Gå til innhold

Når barna flytter ut…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden jeg fikk barna så har jeg elsket morsrollen og alt det innebærer. Ja det har vært travle tider opp gjennom åra, men jeg har kost meg med det. 
Nå har 18 åringen jobbet 14 dager borte/ hjemme, og det var veldig rart i starten når han dro. Veldig lenge uten å se han. Nå skal han bo på hybel og skal jobbe mand- fred, og forhåpentligvis komme hjem i helgene. 
han er lærling. 
Det er altså så vemodig at han ikke er liten lenger og skal bo på hybel. Det er nesten som en sorg. Minstemann er 16 og blir boende hjemme noen år til, håper han blir hjemme til han er 20 🙈 jeg har jobb, venner og familie, mann som har pendlejobb, men livet mitt er jo disse barna. 
flere som synes det er sårt når barna blir stor? 
Det er jo naturlig og bra at de kommer seg ut av redet og er selvstendige og har planer med utdannelse osv. det er jo ikke det. 
men det er det mamma hjertet da 🫶🏼

Anonymkode: cd5a8...196

• Hjerte 3
Skrevet

Nå er ikke jeg mamma selv, men du får tenke på at de er voksne og må få leve sine egne liv. Du skal ikke ha styring med hva de gjør lenger, men dere vil vel alltid trenge hverandre likevel. Som du skriver selv, så er det jo helt naturlig og bra. Ting endrer seg, og det er helt normalt. Når barna er helt ute av redet har du hva mange voksne kaller "sin andre ungdom". 

• Liker 2
Skrevet
Millimani skrev (13 minutter siden):

Nå er ikke jeg mamma selv, men du får tenke på at de er voksne og må få leve sine egne liv. Du skal ikke ha styring med hva de gjør lenger, men dere vil vel alltid trenge hverandre likevel. Som du skriver selv, så er det jo helt naturlig og bra. Ting endrer seg, og det er helt normalt. Når barna er helt ute av redet har du hva mange voksne kaller "sin andre ungdom". 

Ja det er nok sant. Det er verst den overgangen, men når en tilpasser seg og blir va t til det blir det normalen også

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes egentlig det er mest trist at alt er for seint. Og så synes jeg det er bra at de klarer seg selv, at jeg slipper å stresse med å holde meg i live og frisk - ting jeg uansett ikke kan kontrollere - fordi jeg er så redd for hva som ville skjedd med dem om jeg ble syk og døde. 

Anonymkode: 57577...a23

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Det blir litt bedre etter hvert. Her flyttet yngste ut i fjor. Tomt, trist og rart. Men i det siste har jeg begynt å venne meg til det og setter pris på at det er roligere dager. Det er mindre rot i huset enn før. Ingen som skal kjøres hit og dit. Men det er fortsatt rart.

Anonymkode: 40276...658

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg gruer meg fryktelig til barna flytter ut 😥

Anonymkode: 5c95a...e5d

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det blir litt bedre etter hvert. Her flyttet yngste ut i fjor. Tomt, trist og rart. Men i det siste har jeg begynt å venne meg til det og setter pris på at det er roligere dager. Det er mindre rot i huset enn før. Ingen som skal kjøres hit og dit. Men det er fortsatt rart.

Anonymkode: 40276...658

Man sa mer den kjøringa også vil jeg tro. Når småbarnsforeldre klager over ting kjenner jeg at jeg savner tida der de var små og krøp opp i fanget 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg synes egentlig det er mest trist at alt er for seint. Og så synes jeg det er bra at de klarer seg selv, at jeg slipper å stresse med å holde meg i live og frisk - ting jeg uansett ikke kan kontrollere - fordi jeg er så redd for hva som ville skjedd med dem om jeg ble syk og døde. 

Anonymkode: 57577...a23

De trenger deg i mange år til, de trenger deg når de får egne barn. 

Skrevet

Jeg synes faktisk det er godt nå som barna er i alderen at de skal flytte ut. Nå kan jeg få tid til egne interesser. Det vil si.. hvis de faktisk flytter ut. Slik som det er nå, så bor fremdeles alle hjemme og ser ikke ut til å flytte med det første 🙈

Anonymkode: 1b6c2...3ed

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Tja..

Jeg savner dem, men jeg er sjeleglad de har flytta på hybel og startet studier. Mange jevnaldrende bor hjemme og jobber i varierende grad uten å ta fatt på utdanning. Noen er i lære, med planer om å flytte ut når de tar fagbrev. Noen er ferdige med fagbrev og bor fremdeles hjemme. Det er noe grunnleggende usunt ved å ikke ønske å forlate redet, jeg ville nok bekymret meg om de fremdeles bodde på jenterommet. Da er det bedre å savne dem i hverdagen og glede seg til de kommer hjem til jul om noen dager.

Anonymkode: 34c22...d50

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes faktisk det er godt nå som barna er i alderen at de skal flytte ut. Nå kan jeg få tid til egne interesser. Det vil si.. hvis de faktisk flytter ut. Slik som det er nå, så bor fremdeles alle hjemme og ser ikke ut til å flytte med det første 🙈

Helt enig😆

Anonymkode: c470f...9d5

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg synes det var deilig at de flyttet ut. Vi fikk plutselig mye tid til hverandre, venner og egne prosjekter. Jeg synes det hyggelig når de kommer på besøk, men også fint at de drag og lever egne liv.

Anonymkode: f66d1...3e9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Livet handler om overganger, og at barna flytter ut er en av dem.  Det er rart og vemodig, og man undrer seg over hvor fort tiden gikk.  På den andre siden kjentes det naturlig og som det skulle være.  
Våre flyttet ut etter videregående.  Det måtte de for å ta videre utdanning.  Selv flyttet jeg på hybel som 16-åring for å gå på videregående (gymnas, het det da).  Derfor visste jeg at det var viktig og riktig at de flyttet.  

Skrevet

Denne fasen kom som et sjokk på meg, hadde aldri trodd det skulle bli så vanskelig. Selv flyttet jeg til utlandet etter videregående og ble der i 5 år. Så jeg burde jo vært forberedt på at mine egne barn ville gjøre noe av det samme🤷🏼‍♀️

Anonymkode: c6054...303

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det vil være noen år til mine flytter ut, særlig yngste på 12. Men litt overrasket over at du ikke har tid til egne interesser om barna er i "flytte ut alder". Mine er mye på rommene og gjør sine ting, så jeg opplever ikke manglende tid egentlig.

Beklager, liten avsporing.

Anonymkode: 0191b...35a

Skrevet

Jeg har en 16åring på hybel i ukene. Han er eldstemann.  Samtidig som jeg er glad og stolt fordi han fikser det.. har det vært en sorgprosess for meg. Er fortsatt.men  Det går bra.. jeg forteller ikke sønnen min dette.  Annet enn at jeg savner han vanlig.. vil ikke gi han skyldfølelse fordi han blir stor og selvstendig, hans jobb er ikke å ta vare på meg. Men herregud ja!! Ville helst ha hatt han her hele tiden🤣❤️

Anonymkode: 34f20...6ac

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...