AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #1 Del Skrevet 14. desember 2023 Dette er et langt innlegg! Jeg er 33 år og har litt aldringstegn, noen linjer i pannen for eksempel og litt kråketær. Jeg har også kombinert hud med noe tilstoppede porer, men også tørr nese på vinteren. Føler huden raskt blir oljete. Samtidig har jeg vært fornøyd med min egen hud og ikke brukt mye tid på hudpleie. Har vært veldig basic med rens og krem, men nå føler jeg at jeg holder på å få et eldre utseende, og har tenkt jeg må skjerpe meg. Men så har et annet problem oppstått: Har egentlig aldri hatt mye kviser, men i voksen alder, for en måned siden, har jeg begynt å få kviser på kjeven, halsen, brystet, ryggen og nakken! Det virker som betente kviser, og de kom plutselig!! I nakken er de digre og ligger under huden (minner om cyster, men de blir mindre etterhvert). Jeg teller ca 4 i nakken og bak øret nå. Det kan virke som hormonelle kviser, men jeg bruker ingen p-piller eller lignende, ingen medisiner, jeg røyker ikke og drikker ikke brus/spiser mye sukker eller alkohol. Jeg er 100% ikke gravid. Jeg bruker ikke sminke til hverdags som kan være skyld i dette. Jeg har normale blodprøver i forhold til vitaminer, ikke sjekket hormoner. Det eneste jeg kan tenke meg er temperaturforandringer og stress. Jeg har jobbet ekstremt mye overtid, svettet på vei til jobb og hatt lite egentid til pleie og avslapning. Ikke fått gått turer utendørs, vært mye inne. Eller så begynte jeg å bruke et nytt anti-age serum og nattkrem for ca to måneder siden som kan være synderen. Jeg har også flydd en del langdistanse, noe som jeg føler kan påvirke huden. Jeg har uansett blitt besatt av disse kvisene, jeg hater det. Det er utrolig irriterende, for jeg liker å gå med kjoler med åpen rygg, sette opp håret og ha off shoulder topper. Nå føler jeg at jeg ikke kan, jeg føler meg faktisk litt ekkel. Jeg har ikke råd akkurat nå til å gå til hudpleier. Må sikkert dette om det fortsetter til neste år. Nå må jeg få bort kvisene kombinert med noe som samtidig kan hjelpe mot aldringstegn. Jeg kjøpte CeraVe rens for fet hud + CeraVe blemish control Da følte jeg at noen kviser på en måte tørket litt bort. Jeg bruker dette sammen med med en solfaktor 50 for ansikt (som ble anbefalt på apoteket for fet hud, husker ikke hva den heter) på dagen (fordi det serumet for kviser inneholder mye rart som gjør huden lettere eksponert for sol) , og en nattkrem på kvelden. Jeg kjøpte også Paula's choice Skin perfecting 2% BHA Liquid Exfoliant i desperasjon og i kampen mot store poler og fine linjer. Men kan denne kombineres med disse produktene fra CeraVe? Jeg er litt redd for å begynne å bruke den, for jeg vil ikke skade huden ved å bruke den feil. Jeg har også C-vitamin serum fra Vichy som Jeg har lagt bort foreløpig, for det ble for mange produkter. Jeg vil også kjøpe CeraVe Resurfacing Retinol serum, men aner ikke hvor i rutinen jeg skal plassere den. Er kanskje bare desperat og prøver å løse det med produkter. Jeg velger CeraVe pga økonomi, vet det er mye mer bra fra Paula's Choice, men kunne bare kjøpe den ene tingen nå. Veldig langt innlegg, men hvor passer Paula's Choice i min rutine? Kan jeg bruke den sammen med disse produktene jeg har ramset opp? Er det noen andre som har opplevd å få kviser i voksen alder og hva var årsaken? Noen andre produkter å anbefale? Jeg trenger råd og hjelp, det er for mange produkter og jeg vet jo ikke hva som er problemet. Føler det er for tidlig å oppsøke legen for noe sånt, når jeg føler meg bra ellers. Jeg vet noen kviser ikke er noe å klage over, men det plager meg og jeg synes det er rart å få kviser nå, uten noen god forklaring. Anonymkode: 2a361...52b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 14. desember 2023 #2 Del Skrevet 14. desember 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er et langt innlegg! Jeg er 33 år og har litt aldringstegn, noen linjer i pannen for eksempel og litt kråketær. Jeg har også kombinert hud med noe tilstoppede porer, men også tørr nese på vinteren. Føler huden raskt blir oljete. Samtidig har jeg vært fornøyd med min egen hud og ikke brukt mye tid på hudpleie. Har vært veldig basic med rens og krem, men nå føler jeg at jeg holder på å få et eldre utseende, og har tenkt jeg må skjerpe meg. Men så har et annet problem oppstått: Har egentlig aldri hatt mye kviser, men i voksen alder, for en måned siden, har jeg begynt å få kviser på kjeven, halsen, brystet, ryggen og nakken! Det virker som betente kviser, og de kom plutselig!! I nakken er de digre og ligger under huden (minner om cyster, men de blir mindre etterhvert). Jeg teller ca 4 i nakken og bak øret nå. Det kan virke som hormonelle kviser, men jeg bruker ingen p-piller eller lignende, ingen medisiner, jeg røyker ikke og drikker ikke brus/spiser mye sukker eller alkohol. Jeg er 100% ikke gravid. Jeg bruker ikke sminke til hverdags som kan være skyld i dette. Jeg har normale blodprøver i forhold til vitaminer, ikke sjekket hormoner. Det eneste jeg kan tenke meg er temperaturforandringer og stress. Jeg har jobbet ekstremt mye overtid, svettet på vei til jobb og hatt lite egentid til pleie og avslapning. Ikke fått gått turer utendørs, vært mye inne. Eller så begynte jeg å bruke et nytt anti-age serum og nattkrem for ca to måneder siden som kan være synderen. Jeg har også flydd en del langdistanse, noe som jeg føler kan påvirke huden. Jeg har uansett blitt besatt av disse kvisene, jeg hater det. Det er utrolig irriterende, for jeg liker å gå med kjoler med åpen rygg, sette opp håret og ha off shoulder topper. Nå føler jeg at jeg ikke kan, jeg føler meg faktisk litt ekkel. Jeg har ikke råd akkurat nå til å gå til hudpleier. Må sikkert dette om det fortsetter til neste år. Nå må jeg få bort kvisene kombinert med noe som samtidig kan hjelpe mot aldringstegn. Jeg kjøpte CeraVe rens for fet hud + CeraVe blemish control Da følte jeg at noen kviser på en måte tørket litt bort. Jeg bruker dette sammen med med en solfaktor 50 for ansikt (som ble anbefalt på apoteket for fet hud, husker ikke hva den heter) på dagen (fordi det serumet for kviser inneholder mye rart som gjør huden lettere eksponert for sol) , og en nattkrem på kvelden. Jeg kjøpte også Paula's choice Skin perfecting 2% BHA Liquid Exfoliant i desperasjon og i kampen mot store poler og fine linjer. Men kan denne kombineres med disse produktene fra CeraVe? Jeg er litt redd for å begynne å bruke den, for jeg vil ikke skade huden ved å bruke den feil. Jeg har også C-vitamin serum fra Vichy som Jeg har lagt bort foreløpig, for det ble for mange produkter. Jeg vil også kjøpe CeraVe Resurfacing Retinol serum, men aner ikke hvor i rutinen jeg skal plassere den. Er kanskje bare desperat og prøver å løse det med produkter. Jeg velger CeraVe pga økonomi, vet det er mye mer bra fra Paula's Choice, men kunne bare kjøpe den ene tingen nå. Veldig langt innlegg, men hvor passer Paula's Choice i min rutine? Kan jeg bruke den sammen med disse produktene jeg har ramset opp? Er det noen andre som har opplevd å få kviser i voksen alder og hva var årsaken? Noen andre produkter å anbefale? Jeg trenger råd og hjelp, det er for mange produkter og jeg vet jo ikke hva som er problemet. Føler det er for tidlig å oppsøke legen for noe sånt, når jeg føler meg bra ellers. Jeg vet noen kviser ikke er noe å klage over, men det plager meg og jeg synes det er rart å få kviser nå, uten noen god forklaring. Anonymkode: 2a361...52b gå til legen ! hvis du har plutselig fått kviser overalt, det er nok hormonelt. Du trenger ikke være på p-pille for å få problemer med hormoner. Han kan skjekke og gi deg eventuelt krem/tabletter eller henvise deg til en dermatolog. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 14. desember 2023 #3 Del Skrevet 14. desember 2023 (endret) Hormonelt? Behandles hos dermatologi, henvisning fra fastlege Endret 14. desember 2023 av katties Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym11223344 Skrevet 14. desember 2023 #4 Del Skrevet 14. desember 2023 Tetracyklin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #5 Del Skrevet 14. desember 2023 Kan være irritert hud pga ull gensere, høyhalset og med parfymert vaskemiddel. Prøv allergivennlig vaskemiddel, det var løsningen på kroppskviser for meg! Anonymkode: 1aa22...fe8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 14. desember 2023 #6 Del Skrevet 14. desember 2023 Jeg tenker også at du kan forsøke "eliminasjonsmetoden" hjemme mens du venter på time hos legen. Har du byttet shampo/balsam eller dusjsåpe i det siste? Det kan gi hudreaksjoner. Du kan også forsøke en krem med salicylsyre på kvisene på kroppen, f.eks. CeraVe SA Smoothing Cream, som du får på apoteket. Den er ikke så dyr heller. Det blir "smør på flesk" å bruke både Blemish Control og BHA Liquid, ettersom Blemish Control også inneholder BHA, samt glykolsyre og melkesyre. Videre tenker jeg at du kan vente med retinol til etter at du har vært hos lege/hudlege - når du har en uavklart irritasjons/betennelsestilstand i huden, er det greit å begrense aktive ingredienser. Akkurat når det gjelder BHA, så er den både antibakteriell og antiinflammatorisk, så det burde du trygt kunne bruke. Men pass på at du ikke overdriver i begynnelsen, huden trenger litt tid til tilvenning. Syrer kan også oppleves litt uttørkende, så det er viktig at du samtidig tilfører nok fukt, ellers vil huden kunne respondere med økt talgproduksjon. Et par gode, fuktgivende kremer for fet/uren hud er bl.a. Eucerin UltraSensitive Soothing Care Combination Skin og Bioderma Sensibio Light krem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå