Gå til innhold

Er du økonomisk uavhengig??

Er du økonomisk uavhengig?  

1. 1. Er du økonomisk uavhengig?

• Nei, lever delvis på sambo/mannen min sin lønn.
      10
    • Nei, lever 100% på sambo/mannen min sin lønn.
      0
    • Ja, det er jeg! 100%!
      28
    • Nei, lever av sosialstønad (-er).
      0
    • Nei, lever av trygdeytelser.
      3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Denne er opprettet kun av nysgjerrighet.

Jeg er ikke økonomisk uavhengig. Hadde jeg ikke bodd sammen med sambo så hadde jeg måttet flytte ut av Oslo. (Ikke at det hadde gjort meg noe... Å flytte ut av byen altså..)

Jeg må si at jeg mistrives sterkt med å være avhengig av noen økonomisk, men siden vi har fellesøkonomi så bidrar jo også jeg til husholdningen med store deler av min lønn.

Målet mitt er å etterhvert tjene så mye at jeg vet at jeg kunne klart meg her nede uten sambos lønn. Bare for tryggheten sin del.

For er man en familie, så er det liksom forventet at man greier seg sammen. Men jeg vil også tjene masse penger. Min tid vil komme... He he :sjarmor:

Selv om man er samboer, trenger man vel ikke å lene seg tilbake og tenke "Jeg trenger ikke å anstrenge meg for å få høyere lønn/utdanning nå, vi har det jo så greit sammen økonomisk..."? Synes det er skummelt jeg. Vil vite at jeg kan klare meg selv.

Har bodd alene på hybel, og var da økonomisk uavhengig. Det var DEILIG!

I spørsmålet "Er du økonomisk uavhengig" ligger ikke bare til grunn uavhengighet av kjærestes/husbonds lønn, men også trygde- eller sosialytelser.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja... Jeg er vel egentlig økonomisk uavhengig. Hadde jeg bodd alene hadde jeg hatt en mindre leilighet, og ville nok klart meg økonomisk da alene også.

men nå lever jeg altså sammen med sambisen, og vi bor på et større sted. Jeg kunne ikke klart meg i denne leiligheten med de samme faste utgiftene alene, men hadde jeg bodd alene hadde jeg ikke hatt bruk for denne størrelsen på leiligheten likevel.

Sambisen gikk en tid arbeidsledig og fikk kun noen usle kroner i dagpenger fra aetat. Da levde han stort sett på meg, vi hadde det sinnsykt trangt med økonomien, men vi klarte oss!

så da kan man vel si at jeg er økonomisk uavhengig, da.

Har ikke og har ikke bruk for sosiale eller trygdeytelser på nåværende tidspunkt. Den dagen jeg sitter med et barn (når enn det blir...) så vil jeg nok ikke klare meg uten de vanlige barneordningene med barnetrygd og kontantstøtte.

Skrevet

Jeg har svart 100% uavhengig, for det er jeg.

MEN hvis min samboer skulle flyttet ut hadde jeg ikke hatt råd til å beholde både hus og bil da.

Men jeg kunne fint ha klart meg med bil og en grei leilighet i Oslo.

Så jeg er ikke avhengig av sambo for å betale min del av gjeld og regninger, men jeg hadde ikke klart all vår FELLES gjeld.

Skrevet

Er helt uavhengig og ville klart meg greit på egen lønn.

Har hatt det sånn i hele mitt yrkesliv omtrent.

Men vi har felles økonomi og bidrar begge til hus og heim.

Akkurat nå tjener jeg best, i andre perioder har gemalen vært den rikeste.

Skrevet

Vet ikke helt hva jeg skulle svare.. Jeg lever jo hovedsaklig av studielån, men har også stor nytte av stønad til barnetilsyn og hjelpestønad fra trygdekontoret. Alle monner drar... :roll:

Skrevet

Jeg har klart meg som alenemor, periodevis med trygd og periodevis i jobb og perioder på studielån, og ville nok klart meg selv hvis samboeren og jeg flyttet fra hverandre. Men det er utrolig godt å være to om alle utgiftene da! Slett ingen økonomisk drøm å være alenemor, nei, og to studielån er mer enn ett!

Skrevet

Jeg er 100 % økonomisk uavhengig. Jeg har hus, bil og MC, min samboer flyttet inn til meg i mitt hus og bidrar til "slitasje" på huset med en husleie som jeg setter til side til bruk for senere oppussing/utbygging. Vi deler på utgifter til strøm, telefon, tv og mat - men om han hadde flyttet hadde jeg fortsatt klart meg alene på min egen inntekt uten å selge unna noen av mine eiendeler. Og ja - det er deilig å vite at man klarer seg selv.

Skrevet

I følge statistikken er jeg mer økonomisk uavhenging enn de fleste...:D!

Det har krevd sitt, men det er absolutt verdt det! Deilig følelse å vite at man kan klare seg selv uansett hva som måtte skje!

Leo

Skrevet

lever på studielån - er man ökonomisk uavhengig da?

Gjest sexysadie
Skrevet

Ja jeg er 100% økonomisk uavhenging.

Alt hva jeg eier og har er d jeg som selv har betalt.

Hadde d blitt slutt m min kjæreste trenger jeg ikke å gå ned i "standard" som d så vakkert heter!

Skrevet

Ja, helt uavhengig. Og helt bevisst. Dette er rett og slett noe jeg har jobbet for helt siden gymnastiden, og det er deilig. Befriende. Har aldri, og skal aldri befinne meg i en situasjon hvor jeg er økonomisk avhengig av andre.

Hvis det verste skulle skje (at jeg blir arbeidsufør av en eller annen grunn), så er jeg forsikret oppover ørene, og har sørget for at ungene også skal ha det bra. Tror jeg har lest alt som står med liten skrift også...

Maiken

Gjest Brunhilde
Skrevet

Ja - som eneforsørger uten samboer er jeg pent nødt til å være det (med unntak av ekstra barnetrygd og bidrag,men det har vi jo krav på.) Men om jeg er økonomisk selvstendig er jeg ikke rik på gods og gull, eller kanskje jeg er det? Har hus og bil - og råd til en flaske vin i ny og ne - og da ER jeg rik!

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Sier det samme som Ragnalina - er jeg uavhengig når jeg lever av studielånet mitt?

Gjest Frøken Dings
Skrevet

Ja, jeg er økonomisk uavhengig. Men det føles mye mer komfortabelt å ha en å dele utgifter med, det er sikkert! :)

Skrevet

Ja, jeg er 100% økonomisk uavhengig, og det skal jeg kjempe hardt for å få fortsette med!

har vært økonomisk uavhengig siden jeg flyttet hjemmefra, dersom studielån teller i studietiden.

Skrevet

Jeg er helt økonomisk uavhengig! Det har jeg vært i mange år.

Jeg eier nå en leilighet sammen med min samboer. Vi eier og betaler nøyaktig 50/50. Før vi kjøpte sammen eide jeg min egen leilighet alene. Den var noe mindre selvsagt, men MIN, MIN, MIN!

Skulle jeg og min samboer flytte fra hverandre er jeg trygg på at jeg klarer meg selv helt utmerket økonomisk :-)

Litt dårligere råd sikkert, men helt klart uavhengig.

Skrevet

Jeg har eid min egen leilighet i et attraktivt strøk i Oslo i mange år. jeg klarte meg helt fint alene. Nå er jeg gift og bor et annet sted, vi deler på alle utgifter til daglig "drift" og bolig - og jeg hadde ikke klart å beholde hus og bil alene. Men jeg hadde klart meg aldeles utmerket alene. Jeg ville jo ikke hatt behov for så stor leilighet alene, ikke sant?

Skulle inntekten til min mann falle fra - hypotetisk - så hadde jeg ikke klart å forsørge begge. Og vice versa.

Men uavhengig på dne måten at jeg ikke hadde gått konkurs dersom jeg plutselig sto alene igjen - ja, helt klart!

Skrevet

100%. Vi deler likt på fellesutgifter, resten går til personlig forbruk.

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Jeg er økonomisk uavhengig ja, men jeg må nesten informere om at jeg har arvet svært mye penger opp igjennom årene. Og uten disse pengene hadde jeg tok ikke kjøpt leiligheten som jeg eier (leier ikke) eller bilen jeg kjører.

Milla

Skrevet

Ja, jeg er 100% økonomisk uavhengig.

Klarer fint å dekke hus og bil + litt extra med min inntekt. Dessuten er jeg forsikret i topp og bunn - for å si det sånn - og det er også min mann.

Alt i alt er det ganske godt å vite at man har til salt i maten og litt til....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...