Gå til innhold

kan dette eikebordet pusses?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg kan ingenting om oppussing og sånn, men har fått en liten slipemaskin av mamma. Jeg er 19 år så vær snill med meg.

Det står at dette bordet er laget av eik, betyr det at jeg kan slipe det og få frem en lys  eikefarge? Er det bare lakk som gjør at det ser så mørkt ut nå? 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=327836647

Anonymkode: 0be7d...0c7

Skrevet

Det ser ut som det er massiv eik og ikke finer, og i så fall kan det pusses. Da vil det nok bli lysere, men jeg kan ikke uttale meg om hvor mye. 

(Bordet ser ut til å være oljet, ikke lakket, og i tillegg er det antakelig gulnet av tiden. Det er mulig det er andre behandlingsmåter enn nedsliping som også vil gi godt resultat, det kommer an på både bordet og hva du egentlig mener med lys eikefarge - om du mener naturell farge eller hvit-/gråpigmentert, f.eks.) 

Anonymkode: 6761d...f77

• Liker 1
Skrevet

Om bordet er heltre kan du fint pusse det ned. Er det i finer blir det straks vanskeligere da fineren ofte er for tynn.

Anonymkode: 0dccc...21f

• Liker 1
Skrevet

Du kan pusse dette veldig forsiktig med ganske fint pussepapir. Pusse i treets lengderetning. Bør settes inn med olje etter anvisning på flaska. Da tåler det vanlig bruk og noe søl. Tror ikke det blir lysere da eik ikke er lyst treverk. 

Anonymkode: 0ff19...dba

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du kan pusse dette veldig forsiktig med ganske fint pussepapir. Pusse i treets lengderetning. Bør settes inn med olje etter anvisning på flaska. Da tåler det vanlig bruk og noe søl. Tror ikke det blir lysere da eik ikke er lyst treverk. 

Anonymkode: 0ff19...dba

Er ikke eik et lyst treslag? Vi har eikeparkett hjemme og det er veldig lyst. 

ts

Anonymkode: 8301c...377

Skrevet

Du kan bruke hvitolje etter det er pusset for å få en lysere eikfarge. Google «hvitvasket eik». 

Rubinol hvitolje er enkel å bruke 😊

Anonymkode: ce7af...c0e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er ikke eik et lyst treslag? Vi har eikeparkett hjemme og det er veldig lyst. 

ts

Anonymkode: 8301c...377

I og for seg, men det gulner fort når det utsettes for lys og særlig hvis det er lakkert. Litt som f.eks. furu. 

Bordet ser for øvrig ut til å være i heltre (Tror bl.a. Jysk solgte disse for noen år siden). I så fall kan du fint pusse det, men vær forberedt på en del jobb for eik er et mye hardere treslag enn f.eks. nevnte furu. Får du pusset det skikkelig kan du olje det med hvitpigmentert olje (Osmo sin er bra) og det vil da bli motstandsdyktig mot flekker og holde seg lyst. 

• Liker 1
Skrevet

Puss, vask og bruk hvitpigmentert olje. Da blir det ganske lyst. Tipper du ikke har vanlig eikeparkett men hvitoljet om det er helt lyst.

Anonymkode: a8ed2...d03

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...