AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #1 Skrevet 13. desember 2023 Hei! Noen som vet hvordan reglene på å ta utsatt eksamen om man ikke har tatt ordinær eksamen først er? (NTNU) Jeg henger litt etter med to fag fra 1. året som jeg ikke besto av ulike grunner. Tenkte jeg skulle ta det ene nå før jul, også den andre i april da det ble litt mye med to tunge fag på en gang og jeg ville prøve å gjøre det best mulig. Dessverre var jeg dum nok til å ikke se på kravet til emnet vi skal ha over jul før jeg bestemte meg for dette, og ser nå at jeg egt må ha bestått begge disse eksamenene for å gå opp til eksamen i dette emnet. Det vil si at jeg da mangler det faget som jeg da skal ta kont i nå i april for å ta eksamen i dette emnet. Jeg vet jeg består det ene faget nå og mest sannsynlig det andre i april, men er det da mulighet til å ta konteeksamen som er i august eller må jeg vente til våren igjen siden jeg ikke får tatt ordinær eksamen nå over jul? Må ha bestått dette emnet for å begynne siste året, så er veldig unødvendig om jeg nå må vente ett år kun for én eksamen.. Vet jeg burde ha lest meg opp på dette før semesterstart, men hadde av en eller annen grunn fått for meg at det skulle gå greit så lenge jeg besto de før 3. året😕 Anonymkode: 7a8c0...023
drohatha Skrevet 13. desember 2023 #2 Skrevet 13. desember 2023 Tror dessverre du ikke får mulighet til å gå opp til eksamen i det emnet, og har da heller ikke rett til å ta kont i det faget. Men ville forhørt meg med studieveileder på fakultetet : )
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #3 Skrevet 13. desember 2023 drohatha skrev (5 minutter siden): Tror dessverre du ikke får mulighet til å gå opp til eksamen i det emnet, og har da heller ikke rett til å ta kont i det faget. Men ville forhørt meg med studieveileder på fakultetet : ) Var det jeg var redd for:/ Sender nok en mail til hun som er ansvarlig for å høre også, men tenkte jeg skulle høre om noen hadde erfaren/visste noe om dette først.☺️ Anonymkode: 7a8c0...023
HemmeligSpion Skrevet 13. desember 2023 #4 Skrevet 13. desember 2023 Om jeg forstår deg rett: Om du ikke har tatt ordinær eksamen så har du ikke rett til å ta kont. Kont er kort for kontinuasjonseksamen. Kontinuansjon betyr fortsettelse. Du har ikke tatt "starteksamen" i utgangspunktet, så du har ikke noe å konte. Du må derfor ta ordinær eksamen først. Du kan også gå på eksamenskontoret og spørre, det er bedre enn "synsing" fra oss her. Kanskje du også kan få noen gode lesetips osv. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #5 Skrevet 13. desember 2023 HemmeligSpion skrev (56 minutter siden): Om jeg forstår deg rett: Om du ikke har tatt ordinær eksamen så har du ikke rett til å ta kont. Kont er kort for kontinuasjonseksamen. Kontinuansjon betyr fortsettelse. Du har ikke tatt "starteksamen" i utgangspunktet, så du har ikke noe å konte. Du må derfor ta ordinær eksamen først. Du kan også gå på eksamenskontoret og spørre, det er bedre enn "synsing" fra oss her. Kanskje du også kan få noen gode lesetips osv. Vet man kan det om man var syk den dagen/har gyldig grunn, men regner med det sikkert ikke er mulighet for å kunne levere noe dokumentasjon på hvorfor man har måttet utsette. Sendt melding til emneansvarlig nå så får vi se hva hun svarer før jeg eventuelt går til de. Takk! Anonymkode: 7a8c0...023
katties Skrevet 13. desember 2023 #6 Skrevet 13. desember 2023 (endret) Så langt jeg vet må man levere blankt for å kunne konte, eller ha annen relevant grunn. VELDIG lurt HVIS man har vært borte pga sykdom å ha dokumentasjon på dette da pga man da også kan søke om fritak fra å betale tilbake stipend (som er på over 10 000 kr per 7,5 studiepoeng) til Lånekassa for å ha trengt ekstra tid til studiene for det emnet det gjelder. Ellers er der dumt å gå et helt år og kanskje miste rett til å bo hos SiT (hvis du bor vi dem da), så lurt å ta andre emner i mellomtida - kanskje noe enkelt og jobbe en del ved siden av. Endret 13. desember 2023 av katties
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå