Gå til innhold

Hvorfor føles det skamfullt å være utsatt for vold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke fortelle det til venner og familie, jeg tror ingen vil forstå noen ting.

tror de bare bruker det som en mulighet å hevde seg selv og sine forhold, at jeg er dum og har valgt feil.

Anonymkode: 90635...647

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig vanlig å oppleve skam i forbindelse med å bli utsatt for vold.

Om du synes det er vanskelig å fortelle venner/familie, kanskje du kan kontakte krisesenteret i kommunen din? Det er jo dette de jobber med, og de er kjempeflinke! Noen synes også fastlegen er grei å prate med, de skal også ha kompetanse på vold i nære relasjoner. 

Lykke til❤️

Anonymkode: e89bf...c2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er veldig vanlig å oppleve skam i forbindelse med å bli utsatt for vold.

Om du synes det er vanskelig å fortelle venner/familie, kanskje du kan kontakte krisesenteret i kommunen din? Det er jo dette de jobber med, og de er kjempeflinke! Noen synes også fastlegen er grei å prate med, de skal også ha kompetanse på vold i nære relasjoner. 

Lykke til❤️

Må jeg si hvem jeg er på krisesenter?

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Må jeg si hvem jeg er på krisesenter?

Nei, det trenger du ikke. Du kan være anonym i hvert fall i første omgang. Kan jeg spørre hva det er du er redd for? Har du barn, og er redd for barneverntjenesten?

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg klarer ikke fortelle det til venner og familie, jeg tror ingen vil forstå noen ting.

tror de bare bruker det som en mulighet å hevde seg selv og sine forhold, at jeg er dum og har valgt feil.

Du sier jo selv hvorfor. Du skammer deg (de får deg til å skamme deg!) fordi de bruker din opplevelse til å tråkke på deg og hevde seg selv.

De er ikke spesielt smarte. Det er den egentlige grunnen til at de gjør slikt. De klarer ikke å sette seg selv inn i din verden, gå i dine sko. Man må ha en viss IQ for å klare det. ;) Du har ikke gjort noe galt! Søk hjelp andre steder, ring krisesenter, røde kors eller andre hjelpeinstanser. 

Anonymkode: 775f8...1a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...