Gå til innhold

Dagligvaretoppene tar alt (burde vi slutte å handle i kjedebutikker?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er noe sykelig over det faktum at de som eier dagligvarebutikkene er de rikeste i landet, mens de som lager og selger maten er blant de som tjener minst. Ulikheten bare øker og samtidig settes prisene opp med påskudd i at kostnadene går opp.

Jeg tenker at man som forbruker har litt makt i den forstand at man velger hvor man vil legge pengene sine. Framover tenker jeg å handle mest mulig mat fra lokale gårder og ellers støtte opp om små lokale butikker. 

Noen andre som har tanker om dette og som tenker på, eller har endret handlevaner?

Anonymkode: 16865...e1a

• Liker 8
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er noe sykelig over det faktum at de som eier dagligvarebutikkene er de rikeste i landet, mens de som lager og selger maten er blant de som tjener minst. Ulikheten bare øker og samtidig settes prisene opp med påskudd i at kostnadene går opp.

Jeg tenker at man som forbruker har litt makt i den forstand at man velger hvor man vil legge pengene sine. Framover tenker jeg å handle mest mulig mat fra lokale gårder og ellers støtte opp om små lokale butikker. 

Noen andre som har tanker om dette og som tenker på, eller har endret handlevaner?

I de små butikkene må du vel betale mye mer?

• Liker 1
Skrevet
Gjertrud von Knäbe skrev (4 minutter siden):

I de små butikkene må du vel betale mye mer?

Jeg tenker så klart dem som har råd og mulighet. Forskjellene trenger heller ikke å være så avskrekkende.

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke hvor langt jeg måtte reise for å finne noe som ikke er kjedebutikk. Og attpåtil betale mer for å handle der. Høres ikke ut som noen god ide. Alle som driver butikk ønsker å tjene mest mulig på det, det er ingenting umoralsk i det, selv om det ofte fremstilles sånn i media. 

Anonymkode: c48aa...1b9

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke hvor langt jeg måtte reise for å finne noe som ikke er kjedebutikk. Og attpåtil betale mer for å handle der. Høres ikke ut som noen god ide. Alle som driver butikk ønsker å tjene mest mulig på det, det er ingenting umoralsk i det, selv om det ofte fremstilles sånn i media. 

Så du ser ingenting umoralskt i at de som tjener mest fortsatt har noen av de lavest betalte ansatte? Såklart vil alle tjene mest mulig, men jeg vil heller støtte nabogårdene her enn Rema-Reitan. Jeg tenker såklart ikke dere som ikke har råd eller mulighet.

• Liker 4
  • Hjerte 4
Skrevet

Så du ser ingenting umoralskt i at de som tjener mest fortsatt har noen av de lavest betalte ansatte? Såklart vil alle tjene mest mulig, men jeg vil heller støtte nabogårdene her enn Rema-Reitan. Jeg tenker såklart ikke dere som ikke har råd eller mulighet.

Nei, dette styres av markedet. Kjedene tar den prisen for varene folk er villige til å betale, og betaler den lønna folk er villige til å jobbe for. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, dette styres av markedet. Kjedene tar den prisen for varene folk er villige til å betale, og betaler den lønna folk er villige til å jobbe for. 

Nettopp derfor jeg tenker det er lurt å legge pengene en annen plass.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nettopp derfor jeg tenker det er lurt å legge pengene en annen plass.

Uavhengige butikker vil gjøre akkurat det samme som kjedene, prøve å tjene mest mulig penger. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uavhengige butikker vil gjøre akkurat det samme som kjedene, prøve å tjene mest mulig penger. 

Det skal jo en del til å komme på nivå med de store kjedene, og skulle det hende er man jo ikke låst til å handle akkurat der...

Anonymkode: 4b5b2...f59

• Liker 2
Skrevet

Det skal jo en del til å komme på nivå med de store kjedene, og skulle det hende er man jo ikke låst til å handle akkurat der...

Ingen er låst til å handle noe sted, utover de begrensninger som settes av geografisk avstand. Men generelt bruker vi ikke en veldig stor andel av inntekten vår på dagligvarer i Norge. Ting er ikke så dyrt som vi skal ha det til. 

• Nyttig 1
Skrevet

Hvilke butikker finnes det som ikke er i kjeder og selger norske produkter? Vi har en butikk, de selger indisk, pskiastansk ol produkter jeg ikke aner hva er (jeg kan jo ikke lese deres språk).

Anonymkode: 0d212...33b

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har handlet på nærmeste gård i godt over et år nå, så er absolutt bevisst på dette. Og så er det jo mye bedre råvarer! Klær handler jeg hos ei syerske i nabobyen. Skjønner godt at alle ikke har råd til det da.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ingen er låst til å handle noe sted, utover de begrensninger som settes av geografisk avstand. Men generelt bruker vi ikke en veldig stor andel av inntekten vår på dagligvarer i Norge. Ting er ikke så dyrt som vi skal ha det til. 

Vi bruker vel i gjennomsnitt rundt 12%. Vil ikke akkurat si det er en ubetydelig del.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du burde nok linket til påstandene dine. Det er forskjell på toppene innen dagligvare, og den enkelte kjøpmann som driver f eks Rema 1000 butikkene. Jeg leste på en side i E24 (må ha abonnement), at en Rema kjøpmann tjener i snitt 1,6 millioner. Når jeg ser på de som drive min nærmeste Rema 1000, og som virker til å være der fra tidlig morgen til sent på ettermiddag/kveld, og trolig også jobber søndager og helligdager for å ordne på lager, ta imot varer, papirarbeid osv, så unner jeg de den inntekten. Målt i timer, er det nok ikke rare timelønnen.

Det er sikkert fint å kjøpe direkte fra gård om man har mulighet til det. Ingenting galt i det. Men å boikotte dagligvarebutikkene fordi de helt på toppen tjener mye penger, det blir rett og slett ulogisk. Hva tror du skjer da med kjøpmennene? De må nødvendigvis jobbe enda mer, med færre ansatte, for å kunne drive butikken. Er det det du vil, at de ansatte skal miste jobbene sine og kjøpmennene skal jobbe seg i hjel?

• Liker 1
Skrevet

Handler kjøtt og fisk på Reko-ringen, men andre dagligvarer sliter jeg med å finne gode alternativer enn de store kjedebutikkene. Små, uavhengige butikker her er allerede kjøpt opp eller utkonkurrert. 

Dette med at de store kjedene tar over hele verdikjeden gjør at bøndene er prisgitt kjedene og i realiteten nesten jobber dugnad for å lage mat til oss. 

Anbefaler å følge Anders Norstad på Instagram eller Facebook for å få innblikk i hvordan kjedene opptrer: 

https://e24.no/naeringsliv/i/5BQ6ob/dagligvareblogger-veldig-mange-har-misforstaatt-hvordan-matprisene-dannes

Her er eksempel på hvordan kjedene tar grep om verdikjeden helt fra bunn:
(https://www.nettavisen.no/okonomi/vraker-norges-beste-eple-bamas-grep-provoserer/s/5-95-1277895)

Anonymkode: 631ff...934

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg boikotter de griske kjedene, eller følger godt nok med til å få med meg supertilbud, men unngår å handle alt annet. Det er en fryd.

Anonymkode: 00003...1b5

• Liker 2
Skrevet

Og dagligvarebutikkene hylgriner pga. økt nasking (av elementære matvarer folk må ha for å overleve).

Disse apene forstår ikke at den økte naskingene er fordi en stor andel av befolkningen ikke har råd til mat lenger, fordi prisene er komisk høye. Og alt dette går til overskuddsutbetaling til de på toppen.

Anonymkode: cfcd6...2cb

• Liker 2
Skrevet

I så fall blir det vanskelig å få fatt i mat....

Anonymkode: 845d9...60c

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Vi bruker vel i gjennomsnitt rundt 12%. Vil ikke akkurat si det er en ubetydelig del.

12% av lønna er 2400kr hvis man har utbetalt 20.000 og 3600kr hvis man har utbetalt 30.000. Ikke så ille.

Anonymkode: c1bf2...c1e

Skrevet

Jeg lurer oppriktig på om Nordmenn hadde kommet seg ned fra sin høye hest og ønsket Lidl velkommen hvis de åpnet butikker nå. Det er mange som skulle ønske det fantes en ekte og stor konkurransedriver i dagligvarehandel i Norge.

Småbruk og deres produkter er ikke svaret, de er og blir nisjer for fancy ost, kjøtt og syltetøy.

Anonymkode: 1ad78...99d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...