Gå til innhold

Enda høyere bøter for mobilbruk?

Mobilbruk  

21 stemmer

1. 1. Bør bruk av mobil være straffbart idag, når 'alt' er lov på nye biler?

• Ja
      12
    • Nei
      8
    • Vet ikke
      1
  2. 2. Har ny/nyere bil hvor jeg slipper problemstillingen.

• Ja
      11
    • Nei
      10

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regjeringen ønsker å øke boten for mobilbruk til kr 10200 neste år.

Dette mens det tillates at snart alle funksjoner på  nye biler betjenes fra en menydrevet touch-screen mer eller mindre utenfor synsvidde.
Mobil-loven gjelder ikke for disse. Man sende meldinger, se på Netflix og lese aviser mens man kjører. § 3 krever at man skal være aktsom, men det er i praksis ikke mulig å straffe noen som som sender meldinger, ser på Netflix og leser aviser mens de kjører.
Man kan også filme med mobilen, da regnes den som kamera,

Er det logikk i dette?

Anonymkode: 5d5be...004

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sorry, ble litt kluss i innlegget, men meningen kommer vel frem.

Skrevet

Dette er en relevant undersøkelse:

https://www.motor.no/aktuelt/hvor-farlig-er-store-skjermer-i-biler/259119

Ikke all fremskritt er positiv. Vi kjøpte en ny Leaf Visia da de kom på tilbud i sommer. 200000 kr for en splitter ny bil var bra, men den kom altså uten skjerm. Jeg er fortsatt ukomfortabel med at ryggekamera mangler, mens mannen min kjører som et svin om det går fremover eller bakover uansett. Med det sagt, er det så fantastisk deilig med knapper overalt! Broren min har en Tesla 3 som suger å kjøre. Faren min har en Kia EV6 som har knapper for alt det viktigste, men fortsatt skjerm for en del andre funksjoner.

Jeg tror markedet ikke kan finne ut av det selv. Etter det jeg hører kjøper folk "skjermbiler" som de ender opp med å være ganske misfornøyde med. Andre klarer seg fint. Men sikkerhetsaspektet er ikke individuelt. EU bør gå inn og regulere dette med krav. Norge er for liten til å få til noe nytt her uansett.

Anonymkode: 61047...b4a

• Nyttig 1
Skrevet

Hvilke biler kan du se på Netflix og lese avisa på mens du kjører?

Anonymkode: b4d12...eab

• Nyttig 3
Skrevet

Hvis du tenker på Tesla så funger Netflix og slik kun når bilen står i ro.

Ellers bryr jeg meg lite om hva bøtene er for mobilbruk, men synes at den skulle inkludert alt annet som tar bort fokus også. Som f.eks å lete frem kaffekoppen fra veska, røyke og lignende.

Anonymkode: a2dbf...276

Skrevet

Dette er bare grådighet. 

Anonymkode: 7769a...47c

Skrevet

Jeg synes det blir litt tåpelig å gi mobil-bøter og ikke bøter for å tafse på skjermen i bilen. Vår bil har en funksjon som gir en advarsel om du trykker for mye på skjermen mens bilen kjører, men altså, innen den kommer opp har du rukket å både meie ned en hel skoleklasse OG kjørt i grøften.. 

Anonymkode: cf5e5...88e

Skrevet

Ja det bør svi, og det bør også gjelde skjerm i bil og annet som tar bort fokus....

Anonymkode: ef9a5...f35

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du tenker på Tesla så funger Netflix og slik kun når bilen står i ro.

Aldri kjørt Tesla, men har sett eiere 'skryte' av alt de kan gjøre mens de kjører. Til og med karaoke...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

det bør også gjelde skjerm i bil og annet som tar bort fokus..

Hvordan skal det i tilfelle kunne håndheves? Politi på broer som kikker inn gjennom panoramataket?
Og hvor skal grensen gå? Å fikle med radio har alltid vært lov.

Mobilforbudet ble pushet av bilbransjen og vedtatt av velstående politikere som alle selvsagt har nye biler med "glass-cockpit".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...