Gå til innhold

Når barna har besteforeldre med personlighetsforstyrrelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sikker på at det finnes andre i samme situasjon. Hvordan løser dere det? Ingen kontakt, noe kontakt med «regler», eller helt vanlig kontakt? 

Utfordringen her går mye på at hvis man gir lillefingeren, så skal man helst være sammen 24/7 og det blir mye drama hvis man ikke vil være med på notene. Det har også blitt sagt mye stygt om oss foreldre. Ikke til barna, men det gjør det likevel utfordrende å ha et normalt forhold.

Anonymkode: 24b28...e66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke personlighetsforstyrrelser er det snakk om? Har de det begge to?

Anonymkode: d3f9a...1df

Skrevet

Hvilken personlighetsforstyrrelse har besteforeldrene fått? Begge to?

Er det en psykolog som har gitt de denne diagnosen, eller er det noe du har lest deg til?

Hvis de suger energien ut av dere, så bør dere gjerne vurdere å kutte kontakten uavhengig om de har Borderline eller Narsissistisk personlighetsforstyrrelse, eller rett og slett bare drittsekk-isme.

Anonymkode: 00a71...42d

Skrevet

Har aldri barnebarn alene. Vi drar på «pliktbesøk».

Anonymkode: 97614...48c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er sikker på at det finnes andre i samme situasjon. Hvordan løser dere det? Ingen kontakt, noe kontakt med «regler», eller helt vanlig kontakt? 

Utfordringen her går mye på at hvis man gir lillefingeren, så skal man helst være sammen 24/7 og det blir mye drama hvis man ikke vil være med på notene. Det har også blitt sagt mye stygt om oss foreldre. Ikke til barna, men det gjør det likevel utfordrende å ha et normalt forhold.

Forsøkt å gi 2 sjanser til en av barnas besteforeldre. Gått dårlig hver gang, nå spør den igjen om ny sjanse, men jeg sier nei. Aldri mer. Første gang var det heldig at barna ikke merket noe til det, men nå siste gang er barna veldig blandet inn av besteforelder. Så nei. 

Anonymkode: 39d66...ee8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har aldri barnebarn alene. Vi drar på «pliktbesøk».

Hvor ofte gjør dere det? Aksepterer besteforeldrene ordningen? 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor ofte gjør dere det? Aksepterer besteforeldrene ordningen? 

Ts

1 gang per måned, sånn cirka. Ønsker seg nok oftere besøk, men situasjonen er jo som den er. Jeg skulle jo ønske at det var annerledes, men det er det dessverre ikke. Nå vet jeg ikke hvor fungerende besteforeldre i din situasjon er, men besteforelder her klarte ikke å passe hunden min engang så jeg følte meg trygg. Den andre sier mye rart. 

Den ene hadde schizoaffektiv forstyrrelse, tidvis schizotyp (død nå), den andre hadde paranoid forstyrrelse.

Skrevet

Her har vi en bestefar med narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Han og bestemoren bor heldigvis langt unna. Det er oss voksne som har blitt dårlig behandlet, ikke barnet. Men vi har satt grenser og møter dem noen ganger i året. Når de er her på besøk er det kun fredag til søndag. 

Jeg ønsker egentlig null kontakt, men det er så klart mer sammensatt for samboeren min siden det er hans far.

Vi har hatt myyyye konflikter pga grensesetting. Nå er det mindre motstand på det og vi holder oss fortsatt steinharde. Ting fungerer bedre sånn.

Anonymkode: b3367...022

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her har vi en bestefar med narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Han og bestemoren bor heldigvis langt unna. Det er oss voksne som har blitt dårlig behandlet, ikke barnet. Men vi har satt grenser og møter dem noen ganger i året. Når de er her på besøk er det kun fredag til søndag. 

Jeg ønsker egentlig null kontakt, men det er så klart mer sammensatt for samboeren min siden det er hans far.

Vi har hatt myyyye konflikter pga grensesetting. Nå er det mindre motstand på det og vi holder oss fortsatt steinharde. Ting fungerer bedre sånn.

Anonymkode: b3367...022

Takk for svar. Blir dere dratt inn i mye drama og konflikter siden dere har en viss kontakt? Hvordan håndterer dere i så fall det? 

Ts

Skrevet

Tilnærmet ingen kontakt, det kommer pakker i posten.

Anonymkode: 49da9...ac2

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tilnærmet ingen kontakt, det kommer pakker i posten.

Anonymkode: 49da9...ac2

Det er der vi er nå. Vil gjerne legge til rette for noe kontakt, men er veldig bekymret for hva som kan komme når man åpner den døren. Tenker da for barna sin del, hvis det blir så ille at vi må kutte igjen. 

Ts

Skrevet

Null kontakt, fordi det er rus inne i bildet.

Anonymkode: 1b798...8b5

Skrevet

Jeg har en besteforelder med dyssosial personlighetsforstyrrelse. Han ble diagnostisert med det etter jeg ble voksen, men resten av familien hadde mistenkt at det var noe i den gata i alle år.

Vi hadde kontakt da jeg var liten, han tok meg med på aktiviteter og passet meg innimellom, men bare hvis han ville ha noe fra foreldrene mine. Likevel måtte alt skje etter hans premisser. Til mamma sa han at vi skulle på kino, mens han i realiteten tok meg med på møbel-auksjon, for eksempel. Jeg er glad for at vi hadde så lite kontakt som vi hadde. Samtidig hadde det ikke vært mulig å kutte kontakt helt, for vi bodde i samme lille bygd.

Barnet mitt og de andre oldebarna hilser gjennom vinduet eller i døråpningen når de er på besøk hos foreldrene mine (han bor i kjelleren). Han har aldri vært voldelig (som vi vet om), men etter han fikk begynnende Alzheimer har negativ atferd generelt og trekk fra personlighetsforstyrrelsen spesielt, eskalert veldig. Vi har valgt å la dem hilse gjennom vinduet fordi hjemmesykepleien merker stor forskjell på temperamentet hans om et av oldebarna har vært utenfor vinduet tidligere på dagen. Han vet ikke at vi vet dette, for øvrig.

Er i perioder mye konflikt rundt han. Strengt tatt er det han som lager dem, men ja. Jeg opplever ikke å bli dratt noe særlig inn i konfliktene, men jeg er også IT-support for han, så han tør vel ikke annet. Han prøver seg på pappa innimellom, men gir seg når han kommer på at pappa eier huset og kan kaste han ut.

Anonymkode: f7cec...e9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...