Gå til innhold

Typiske helseutfordringer, ungdom med adhd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo veldig typisk at mange strever med matematikk og gym (motorikk osv).

Men hva med hodepine, andre vondter osv? At de trenger ekstra søvn eller sover ekstra lite? Hvilke andre ting er typiske ting som  påvirker helsa deres når de har adhd?

Anonymkode: d13cf...3e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sensitiv, lyd, lukt, konsistens ol

mange må ha hjelp regulere aktivitet og hvile

Anonymkode: 3b67e...5c2

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan bare svare for meg selv som ungdom. Men jeg trengte mye søvn, slet med magevondt og vondt i ryggen og knærne. 

Anonymkode: c00a0...723

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo veldig typisk at mange strever med matematikk og gym (motorikk osv).

Men hva med hodepine, andre vondter osv? At de trenger ekstra søvn eller sover ekstra lite? Hvilke andre ting er typiske ting som  påvirker helsa deres når de har adhd?

Anonymkode: d13cf...3e9

Hode, mage, svimmelhet, inaktiv(må dra med oss på tur).

Anonymkode: 86ad6...2ce

Skrevet

Ikke helt uvanlig er vel angst, depresjon, spiseforstyrrelser, migrene tror jeg også er hyppigere i den gruppen (?). 

Anonymkode: ca2da...2e8

Skrevet

For meg selv når jeg var ungdom var jeg over gjennomsnittet i gym, og matte var jeg en av de beste i klassen så dette er nok veldig individuelt. Jeg gjorde det bra i fag jeg likte og middels eller ræva i fag jeg ikke likte. 

• Nyttig 1
Skrevet

Hodet, migrene, sliten , trøtt,

Det med fag er nok veldig opp og ned. Samme med andre plager. Er som sagt individuellt

Anonymkode: 6ea5e...a34

Skrevet

Mageproblem, hypermobilitet og hudlidelser er veldig vanlige problemer for de med ADHD. 
Mange med ADHD sliter også med spenninger og dertill plager.

Anonymkode: 8e0d7...db5

• Liker 1
Skrevet

Sansesensitivitet, forsinket sanseoppfattelse, vansker med avstandsberegning, forsinket signal fra hjerne til motorikk, bindevevssykdommer, hypermobilitet (ehlers danlos syndrom og pots er overrepresentert) - pga. dette vil man ha vansker med å stå / sitte lenge med rett rygg, vansker med bitt/kjeve og bihuler, smerter i skjelett og muskler, overspenninger i muskler, trøtthet, overrepresentasjon med migrene, dårlig korttidshukommelse, dårlig objektkonstans, dårlig tidsoppfattelse, spiseforstyrrelse og rusmiddelmisbruk er en økt risiko, ADHD-burnout (en egen type utbrenthet), lavere evne til følelsesregulering, dårlig temperaturregulering i kroppen, noen sliter med brå pulsøkning når de reiser seg, og blir svimle, motorisk uro og sikkert andre ting jeg ikke kommer på i farten.
Dette er en medfødt nevrologisk tilstand som ikke kan kureres. Ikke symptomene heller. Mange av symptomene kan imidlertid lindres med legemidler eller ved å tilrettelegge hverdagen. Dessuten er disse symptomene viktige å være oppmerksom på for helsevesenet, for å skjønne sykdomsbildet når andre helsetilstander skal avklares.
Dessverre er mange av disse problemene ganske nyoppdaget, og lite forsket på, men nå skjer det mye!

• Nyttig 1
Skrevet

Vansker med matematikk har ingen sammenheng med adhd. Men ofte er opplevelse av tid vanskelig.

De har som regel ikke vansker med motorikk, men mer muskulære reguleringsvansker. www.adhdnorge.no/artikkel/muskulaere-reguleringsvansker-hos-barn-og-voksne-med-adhd

Ellers er det mye som er overrepresentert som flere skriver over og man er sårbar/har økt risiko for flere psykiske og fysiske plager. Desverre.

Anonymkode: 624df...99c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vansker med matematikk har ingen sammenheng med adhd. Men ofte er opplevelse av tid vanskelig.

De har som regel ikke vansker med motorikk, men mer muskulære reguleringsvansker. www.adhdnorge.no/artikkel/muskulaere-reguleringsvansker-hos-barn-og-voksne-med-adhd

Ellers er det mye som er overrepresentert som flere skriver over og man er sårbar/har økt risiko for flere psykiske og fysiske plager. Desverre.

Anonymkode: 624df...99c

Dyskalkuli og andre lærevansker er vanlig for de med ADHD så det stemmer ikke helt at vansker med matte ikke har en sammenheng. Det må ikke ha det men har det ofte.

Anonymkode: 8e0d7...db5

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...