Gå til innhold

Kollega lever for jobben, setter meg i dårlig lys

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber som renholder i et stort bygg. Jeg er i den fasen i livet der små barn skal hentes på skole, barnehage, kjøres til aktiviter osv. Min kollega la oss kalle hun Signe er snart pensjonist, skilt og barna bor langt borte. Så jobben er livet hennes. Hun er på jobb lenger enn meg og har mindre stilling. Så hun bruker tid på pauser med de ansatte i bygget. Koker kaffe, pynter eks nå til jul har hun hengt opp stjerner, lagt duker med pynt osv.. at hun velger å gjøre det helt flott. Problemet er at jeg hele tiden får høre, Signe koker kaffe til møte, Signe henter smørbrød, Signe fikser ditt.. Signe fikser datt.. Signe vanner blomstene.. de forventer at jeg skal gjøre alle disse tingene som ikke er mitt arbeid, når jeg såvidt har tid til mitt eget arbeid. I motsetning til Signe ønsker jeg ikke gå ubetalt overtid og la barne være lenger på sfo og i barnehage. Signe kom bort å sa at det vår litt dårlig av meg å ikke priotere sånne sosiale ting. Kjenner jeg blir sprø. Hvordan bite det i meg.. 

Anonymkode: e5202...cac

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med HR og sjefen for å avklare forventninger. Høres ut som om de andre tror at det Signe gjør er en del av jobben

Anonymkode: 28b0f...047

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke Signe som er problemet, Signe får bruke sin tid som hun vil.

Du skal heller ikke vite det i deg. Du svarer at det de etterspør ikke er i din jobbeskrivelse. 

Anonymkode: 1a0a2...2b1

• Liker 11
Skrevet

Forventer de at du skal gjøre det, eller trur du at de gjør det fordi du ikke takler at de setter så stor pris på Signe og skryter av henne?

Anonymkode: 4e5da...7ab

• Liker 6
Skrevet

Ts her, som jeg sa jeg bryr jeg meg ikke om hva Signe gjør. Eks i går, noen kommer bort å spørr om jeg kan fikse kaffe til møte kl 12. Jeg sier beklager jeg har ikke tid og det er heller ikke min  jobb. Vedkommende sier da, å men Signe pleier alltid å koke om jeg spørr. Da svarte jeg, du får spørre hun da for som sagt…. Så litt småsur ut når jeg fortsette å jobbe.. de vet det ikke er min jobb men vil jeg skal fordi Signe gjør 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ts her, som jeg sa jeg bryr jeg meg ikke om hva Signe gjør. Eks i går, noen kommer bort å spørr om jeg kan fikse kaffe til møte kl 12. Jeg sier beklager jeg har ikke tid og det er heller ikke min  jobb. Vedkommende sier da, å men Signe pleier alltid å koke om jeg spørr. Da svarte jeg, du får spørre hun da for som sagt…. Så litt småsur ut når jeg fortsette å jobbe.. de vet det ikke er min jobb men vil jeg skal fordi Signe gjør 

Tror du burde ta det opp med nærmeste overordnede, og få klarlagt hva som er dine arbeidsoppgaver. 

• Liker 11
Skrevet

Synes egentlig det er litt frekt av dem å be renholdere om å gjøre ting som ikke er deres jobb. 

Det er ikke Signe som er problemet egentlig, selv om hun forsåvidt er med på å skape det. Men det er jo de som jobber der som må forstå hva dine arbeidsoppgaver er - og ikke er. 

Anonymkode: e8aaa...8a5

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet

Ts. Jeg har en plan som sier hva hvert minutt på jobb skal brukes til omtrent. Når og hva som skal vaskes. Hvor ofte og hva som er min jobb. Så er veldig klart hva som er min jobb og ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts. Jeg har en plan som sier hva hvert minutt på jobb skal brukes til omtrent. Når og hva som skal vaskes. Hvor ofte og hva som er min jobb. Så er veldig klart hva som er min jobb og ikke.

Men du må som sagt snakke med HR/leder e.l. Det holder ikke at du vet hva som er jobben din, det må kommuniseres ut til de andre også så de ikke går rundt med urealistiske forventninger. 

Men neste gang noen sier "jammen Signe gjør ..." må du jo svare som du forteller oss her, at det faktisk er fritiden sin Signe bruker på å gi dem ekstraservice, og at du ikke har mulighet til det samme. 

En helt annen ting er at om alt dette er så voldsomt viktig for dem burde de for skams skyld betale Signe for tiden hun bruker!

Anonymkode: 7d7fa...d4c

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Da må du gi beskjed til din overordnede . Du ska følge din plan. Og om ho andre gjør ting som ikke står i planen, altså da får bedriften mer en hva avtale  sa. Da jeg jobbet som teamleder så ga jeg klar beskjed alt uten om avtalt ska tas opp med meg , så jeg kan gå videre. Hvis eks bedrift ønsket vi satte fra. Kaffe og eks mat til lunsj ja da måtte avtalen endres og betale mer for oppgavene 

Anonymkode: 700a1...543

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Til SIgne: "Jeg jobber full stilling, det gjør ikke du. Du har derfor tid til slikt, det har ikke jeg". Ferdig med det, og så bare å ignorere. 

Til de andre: "Signe jobber ikke fulltid, det gjør derimot jeg. Jeg må derfor bruke arbeidstiden på å faktisk gjøre jobben din". 

Det er ikke ditt problem om de  blir skuffet. 

Anonymkode: c7d33...734

• Liker 3
Skrevet

Du får jo spørre de som spør deg om å gjøre arbeidsoppgaver som du ikke er ansatt for, om det i mellomtiden kan vaske doen eller annet arbeid som du er ansatt for.

Anonymkode: 0580a...d8e

• Liker 2
Skrevet

"Jeg rekker ikke å gjøre renholdet jeg er her for å utføre om jeg gjør det samme, for Signe velger å bruke fritiden sin på å gjøre ekstra arbeid som ikke inngår i avtalen min arbeidsgiver har med dere. 

Å være kommet dit i livet at man har anledning til å bruke fritiden sin på jobb er et privilegium, og det er nok mange år til jeg er i en lignende priviligert situasjon. "

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker også du må la være å være småsur mot de som spør. Du er tydelig irritert, men du kommer til å få dårlige tilbakemeldinger på deg. Ikke fordi du ikke koker kaffe, men fordi du fremstår som sur og kjip. Signe kan bruke tiden sin som hun vil på jobb; jeg ville ikke tatt opp henne i det hele tatt med sjefen. Jeg ville bare sagt at du har fått noen tilbakemeldinger på å gjøre oppgaver som dere ikke har, og hva de tenker om hvordan håndtere det.

Anonymkode: 94f64...f74

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette er ikke greit. Jeg syns faktisk ikke det er helt greit av Signe heller. Det er hyggelig at hun yter litt ekstra, men hun påtar seg jo mange oppgaver. Det virker som bedriften mangler noen som tar seg av disse tingene. Kaffe, vanne blomster, pynter, henter ting for andre. Det er heller ikke greit at de omtrent forventer at du gjør der samme. Det hadde sikkert vært uhørt om du spurte om de kunne satt på en kanne kaffe så den er klar til din pause. 

Ta det med leder. Si du syns det er ubehagelig når andre spør om tilleggsoppgaver da det virker som de tror dette er deres oppgaver, siden Signe gjør dette. Fortell at du syns det er litt kjipt da du ikke ønsker at de andre skal tro at du er lite hjelpsom/ikke gjør jobben din. Si også at du har rett og slett ikke tid og at du må gå til vanlig tid.

Leder bør informere de andre. Leder må gi beskjed om at det ikke er deres oppgaver, og hvis Signe likevel vil, så bør Leder poengtere at det er frivillig og ikke noe andre skal spørre deg om å gjøre da det ikke er dine oppgaver. Trenger de en "løpegutt", så kan Leder drøfte det med dere, men det vil jo gå utover andre oppgaver. Og dere burde da fått et lite tillegg da det egentlig ikke er en renholdere oppgaver. 

Anonymkode: 653d3...8d1

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde bedt leder fortelle hva som ligger i sin stilling, og hva som er ekstra service av signe. 

Også ville jeg skrytt av Signe til andre. "Ja, dere er kjempeheldige som har Signe som gjør oppgaver som ikke hører til rengjørere, og att på til uten å få betalt for det! Ikke mange som henne!" 

Sånn får du også minnet dem på at det er ekstraservice og at du ikke vil gjøre det. 

Arbeidslivet går litt i faser. Noen perioder gir man mer. De ferske trenger tid til å bli kompetente, småbarnsforeldre er presset på tid.. Så er det perioder hvor man yter veldig godt og lærer opp nye, tar noen av oppgavene til de mest slitne.. 

Anonymkode: 46987...ea6

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

«Da må dere ansette meg i en stilling som har disse oppgavene, per nå gjør jeg jobben jeg er ansatt i per i dag».

Skrevet

Dette er jo ikke "bare" "Signe" sin sak, for når hun gjør skaper forventninger hos kunde for å gjøre oppgaver utover det som er avtalt, så kan det også bli et problem for bedriften, ved at den kan få et ufortjent dårlig rykte når ingen andre enn "Signe" som gjør slike ekstraoppgaver. Hun er da med på å lage og opprettholde uavklarte og uavtalte forventninger, noe som f. eks. kan føre til at bedriften ikke får fornyet avtale ved neste korsvei når innleier skal vurdere leverandør. Det kan kanskje også oppfattes som rotete for innleier at de ansatte utfører forskjellige oppgaver. 

Dette kan fort bli en sak for leder, for det er primært ikke du som ansatt som skal avklare forventninger og avtale vilkår for avtalen som ligger til grunn. 

Anonymkode: f2e0a...7b0

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde en "Signe" hos oss for noen år tilbake. Det var før jeg begynte her, men det går gjetord. Nå vet jeg ikke om denne "Signe" er helt samme personlighetstype som "vår" "Signe", men jeg kan si så mye at vår "Signe" ble såpass varm i trøya her at folk begynte å trippe rundt henne. Hun bestemte hvor blomstene skulle stå, hvor hva skulle være på kjøkkenet og det var ikke måte på. Folk likte henne altså, men alle var også enige om at hun bare var alt for mye.

Nå har vi en som vasker her som er hyggelig, grundig og gjør jobben sin samvittighetsfullt og går når hun er ferdig. Vi er kjempefornøyd med henne, og har flere ganger sagt til byrået at vi ønsker at de fortsetter å sende henne til oss. Så det er ikke nødvendigvis slik at "Signe" blir oppfattet som bedre i jobben sin enn deg.

Anonymkode: 207be...0b6

• Liker 1
Skrevet

Har det likt selv i min jobb. Vi jobber i ett lite team og vi er kun to damer. Jeg har tidligere vært sykemeldt pga utbrenthet, så jeg er blitt flinkere med å si nei til oppgaver som ikke har noe med min stilling å gjøre. 
Hun andre er stikk motsatt av meg. Hun klarer ikke å si nei. Ordner og fikser alt. Har lengre arbeidsdager og jobber i helgene (hun har nevnt ved en anledning at hun har vansker med å si nei ogi tillegg, så er hun en veldig flink pike).

Det plaget meg i starten at hun tar på seg alt og setter meg i dårlig lys fordi jeg er den andre damen på jobb og dem forventet at jeg skulle være likedan. Men jeg syns mennene kan bidra litt dem og. De blir alltid skjermet for slike ekstra oppgaver (vi jobber omtrent med det samme og vi har det ellers travelt på jobb). 

Anonymkode: d13c1...6f8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...