "ikke gaver til barnløse voksne, men vi forventer fortsatt gaver til våre barn". Det jeg savner mest er ikke å få materielle ting, men overraskelsen ved å åpne opp noe du ikke vet hva er. Jaja, det var dager det. Nå vurderer jeg å kjøpe en forundringspose av noe slag, vet Normal har hatt sånt før. Anonymkode: 77763...1f4 Veldig enig. Jeg liker også å bli overrasket, selv om gaven er skivebom. Om det er en konkret ting jeg vet jeg ønsker meg, så kan jeg jo kjøpe meg den selv når som helst. Det som virkelig er gøy, er når folk har funnet på noe helt selv. Gøy å se hva de har tenkt på, funnet på, og ofte er det jo også noe man blir veldig glad for, som man ikke hadde kommet på å ønske seg selv. Det er de beste gavene. Den gaven jeg likte aller best i fjor, var en vest med oppladbare varme-elementer. Det hadde jeg aldri kommet på å ønske meg selv, ante ikke at det fantes. Den har jeg brukt MYE. Anonymkode: 9caac...567 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #13 Skrevet 14. desember 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, men skjønner du ikke at mange gjerne vil overraske, men ikke vet med hva? "hvis man finner noe man vil kjøpe" er jo nettopp problemet; det er det man IKKE gjør. Samtidig som man ikke ønsker å kjøpe en bestillingsvare. Og det er mer enn vanskelig nok å presse ETT ønske ut av folk. Her overforenkler du problemet, og feiler helt å se at folk har ulike preferanser både for det å gi ønsker, og det å kjøpe gaver. Anonymkode: 9caac...567 Jeg personlig foretrekker ønskelister. Ellers er sjansen stor for at man kjøper noe som vedkommende enten ikke vil ha eller, hvis de vil ha det, så har de allerede kjøpt det. Det er ikke "bestillingsvare", det er en ønskeliste. 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis man gir ut ønskelister til flere risikerer man å få de samme tingene fra alle. Tar faktisk heller en gave som er en velment skivebom, enn noe jeg vet på forhånd hva er. Forsåvidt litt ikkeproblem for meg nå til dags som omtrent alle har begynt å kjøre "ikke gaver til barnløse voksne, men vi forventer fortsatt gaver til våre barn". Det jeg savner mest er ikke å få materielle ting, men overraskelsen ved å åpne opp noe du ikke vet hva er. Jaja, det var dager det. Nå vurderer jeg å kjøpe en forundringspose av noe slag, vet Normal har hatt sånt før. Anonymkode: 77763...1f4 Vi gir en ønskeliste til min side av familien og en annen til en annen side av familien. For større ting som vi vet vedkommende bare vil ha èn av så kommuniserer familien seg i mellom slik at vi ikke kjøper dobbelt. Ellers er ønskene ofte ting som vin, en bestemt hudkrem eller gavekort, og da gjør det ikke noe om man får flere av samme. Just now, AnonymBruker said: "Legger ut ønskeliste"? Poster du ønskeliste på fb, eller hvor er det du legger den? Jeg vet mange ting jeg ønsker meg, men det er aldri noen som spør. Og jeg synes det er frekt å uoppfordret komme med ønsker når man ikke blir spurt. Anonymkode: 69649...da8 Vi har en skjult/hemmelig gruppe på FB hvor bare nærmeste familie som gir gave til hverandre er invitert. Det er fast tradisjon at vi i slutten av november/begynnelsen av desember alle legger ut der hva vi ønsker oss. TS Anonymkode: c2a56...b18
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #14 Skrevet 14. desember 2023 Ts, du virker som en som skal bestemme over andre, hva de skal få spørre om og skrive om på KG. Samme her, bare fordi du startet tråden så eier du ikke tråden. "Jeg har skrevet det i hi" liksom. Er vel derfor du er en så stor avhenger av ønskelister også, at du får bestemme hva andre skal gi deg. La nå folk få gjøre som de vil, det er ikke akkurat som at dere har funnet opp hjulet på ny, det med ønskelister. Folk vet at de eksisterer. Anonymkode: a525b...4c9 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #15 Skrevet 14. desember 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ts, du virker som en som skal bestemme over andre, hva de skal få spørre om og skrive om på KG. Samme her, bare fordi du startet tråden så eier du ikke tråden. "Jeg har skrevet det i hi" liksom. Er vel derfor du er en så stor avhenger av ønskelister også, at du får bestemme hva andre skal gi deg. La nå folk få gjøre som de vil, det er ikke akkurat som at dere har funnet opp hjulet på ny, det med ønskelister. Folk vet at de eksisterer. Anonymkode: a525b...4c9 Jeg ønsker ikke å bestemme over folk, jeg ønsker å hjelpe dem. Når det er så mange tråder om folk som ikke aner hva de skal kjøpe til nieser, foreldre, naboer, småbarn og besteforeldre - da tenker jeg ønskeliste kan være en hjelp til mange. Det virker jo ikke som om det er folk som koser seg med å kjøpe en overraskelse da de ikke aner hva de skal kjøpe. Også har vi de som klager på julen fordi man "kjøper masse unyttig rask" og "julegaver er så stress å kjøpe" - og hvert år er det tråder om "den mest unødvendige gaven du har fått" hvor folk skriver hvor mye de har fått som de ikke liker eller aldri kommer til å bruke. Også her kunne ønskelister hjulpet. Når jeg skriver "Jeg har skrevet det i HI" så var det for å komme i forkant på noen av argumentene som kom. Men jeg burde jo visst at det ikke har noen effekt her på KG. Folk skal selvfølgelig få gjøre som de vil, denne tråden var til de som jo ikke vet hva de skal kjøpe. TS Anonymkode: c2a56...b18
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #16 Skrevet 14. desember 2023 Jeg kjøper nesten ingen gaver til voksne, fordi de fleste ikke ønsker gaver mer. Men jeg kjøper til svigermor (og far) fordi hun får stor glede av det. Kjenner dama godt, så vet sånn ca hva hun vil like. Allikevel fikk jeg kjempegod hjelp fra kg om å spisse inn gaven. Tråd om strikkeglad svigermor. Tipp topp tips, som kan brukes i åresvis fremover Anonymkode: 55239...193 1
Bacteria Skrevet 14. desember 2023 #17 Skrevet 14. desember 2023 Ville ikke funket her med ønskelister til/fra alle i familien. Jeg pleier å tipse mine voksne jenter om gaver, typisk en mascara eller krem jeg ønsker meg. Og de tipser meg. Vi gjør det for å gjøre det litt enkelt oss damer i mellom. Men så er det mannen min. Han hater å bli spurt hva han ønsker seg, og synes ønskelister oser av fantasiløshet og alt han ikke liker. «Hvis folk ikke kjenner meg nå så…» De siste par årene har han begynt med en ny taktikk. Han slipper noe småhint ila november, sånn som i år når han hadde fått en brosjyre fra noen som selger verktøy til hobbyen hans. Slik har jeg klart å kjøpe noe han ønsker seg to år på rad. Mine søsken har jeg spurt år om annet hva barna ønsker seg, får ikke svar. Tror noen liker å bli overraska… 🤣
Bacteria Skrevet 14. desember 2023 #18 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg kjøper nesten ingen gaver til voksne, fordi de fleste ikke ønsker gaver mer. Men jeg kjøper til svigermor (og far) fordi hun får stor glede av det. Kjenner dama godt, så vet sånn ca hva hun vil like. Allikevel fikk jeg kjempegod hjelp fra kg om å spisse inn gaven. Tråd om strikkeglad svigermor. Tipp topp tips, som kan brukes i åresvis fremover Anonymkode: 55239...193 Jeg har også fått toppe gavetips her inne, særlig ift halvvoksne gutter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå