Gå til innhold

Sikkerhet buss skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skolen skal ta buss i morgen, 5min i 60-70 sone. Barna er 1-2 klasse. Datteren min som gikk i 1.klasse i fjor, sa de da satt uten seler da det ikke var i bussen. Er dette lovlig? Å sitte usikret når bussen kan kjøre i 70km/t? Bare en bråbrems kan jo være svært alvorlig. For meg er dette vanskelig å godta, da bilsikring for meg er viktig og barnet sitter til vanlig i stol. 

Anonymkode: fa08b...a4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt er det lovlig. Det er ikke krav om setebelte i f.eks bybusser, selv om de kan kjøre fort. 

Anonymkode: c2d68...991

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvsagt er det lovlig. Det er ikke krav om setebelte i f.eks bybusser, selv om de kan kjøre fort. 

Ok. Synes det er merkelig at sikring av barn i bil er såpass strengt, men i buss er det fritt vilt… en bråbrems det, så kan det være mye og alvorlig skade på så små barn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok. Synes det er merkelig at sikring av barn i bil er såpass strengt, men i buss er det fritt vilt… en bråbrems det, så kan det være mye og alvorlig skade på så små barn. 

Det er ikke fritt. Langdistansebusser har beltepåbud. Bybusser ikke, her er det også ståplasser. Det samme på trikken. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke fritt. Langdistansebusser har beltepåbud. Bybusser ikke, her er det også ståplasser. Det samme på trikken. 

Når skolen leier inn bybusser uten seler, når de skal kjøre på 70 vei, med de yngste barna som passasjerer, og dette er lovlig, så synes jeg det er fritt vilt jo. Det burde vel være en lov som tilsier at sikring i buss er avhengig av fart i det minste, og at da bybuss ikke skal kunne benyttes på veier over 50km/t. 

Gjest StumpyHero
Skrevet (endret)

Det høres ut som din datter skal reise med en eldre klasse 1 buss som har veldig få krav til sikkerhet. Derimot har de fartssperre på 70 km/t. Jeg er helt enig med deg at sikkerheten er for dårlig. Allikevel er det ikke vanlige sjåfører som kjører bussen, men yrkessjåfører som gjør dette hver dag hele tiden uten at folk blir skadet. Mange nyere klasse 1 busser har i dag fått belte så det begynner å bedre seg. 

Hilsen bussjåfør på bybuss 

Endret av StumpyHero
Skrevet

Enig med deg. Dette hadde jeg ikke likt selv, verken som mor eller lærer. Jeg passer alltid på at elevene mine har belte, uansett om det er bybuss eller innleid. 

Anonymkode: afcf7...af6

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig med deg. Dette hadde jeg ikke likt selv, verken som mor eller lærer. Jeg passer alltid på at elevene mine har belte, uansett om det er bybuss eller innleid. 

Det er ikke belte i noen av bussene jeg tar til vanlig, så da blir det uten.

Skrevet

Her i byen er det ingen bybusser med sikkerhetsseler i det hele tatt. Kun en sele for å feste rullestol/sykkel/barnevogn/rullator. De har ikke barneseter heller. Og i går tok en gjeng fra barnehagen her bussen til og fra sentrum.

Her er det kun langdistansebusser som har seler.

Anonymkode: 2e9be...aa5

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Medbrakt belte da eller som du fester i hver buss du tar ? For det er ikke belter i alle busser. Og ikke er det fester heller til belter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Medbrakt belte da eller som du fester i hver buss du tar ? For det er ikke belter i alle busser. Og ikke er det fester heller til belter.

Medbrakt belte? Er det en ting, eller har du bare et sterkt ønske om å kverulere?

Bybussene i byen jeg bor i har belte. De fleste passasjerene bruker det ikke, men om jeg tar bybussen med klassen bruker vi det selvfølgelig. Innleide busser til utflukter har alltid belte, og kjører ikke før vi har sjekket at alle har det på.

Poenget var at jeg er enig med ts. Jeg har tre barn selv, og hadde ikke likt om de satt usikret i buss. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...