Gå til innhold

Hvor mye dårligere hørsel pga tett øregang med voks?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt rart spørsmål kanskje. Men vi var hos ØNH og fikk vite at datteren vår har polypper/falske mandler, og at ørene var tette av ørevoks. Ikke vann i mellomøret. 

Han fikk renset det ene øret, og vi prøver med revaxør på det andre. 

Men jeg lurer på hvor mye dette har gått utover hørselen hennes? Barnehagen sier hun ikke får med seg beskjeder (5 år). Har hun hørt skikkelig dårlig..? 

Fikk ikke spurt ØNH lege, og lenge til operasjon 

Anonymkode: d3709...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ganske mye. Kjenner til fra et familiemedlem før og etter øreskylling. Mye mindre hæ og trenger ikke så høyt på tv.

Anonymkode: d71df...b51

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ganske mye. Kjenner til fra et familiemedlem før og etter øreskylling. Mye mindre hæ og trenger ikke så høyt på tv.

Anonymkode: d71df...b51

Oj..såpass 

Håper øreskylling hjelper. Selv om jeg ikke kan se for meg at vi får ut tilsvarende som legen fikk. Svær klump!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at legen ikke kunne fjerne voksen fra begge ørene? Ikke så lett å få ut voks som har hardnet til med kun sånn øreskylling hjemme.

Ja, ørevoks kan føre til ganske kraftig, midlertidig, nedsatt hørsel.

Anonymkode: 6ef70...6a7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Huff, får dårlig samvittighet. Og barnehagen har nærmest diagnosert henne med adhd fordi hun ikke får med beskjeder. 

3 hours ago, AnonymBruker said:

Rart at legen ikke kunne fjerne voksen fra begge ørene?

Den satt så fast at han antakelig ikke ville gjøre vondt. Hun skal operere polypper, så da kan ørevoks også fjernes i narkose. Men er jo lenge til det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ene øret fullt av ørevoks. Jeg hørte nesten ingenting, det var som å gå med tett bomull i øret. Det var skikkelig slitsomt.

Det er vanskelig å få renset det ordentlig ut hjemme fordi dem pumpa som følger med Revaxør-pakken er altfor svak. Gå til legekontoret og be om hjelp, der vil sykepleierne som jobber rense øret. De gjorde det hos meg. Det var natt og dag forskjell. 

Anonymkode: 154ea...643

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skikkelig forkjølelse kombinert med ørevoks så ene øret var blitt skikkelig tett, fikk skyllet begge ørene, herregud jeg fikk jo en hørsel som en ulv, det utgjør en STOR forskjell.

Endret av NakenPanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde ene øret fullt av ørevoks. Jeg hørte nesten ingenting, det var som å gå med tett bomull i øret. Det var skikkelig slitsomt.

Det er vanskelig å få renset det ordentlig ut hjemme fordi dem pumpa som følger med Revaxør-pakken er altfor svak. Gå til legekontoret og be om hjelp, der vil sykepleierne som jobber rense øret. De gjorde det hos meg. Det var natt og dag forskjell. 

Takk for svar. Er irritert på både meg selv og barnehagen som ikke har tenkt å sjekke hørsel. På 4-års kontroll var alt ok, men vi har hatt nærmest sammenhengende sykdom siden våren.

Vi fikk beskjed om å prøve revaxør. 

På legekontoret bruker de sånn sprøyte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, NakenPanda said:

Jeg hadde skikkelig forkjølelse kombinert med ørevoks så ene øret var blitt skikkelig tett, fikk skyllet begge ørene, herregud jeg fikk jo en hørsel som en ulv, det utgjør en STOR forskjell.

Interessant å høre. Jeg har forsøkt å spørre om hun synes hun hører bedre, og hun sier hun hører alle lyder bedre. Men vanskelig å vite hvor stor forskjell hun merker. Og ene øret er jo fortsatt tett.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få svært nedsatt hørsel på grunn av dette, men dropp Revaxør - det er dyrt og dårlig. Bruk vanlig matolje og "tett igjen" med en bomullsdott slik at oljen får tid til å virke, formålet er å mykgjøre voksen slik at den er enklere å skylle ut. Gjør dette over 2-3 dager, og forsøk å skylle med ballongen. Dersom det ikke går så kontakt legekontoret og høre om de kan gjøre en utskylling der, de har et eget apparat/en egen påsats til nettopp dette og den er langt mer effektiv.

Det er fornuftig å få dette gjort, for ikke bare har hun nedsatt hørsel - det kan også gi et vondt og ubehagelig trykk i øret og hodet som hun må gå rundt med 😕

Anonymkode: 305aa...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar. Er irritert på både meg selv og barnehagen som ikke har tenkt å sjekke hørsel. På 4-års kontroll var alt ok, men vi har hatt nærmest sammenhengende sykdom siden våren.

Vi fikk beskjed om å prøve revaxør. 

På legekontoret bruker de sånn sprøyte? 

Ja, de har en stor sprøyte som har et mye større trykk enn den lille pumpa du får kjøpt i Revaxør-pakken. Var sykepleieren som sa det til meg, at den pumpa som regel er lite effektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan få svært nedsatt hørsel på grunn av dette, men dropp Revaxør - det er dyrt og dårlig. Bruk vanlig matolje og "tett igjen" med en bomullsdott slik at oljen får tid til å virke, formålet er å mykgjøre voksen slik at den er enklere å skylle ut. Gjør dette over 2-3 dager, og forsøk å skylle med ballongen. Dersom det ikke går så kontakt legekontoret og høre om de kan gjøre en utskylling der, de har et eget apparat/en egen påsats til nettopp dette og den er langt mer effektiv.

Det er fornuftig å få dette gjort, for ikke bare har hun nedsatt hørsel - det kan også gi et vondt og ubehagelig trykk i øret og hodet som hun må gå rundt med 😕

Anonymkode: 305aa...7ec

Vi får prøve skylling siden vi ble anbefalt det. Men legen virket ikke så optimistisk på det. 

Huff, det er kjedelig å tenke på at hun har hørt dårlig og hatt ubehag. Barnehagen har gitt så mye tilbakemeldinger om at hun er ufokusert og ikke hører etter. Får høre det daglig nærmest. 

Tette ører er kanskje mest plagsomt når det er flere barn og mye stemmer? Som feks spisestund og påkledning i gang? 

Stakkars jenta mi har fått så mye kritikk for noe hun ikke kunne noe for 😟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestill en time til lege du, TS. Dattera mi fikk tatt ut ørevoks med en liten «støvsuger-lignende» sak. Fikk beskjed om å dryppe øret med olje hver dag, en uke før. Gikk som smurt og smertefritt. 

Anonymkode: 6c6d3...dea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når øregangene er tønt for voks finnes det forebyggende ørespray man bruker en gang eller to i uka for å forbygge ar det bygger seg opp på ny.

Anonymkode: 9a8d6...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid mye ørevoks i ørene og hører helt fint.

Men har skjedd et par ganger at det har blitt skikkelig ille og da har hørsel blitt nedsatt på øret, som å ha dott i øret. Men da rant det litt voks ut av øret så jeg så det jo i tillegg til at jeg merket at det ble dott-hørsel. Fikk skylt det da. 

Anonymkode: d6373...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å gurimalla. Dette har ikke jeg tenkt på. Fjerner det som er helt ytterst med babyqtips ca 1 gang i uka, har aldri tenkt på at det kan være nødvendig med skylling..

Ene barnet mitt har hatt et par runder med ørebetennelse, men tror ikke hun hører særlig dårlig.

Bør dette sjekkes i ny og ne?

Anonymkode: a1150...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører lite for tida, særlig i forsamlinger. Det er helt håpløst. Skal skylle i morgen, gleder meg!!! Vet av erfaring at det utgjør stor forskjell. 

Anonymkode: 32cc2...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Å gurimalla. Dette har ikke jeg tenkt på. Fjerner det som er helt ytterst med babyqtips ca 1 gang i uka, har aldri tenkt på at det kan være nødvendig med skylling..

Ene barnet mitt har hatt et par runder med ørebetennelse, men tror ikke hun hører særlig dårlig.

Ja, det bør sjekkes i ny og ne.

Anonymkode: 6ef70...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Q-tips kan fort gjøre det verre. Dyttes ofte litt voks inn som pakker seg skikkelig.

Anonymkode: f6893...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...