Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 8 måneder som har vært dårlig i 2 døgn nå. Han kaster opp mye, og jeg får nesten ikke i han drikke. Har prøvd å skrive ned hvor mye han får, som kanskje har vært 200ml (som han har klart å holde på) siste døgnet. Jeg prøvde å gi han melk i går, som han kastet opp igjen. Han har kastet opp 5 ganger på en time i går, sikkert 20 ganger til sammen på de to døgnene. Han har mye diaré, og har hatt rundt 12 diare bleier på ett døgn. Vi var inne til lege i går rundt kl. 15, som sa han virket fin. Ingen feber. 

Han virker nå veldig slapp, «klagete/sutrete» men gråter ikke. Jeg forstår jo han blir slapp av alt dette, men hvordan vet jeg om jeg må bekymre meg? Fikk liksom ingen råd. 

Anonymkode: f927c...538

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klarer du bedømme om det er tiss i bleia? Skjønner det kan være vanskelig når det er så mange diarebleier, men det er letteste måten å sjekke på. Om han har klart å holde på 200ml ville jeg sett det an litt til, prøv å gi vann ofte men bare litt av gangen. Hvis han blir så slapp at han sliter med å holde seg våken, du føler han sliter å gi kontakt el ville jeg ringt legen igjen.

Anonymkode: 2d429...91f

Skrevet

Det enkleste er å se på ansiktet. Gråter ungen med tårer, har spytt i munnen, er øynene innsunkne? Hvordan er aktiviteten? Klarer ungen å holde på ei teskje med væske gitt feks hvert 10.minutt? Lite og ofte er gjerne bedre enn å drikke store mengder sjelden.

Tissing kan være vanskelig av flere grunner. For meg var det nyttig å lære hvor lite tissing som faktisk er normalt, som er 1 ml/kg/time, så for en 10 kg baby er 10 ml i timen helt innafor. Og det er ikke så mye! Suges fort opp i bleien.

Anonymkode: 041ed...334

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...