Gå til innhold

Er barnet vårt mindre smart? Burde vi være bekymret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg (35) og mannen (33) har sammen to barn, gutt 10 og jente 8. 

Det er jenta vi har begynt å bli bekymret over, jeg skal prøve å holde det kort:

- Hun har veldig mye uro i kroppen, og da mener jeg veldig. Hun klarer ikke å sitte i ro ved matbordet eller i sofaen, uten å måtte “ri”. Hun går på ridning og er veldig opptatt av hest, alle gjenstandene blir brukt som hest til tross for at hun har lekehester hun kan ri på. Denne uroen er også et problem på skolen.

- Hest og ridning liker hun, gått der i 3 år, er fremdeles i nybegynner gruppen da hun ikke hører på det ridelærer sier og lever i egen verden. Hun tror selv at hun er verdensmester og selv ridelærer kan ikke like mye som henne. Samtidig er hest det eneste hun har av hobby, og det eneste hun er villig til å drive med uten konstant voksentillsyn.

- Det virker som at hun ikke forstår veldig enkle ting. Her om dagen sa hun at jeg ikke er voksen men ungdom - vi rettet henne på det. Dagen etter sa hun at hun skulle ønske hun var født samtidig som storebror for da hadde hun vært like gammel som pappaen. Vi spurte henne om hun tror pappaen er 10 år gammel, da sier hun nei. 
Noen dager senere sier hun at pappaen er gammel og snart 50. I tillegg til at hun lever i en slags egen verden, hvor hun tror at hun vet absolutt alt best. Det er umulig å komme inn på henne og forklare at det hun sier nå er feil, og det kan være så enkle ting som matvarer i butikken. Hun sitter og korrigerer på absolutt alle, og dette har ført til at mindre og mindre barn vil leke sammen med henne på skolen, dette har vi tatt opp med lærer og hun skulle sørge for at en assistent skulle følge litt ekstra med på at hun har lekekamerater. 

- Hun krever veldig mye oppmerksomhet, skal ha oss til å leke med henne 24/7 helst. Dette går ikke, og vi har hadd noen runder på at hun kan leke med storebror, alene eller sammen med nabobarna - men det nekter hun. Hun setter seg og leker for seg selv til slutt, men nekter å leke med andre barn.

- Hun kan ikke lese, til tross for mange, mange timer med øving, både hjemme og på skolen. Hun klarer ikke å uttale bokstaven R, der også er det lagt mange timer med øving. Det er akuratt som at hun bare ikke får det til, vi skal ha møte med skolen over nyår, men de mener på at noen barn bare er sen - noen erfaringer med dette?

Vi er bekymret for datteren vår, det er som å se en liten 4 åring av og til, burde vi ta kontakt med bup? Det er akuratt som om utviklingen hennes stoppet på et punkt, når jeg tenker 3-4 år tilbake ser jeg ikke særlig mye endringer. 

Takk til alle som tok seg tid til å lese.

Anonymkode: 12857...e41

• Liker 1
  • Hjerte 18
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dere bør ta kontakt med BUP snarest.

Dette er ikke innenfor normalspekter tenker jeg. 

• Liker 22
  • Hjerte 4
  • Nyttig 13
Skrevet

Hva slags tilbakemeldinger får dere på skolen?

Anonymkode: 980da...384

Skrevet

Dette er som å lese om barnet mitt på 7 år. Akkurat det samme på alle punkt.

Vi utredet barnet vårt på bup og fikk diagnosen autisme (svært høytfungerende). Vi føler jo selv at diagnosen ikke helt passer for symptomene er omtrent bare de du nevner, men bup var beinharde på at de hadde rett.

Anonymkode: 6de7a...211

• Liker 6
  • Hjerte 7
Skrevet

Jeg synes også det høres utenfor normalen ut, ville pushet på for å få oppfølging så raskt som mulig. 8 år da går hun i 3. klasse nå? Da er det vel ganske uvanlig å ikke kunne lese..?

Anonymkode: 3f232...1d6

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AprilLudgate skrev (3 minutter siden):

Ja, dere bør ta kontakt med BUP snarest.

Dette er ikke innenfor normalspekter tenker jeg. 

Enig! Bestill time hos fastlegen så henviser denne videre. 

• Liker 6
Skrevet

Det er vondt å gå med slike bekymringer, så bra dere skal ha møte med skolen!❤️Erfaringsmessig kan det være lurt å være litt pågående for å få oppfølging og evt utredning. 

Jeg er ikke helsepersonell, men hadde mitt barn hatt de utfordringene du beskriver her hadde jeg insistert for utredning for ADHD og dyskalkuli. Hvis du googler dette tror jeg du vil se likhetstrekk. 

Jeg tror at med litt tilrettelegging kan det bli veldig bra for jenta di! Men det er så viktig å møte henne der hun er, og romme henne slik hun er også. Og da er det lurt å kartlegge utfordringene. 

Anonymkode: 949ee...834

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Btw: Jeg ville absolutt ikke kalt barnet for mindre smart av denne grunn. Er nok bare noen koblinger mellom det hun lærer og det som dukker opp av tanker i hodet hennes som krasjer litt. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei dette var jo litt uvanlig. Har barn i klassen til min datter som kan ligne din beskrivelse, men de får jo masse ekstra oppfølging og assistent. 

Så veldig trist om du ikke blir hørt på skolen! Det viktigste er jo faktisk at hun har noen å leke med, og når til og med det går feil vei, da må dere se å få utredet dette. 

Anonymkode: 63ee9...239

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva slags tilbakemeldinger får dere på skolen?

Anonymkode: 980da...384

Jeg føler at skolen tar dette litt lettere enn oss, på en måte. Det med lesing for eksempel, alle i klassen kan lese, men de sier bare at noen barn er treig og dette skal vi ta på møte over nyttår. 
Den sosiale delen har de satt inn litt ekstra assistanse, samme med uroen - det er en assistent som følger med på henne.

• Hjerte 2
Skrevet
Fighter83 skrev (2 minutter siden):

Btw: Jeg ville absolutt ikke kalt barnet for mindre smart av denne grunn. Er nok bare noen koblinger mellom det hun lærer og det som dukker opp av tanker i hodet hennes som krasjer litt. 

Jeg er enig i at overskriften var dårlig og litt lite gjennomtenkt.

• Hjerte 2
Skrevet

Mindre smart er hun nok ikke men kanskje hun er satt sammen på en annen måte.. Dette med uro i kroppen er ikke nødvendigvis knyttet til intelligens men det kan påvirke hva som oppfattes og man fremstår som ukonsentrert mens man egentlig forsøker konsentrere seg på flere nivåer samtidig.. Jeg ville så absolutt gått i dialog med heelsesøster, ppt, bup og fastlege hvis skolen ikke er villige til å komme meg i møte som forelder.. 

Anonymkode: 3c007...c85

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes også det høres utenfor normalen ut, ville pushet på for å få oppfølging så raskt som mulig. 8 år da går hun i 3. klasse nå? Da er det vel ganske uvanlig å ikke kunne lese..?

Anonymkode: 3f232...1d6

Går i 3. klassen ja, og alle andre barn på trinnet leser.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er som å lese om barnet mitt på 7 år. Akkurat det samme på alle punkt.

Vi utredet barnet vårt på bup og fikk diagnosen autisme (svært høytfungerende). Vi føler jo selv at diagnosen ikke helt passer for symptomene er omtrent bare de du nevner, men bup var beinharde på at de hadde rett.

Anonymkode: 6de7a...211

De er jo ikke "beinharde på at de har rett" fordi de har synsefølt seg frem til en diagnose som du får det til å høres ut; en autismeutredning er jo en svært omfattende prosess. Hva dere føler er irrelevant, og om dere har et barn med autisme bør dere virkelig skaffe dere nok kunnskap til å skjønne at autisme kan være så mangt, sånn at barnet deres kan få best mulig hjelp.

Til TS: Enig med dem som sier at dere bør få jenta deres utredet, dess tidligere man får satt en diagnose, dess bedre hjelp kan hun få. Vi har veldig god erfaring med tidlig utredning og oppfølging av barn med autisme. :) 

Anonymkode: e870a...0af

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Vår datter på 5 år klarer fint å forstå hvem som er eldst og at det er forskjell på pappa, bror og søskenbarn. Hun har problemer med å forstå om søskenbarn på 15 er ungvoksen eller barn, men tar greit til seg forklaringen (som nok glemmes da vi har hatt den samtalen et par ganger). Tror nok jeg ville stusset på helheten her. Det trenger ikke være en alvorlig diagnose, men kanskje det hjelper med litt tilrettelegging på den ene eller andre måten.

Høres ut som ei jente med sterke meninger og masse energi❤️

Anonymkode: 1d82c...cb7

• Hjerte 2
Skrevet

BTW 2: dette med skolen er en såkalt 9A sak! Her skal de sette opp en skriftelig tiltaksplan, evaluere mm fremover. 

Det er forresten ikke skolen som står ansvarlig for utredning av henne men helsevesenet så dere må få time hos fastlegen for deretter å henvises videre derfra. 

Skrevet

Autisme, samt litt ADHD kanskje? Ville bedt om utredning fortest mulig så hun kan få den hjelpen hun har krav på. 

Anonymkode: 2fb59...ade

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei dette var jo litt uvanlig. Har barn i klassen til min datter som kan ligne din beskrivelse, men de får jo masse ekstra oppfølging og assistent. 

Så veldig trist om du ikke blir hørt på skolen! Det viktigste er jo faktisk at hun har noen å leke med, og når til og med det går feil vei, da må dere se å få utredet dette. 

Anonymkode: 63ee9...239

Skolen tar dette mye lettere enn oss, det er en assistent inne hos klassen, men det er ikke kun knytt opp til henne. I timene blir hun flugt ekstra nøye med, og hun får ekstra assistanse i friminuttene til å finne en lekekompis. Men de har ingen bekymring knytt til at dette kan være en diagnose, eller et annet problem som må nøstes opp i.

Skrevet

Bestill time til fastlegen allerede i dag, og få henvisning til BUP. Ventetiden er lang nok, for å få utredning.

Anonymkode: b09ec...43c

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Adhd, autisme eller lettere psykisk utviklingshemming 

Anonymkode: b6a2f...59b

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...