AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #1 Skrevet 14. desember 2023 Kjenner meg bare litt oppgitt med venner og dette med å spleise på gaver til andre. Og blir nok siste gang jeg blir med på det. En i vennegjengen blir 40 snart, og i stede for å kjøpe mindre og billigere ting, så skulle vi gå sammen og spleise på noe hun trenger og ønsker seg. Vi ble enige om hva, jeg bestilte og la ut for det, men når alle skal betale sin del tilbake, så er visst det valgfri sum i enkeltes hode. Jo da, de skal være med på gaven, men bare betale deler av summen av hva deres del er, for de må også kjøpe julegaver. Andre det er sendt vippskrav til overser det bare. (Det er ingen partnere som skal være med å gi gaven forøvrig). Er det frekt av meg og be de bare drite i hele delen med å spleise og gi gaven fra kun meg og be de kjøpe noe egent? Eller bør jeg holde meg til avtalen og la de bare betale litt av sin sum, dekke resterende og neste gang si at jeg ikke blir med på å spleise? Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 8e791...de6
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #2 Skrevet 14. desember 2023 Gitt beskjed til de som ikke betaler, eller til de som bare har betalt litt, at de ikke er med på gaven. Vipps tilbake beløpet til de som bare vippset litt. Så skriver du bare navnet på de som faktisk har betalt hele beløpet på gaven. Og neste år: si klart ifra at du kjøper din egen gave så får de andre klare seg selv. Blir rasende på sånt.. Anonymkode: a3950...775 14 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #3 Skrevet 14. desember 2023 Hvorfor skal du holde sin del av avtalen når de andre ikke gjør det? Anonymkode: c098a...73f 3 1
Rødstrupa Skrevet 14. desember 2023 #4 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kjenner meg bare litt oppgitt med venner og dette med å spleise på gaver til andre. Og blir nok siste gang jeg blir med på det. En i vennegjengen blir 40 snart, og i stede for å kjøpe mindre og billigere ting, så skulle vi gå sammen og spleise på noe hun trenger og ønsker seg. Vi ble enige om hva, jeg bestilte og la ut for det, men når alle skal betale sin del tilbake, så er visst det valgfri sum i enkeltes hode. Jo da, de skal være med på gaven, men bare betale deler av summen av hva deres del er, for de må også kjøpe julegaver. Andre det er sendt vippskrav til overser det bare. (Det er ingen partnere som skal være med å gi gaven forøvrig). Er det frekt av meg og be de bare drite i hele delen med å spleise og gi gaven fra kun meg og be de kjøpe noe egent? Eller bør jeg holde meg til avtalen og la de bare betale litt av sin sum, dekke resterende og neste gang si at jeg ikke blir med på å spleise? Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 8e791...de6 Nei, kutt ut a. Det er spleis, beløpet skal deles likt på alle. Det er rettferdig. Dersom noen mukker, ville jeg som du var inne på, betalt for gaven selv og drite i de andre. Makan!😡 1 1
sommerkroppen Skrevet 14. desember 2023 #5 Skrevet 14. desember 2023 (endret) Jeg ville skrevet en fellesmelding til alle om at du har ordnet dette til den summen dere ble enige om. Fint om alle vipser det de skylder av sin del, slik at dette blir rettferdig. Skriv at du har forståelse for at det er mye utgifter for folk nå før jul, men at det samme gjelder også for deg. I og med at det i utgangspunktet var en felles enighet, men som nå er blitt gjort om på, så velger du bare å gi gaven fra deg selv, så kan hver enkelt ordne gave selv. Se hva de svarer da. De færreste ønsker å ordne ekstra gaver med det styret det innebærer nå før jul 😉 Endret 14. desember 2023 av sommerkroppen 3 1 2
Gjest ti10 Skrevet 14. desember 2023 #6 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Gitt beskjed til de som ikke betaler, eller til de som bare har betalt litt, at de ikke er med på gaven. Vipps tilbake beløpet til de som bare vippset litt. Så skriver du bare navnet på de som faktisk har betalt hele beløpet på gaven. Og neste år: si klart ifra at du kjøper din egen gave så får de andre klare seg selv. Blir rasende på sånt.. Anonymkode: a3950...775 Dette.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #7 Skrevet 14. desember 2023 Takk. Er litt redd krangler og «tårevåte» historier før jul om hvor lite penger de evt har, så derfor vært veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Neste gang blir det egen gave ja… Anonymkode: 8e791...de6
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #8 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk. Er litt redd krangler og «tårevåte» historier før jul om hvor lite penger de evt har, så derfor vært veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Neste gang blir det egen gave ja… Anonymkode: 8e791...de6 Om de har lite penger, så skulle de sagt neitakk til å være med på gave. Ikke avtale å gi for et visst beløp, og så bryte avtalen. "Dårlig råd" er ingen unnskyldning for å ikke overholde avtaler. Anonymkode: a3950...775 5 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #9 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk. Er litt redd krangler og «tårevåte» historier før jul om hvor lite penger de evt har, så derfor vært veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Neste gang blir det egen gave ja… Anonymkode: 8e791...de6 Gjør som vedkommende i første svaret ditt foreslår. Blir de sure så får de ta det på sin egen kappe. Anonymkode: b63a1...48d 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #10 Skrevet 14. desember 2023 Jeg hadde sendt en fellesmelding om at du har fikset gaven til avtalt sum, og at det forventes at gjengen betaler sin andel. Sett frist f.eks 20 desember, de som ikke har betalt sin fulle andel innen da fjernes fra gaven, og dersom det ikke er tilstrekkelig antall som spleiser blir hele gaven returnert. Anonymkode: 39d6a...158 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #11 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Takk. Er litt redd krangler og «tårevåte» historier før jul om hvor lite penger de evt har, så derfor vært veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Neste gang blir det egen gave ja… Anonymkode: 8e791...de6 Men hvor mye er du villig til å betale for dem for å unngå krangel? Hvis du unngå minne de på avtalen, fordi du er redd for at de blir sure, så må du enten returnere gaven og dermed ødelegge for de som faktisk overholder avtalen, eller så må du betale. Og hvem har rett til å bli sur og eventuelt starte krangel? du som nå sitter med regningen for dem, eller de som ikke vil betale for seg? Anonymkode: 39d6a...158 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #12 Skrevet 14. desember 2023 Jeg ville betalt tilbake til de som ikke betalte sin andel, og sagt at hvis de ikke kan betale sin del, så kan de heller ikke være med. Det blir veldig urettferdig mot deg som faktisk har lagt ut for alle. Så da får de kjøpe sin egen gave. Deretter må du kontakte de som har betalt sin del, og fortelle dem hva som har skjedd. Si at "Vi var 6 stk som ble enige om å kjøpe denne gaven til 3000kr sammen. Og da ble det jo 500kr på hver. Men nå vil ikke X, Y og Z bruke 500kr på gave likevel. Så da blir egentlig andelen på hver av oss 1000kr, siden vi bare er 3 stk. Kan dere enten betale inn det ekstra, eller hjelpe meg å få med X, Y og Z på å betale slik vi hadde avtalt." Jeg antar alle visste hva gaven kom til å koste før du kjøpte for alle. Og at de da egentlig har inngått en avtale, som de nå bryter. Jeg ville sagt klart ifra dersom de sutrer over "ting er dyrt, og det er mye utgifter nå før jul" at dette var en utgift de visste kom, og at det at de ikke holder avtalen deres, betyr at de pålegger deg en mye større utgift, og ting er ikke noe billigere for deg. Det som er vanskelig med slike fellesgaver, er at det fort er EN som ender opp med å ta hele ansvaret, og som også blir den som blir sittende som "masekråka" som må gnåle til de andre om penger. I realiteten sa dere jo at dere var sammen om dette, og det blir feil om du skal betale en større andel, og i tillegg måtte være "drittsekken" som skal kreve inn pengene fra de andre. Det bør være en del av oppgaven dere kan dele på. Neste gang hadde jeg kun gått sammen med de jeg vet at betaler sin del uten mas. Anonymkode: 6d900...fbd 3
Nymphadora Skrevet 14. desember 2023 #13 Skrevet 14. desember 2023 Mest sannsynlig har noen foreslått en gave som er dyrere enn hva enkelte egentlig har råd til, og så har ikke de turt å si fra. Selv i en tid hvor det er flere som har det tøft økonomisk, kvier mange seg for å være ærlige om det. Men har de samtykket, må de også gjøre opp for sin del. Jeg antar at det er flere som har betalt inn det de skal? Da er det jo litt dårlig gjort overfor de om du velger å bare gi gaven fra deg selv. Er det et mindretall som har betalt fullt beløp, tenker jeg at du kan sendte de en melding først og forklare situasjonen til disse. Høre om de ev. er villige til å betale en større sum hvis andre ønsker å trekke seg fra spleisen eller om de da selv ønsker å trekke seg. Så kan du sende en fellesmelding om at gaven delt på antall personer er xx kroner. At det er flere som ikke har betalt inn dette og at de enten må betale resterende eller trekke seg fra spleisen. Er det et mindretall som ikke har betalt alt, synes jeg du skal ta det opp med de det gjelder personlig først, for å ikke henge ut noen. Om det ikke er økonomisk problematisk for deg, kan du kanskje åpne opp for at resterende kan betales inn i januar hvis de ønsker å være med på gaven til den prisen som gjelder, men har det trangt økonomisk før jul?
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #14 Skrevet 14. desember 2023 Alt ettersom hva du foretrekker, skriv en melding til hver og en eller lag en felles chat. "Som avtalt skulle vi spleise på x gave til *navn*. Gaven kom på ...... kroner. Noen av dere har ikke betalt sin del, andre har betalt et eget og mindre beløp. Når man spleiser deler man prisen på antall personer som er med. Prisen er da .... per person. Alle må betale den summen til meg innen x dato. De som ikke gjør det er ikke lenger med på gaven og vil ikke bli nevnt i kortet". Vurdere å bytte / levere gaven tilbake hvis det det mulig. Kjøp egen. Anonymkode: 56687...d41 1
sommerkroppen Skrevet 14. desember 2023 #15 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Takk. Er litt redd krangler og «tårevåte» historier før jul om hvor lite penger de evt har, så derfor vært veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Neste gang blir det egen gave ja… Anonymkode: 8e791...de6 Men det er ikke ditt problem. Og de skulle ha sagt i fra om dette på forhånd, ikke latt deg sitte med regninga. Det er uhyre ufint av dem! Nei, send den felles-meldinga du, å la dette passere blir ikke riktig. Du blir jo direkte utnyttet. Mener de i fullt alvor at du skal ta mesteparten her, at det er helt innafor? 3 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #16 Skrevet 14. desember 2023 Hvor mange har betalt, og hvor stort beløp er det snakk om per person? Anonymkode: ead2c...038 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #17 Skrevet 14. desember 2023 Har du skrevet rett ut at pakkesum÷antall personer=sum de skylder deg? Merkelig ting å begynne å nekte på det Anonymkode: 7e1d2...dc6 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #18 Skrevet 14. desember 2023 Det er jo de andre som er frekke her - de tenkte å bare pushe sin del av utgiften over på deg….? Strømmen og jula er jo ikke noe billigere for deg enn de andre. Det er heller ikke ditt problem at voksne mennesker ikke klarer å disponere pengene sine for en utgift de vet kommer. Kan gaven returneres? Da ville jeg gitt klar beskjed i fellesmelding, om at er ikke alle beløp betalt inn i sin helhet før en gitt frist, så returnerer du gaven. Ordne egen gave fra deg selv, og la de andre seile sin egen sjø. Gir du gaven, enten fra deg, fra kun noen av dere eller inkluderer de som har betalt bare delvis - så er det stor sjanse for at flere vil late om ingenting, og at de liksom er med på fellesgaven likevel. Bare vær saklig og nøytral, og få dette ryddet opp i. Om gaven ikke kan returneres, så skjønner jeg du har litt mer dilemma. Men ville gjort det samme - vær tydelig i fellesmelding. Skriv opp alle navnene på de som har betalt inn hele beløpet, gi en siste frist for resten å betale inn. Det vil jo uansett komme ut offentlig når gaven gis, så det er ingen hemmelighet hvem som er drittsekker og ikke holder avtalen. Anonymkode: 7dbff...2fc 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #19 Skrevet 14. desember 2023 Vi er fem som skulle spleise, og ca 500 kr på hver. Og alle visste pris per hode. Snakket med hun ene som har betalt hele beløpet. Ble enig om å dele 50/50. Det ble sure miner fra de andre, men de må ut å kjøpe egen gave i morgen om de ikke vil komme tomhendt. Venninnen vår har ønsker seg dette lenge, så vi fant ut at vi heller gir det sammen vi to. Takk for støtte og tips! Det løste seg! Anonymkode: 8e791...de6 6 1 1
sommerkroppen Skrevet 19. desember 2023 #20 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 14.12.2023 den 23.16): Vi er fem som skulle spleise, og ca 500 kr på hver. Og alle visste pris per hode. Snakket med hun ene som har betalt hele beløpet. Ble enig om å dele 50/50. Det ble sure miner fra de andre, men de må ut å kjøpe egen gave i morgen om de ikke vil komme tomhendt. Venninnen vår har ønsker seg dette lenge, så vi fant ut at vi heller gir det sammen vi to. Takk for støtte og tips! Det løste seg! Anonymkode: 8e791...de6 Det høres veldig bra ut! Viktig å statuere et eksempel, det er jo skikkelig urettferdig at dere to skal dra lasset for alle sammen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå