Gå til innhold

Er selvbestemt lettere å takle enn spontant

Anbefalte innlegg

Skrevet

En bekjent av meg har i dag avsluttet sin graviditet etter eget valg. Hun var 13 uker. Vil ikke gå inn på årsaken.  

Jeg har selv mistet i spontan abort like før uke 11, og opplevde det veldig trist,  sjokkerende og jeg brukte lang tid på å komme meg videre. Er det lettere å håndtere selvbestemt enn enn spontanabort? 

Anonymkode: 28646...11f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det burde det være. 

Anonymkode: c7912...f0b

Skrevet

Både og vil jeg tro.. Spørs jo litt på hva årsaken til at man tar selvbestemt abort er. Og om man ønsket å bli gravid eller ønsket barnet. 

Er nok individuelt. 

Men vet absolutt om folk som har slitt lenge i ettertid etter selvbestemt abort. Forskning støtter også dette da ca 70% av kvinner som gjennomgår abort - frivillig eller ikke - sliter i etterkant. 

Anonymkode: 5c925...a57

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

En bekjent av meg har i dag avsluttet sin graviditet etter eget valg. Hun var 13 uker. Vil ikke gå inn på årsaken.  

Jeg har selv mistet i spontan abort like før uke 11, og opplevde det veldig trist,  sjokkerende og jeg brukte lang tid på å komme meg videre. Er det lettere å håndtere selvbestemt enn enn spontanabort? 

13 uker på vei? Vil det si at hun måtte igjennom abortnemnd? 

Anonymkode: 04618...bd7

Skrevet

Kommer jo helt Ann på årsaken på aborten det da. 

Er det ett veldig ønsket barn som ikke er levedyktig, så sier det seg selv at det er værre enn en som tar en abort fordi de ikke vil ha barn akkurat nå. 

Anonymkode: 5abed...659

• Liker 1
Skrevet

Det tror jeg kommer helt an på omstendighetene og individet. Noen opplever provosert abort som en lettelse, andre får skyldfølelse eller føler seg presset. Ved spontanabort er det kanskje ikke så mye lettelse, kanskje noen ganger også skyldfølelse. 

Tror ikke det er mulig å si at det ene er annerledes enn det andre, det varierer som mennesker varierer 

Anonymkode: 2751a...b54

Skrevet

Jeg har tatt en selvbestemt abort, og hatt 6 SA. Jeg fikk en stor psykisk smell etter den selvbestemte aborten. Den var i uke 8, men var kirurgisk, siden det var det eneste tilbudet de hadde for 25 år siden. Jeg kastet opp alt jeg spiste i 4 uker etterpå, eneste jeg fikk ned var te med sukker. Og jeg slet i 6 mnd etterpå.

Var selvfølgelig tøft å miste 6 ganger og, jeg mistet tidlig mellom uke 6-8. Hjelper nok litt at 7 gangen så fikk jeg barn.

Den selvbestemte aborten var en kombinasjon av tvang, og eget valg. Jeg skulle jo ønske situasjonen var annerledes, og jeg kunne beholdt, men jeg så ikke den muligheten, var både ung, og det viste seg at barnefaren virkelig ikke var god.

Anonymkode: bdcd7...c5b

Skrevet

Jeg har aldri tatt abort. Så eneste jeg kan fortelle er om en spontanabort for mange år siden. Og det var tøft. Veldig. Jeg tror at om jeg hadde valgt å fjerne et barn selv, så hadde det vært lettere. Da velger jo du det selv, ingen tvinger deg eller noe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det kommer selvsagt an på hvorfor man tar selvbestemt. 

Anonymkode: 41ca0...110

Skrevet

Jeg angret på aborten. Spesielt etter å ha fått barn siden. Har tenkt på at det var mitt barn, fordi det ville ha vokst opp og blitt mitt barn om jeg ikke hadde avsluttet livet dens. Som mor så er det min fremste oppgave å beskytte barnet mitt, og jeg var den som istedenfor tok livet dens. 

Jeg er ikke imot abort, og vil aldri kritisere noen for å ta det valget uansett av hvilken årsak. Jeg vil heller aldri påstå at det er et barn de tar livet av. Det ér en celleklump. Men like fullt er dette min personlige opplevelse av den aborten jeg tok, at jeg skulle ha tatt vare på barnet mitt. 

Ved en spntanabort så mister du et ønsket barn, men du valgte det ikke og du vet at det ikke var sterkt nok til å vokse opp. Det er mere naturens gang og uforskyldt, selv om det er vondt å oppleve og akseptere. 

Anonymkode: 689cb...524

• Hjerte 1
Skrevet

Det tror jeg ikke det finnes et ja eller nei svar på. Jeg tenker at det kommer an på personen og omstendighetene. 

Anonymkode: d2299...06e

Skrevet

Jeg  synes selvbestemt var mye værre, fordi jeg angret så intenst. Jeg har mistet flere ganger i SA MA, men den selvbestemte henger alltid med meg og er den jeg tenker på.

Anonymkode: 54d46...ea5

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde en i uke 8.

Var i et dårlig forhold og ble gravid til tross for p-piller. Han presset meg også til å utføre abort.

Det var grusomt der og da, men vet at det var rett valg.

Jeg har fått to barn i ettertid i et nytt forhold og angrer ikke.

Anonymkode: ad503...cb7

Skrevet

Ikke nødvendigvis. Et bevisst valg trenger ikke være et lett valg. 

Skrevet

Selvbestemt er jo et eget valg, og burde derfor være enklere å komme over, fordi man har veid opp grunnene for og i mot. Spontanabort er trist, om man virkelig ønsket barnet. Jeg har opplevd begge deler, og må si at jeg har tenkt mest på spontanaborten og mulige årsaker til den, hva jeg gjorde feil osv.

Anonymkode: 53b68...9b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...