Gå til innhold

Tips til ammeslutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sluttet å amme jenta mi på dnart 2 år. Om dagen går det greit, men om nettene er det full skrik og det ender med at hun gråter så mye til hun blir utslitt. Passer på å være i nærheten og tilbyr støtte men fortsatt ingenting som hjelper. 

noen tips?

Anonymkode: 6bbe1...0e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor du ønsker å slutte? 

Anonymkode: 7a855...b42

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan jeg spørre hvorfor du ønsker å slutte? 

Anonymkode: 7a855...b42

Jeg har startet på medisiner som ikke er forenelig med amming. Skulle gjerne ammet lengere

Anonymkode: 6bbe1...0e4

Skrevet

Når jeg sluttet gjorde jeg det litt gradvis. Først skulle hun ha melk hele natta. Jeg sa at hun får litt før hun skal legge seg, og så skal puppen også sove. Var 3 dager med protest, men egentlig ganske greit etter dette - fornuftig smårolling :)

Etter hvert sa jeg at hun får litt melk før vi går og pusser tennene, så må puppen også hvile, så det blir ikke noe mer i senga. Også litt protest, men det også gikk.

Deretter jobbet jeg med å begrense hvor mange ganger på dagen hun skulle ha melk. Når hun ble distrahert med andre ting, slik som leke, tegne, male osv, så hoppet hun ofte over melk. Etter hvert så sa jeg st det var jo omtrent ikke melk igjen, og puppen hadde det bare vondt, og det ville hun jo ikke, så da ble det slutt ganske snart.

Skrevet

Snakk med helsestasjonen. Jeg sluttet nattamming flere måneder før amming på natten. Syns det var greit å ta det først for å vende ungen til å sove gjennom natta. Var hylskriking først selvom han fikk trøst hele tiden. Men så tok det 3-4 dager før han vendte seg til det og sov igjennom. Når vi sluttet helt (på dag også) sa jeg puppen var tom, og så koste vi sammen med smokk istede. Med en på 2 år så tar det kanskje litt lenger tid siden de er mer bevisste og husker bedre. 

Anonymkode: c5216...87e

Skrevet

Sov på et annet rom, la far ta barnet om natten. Tilby vann om natten. Pleier å gå bedre når mor ikke er i nærheten.

Vil tro det er vanskeligere med en så stor unge, som husker lenger og har meninger om hva han vil.

• Liker 2
Skrevet

La far ta det. Han er mer «troverdig» trøst ettersom han faktisk ikke kan gi pupp😅❤️ Funket hos oss i alle fall.

Anonymkode: 6c4c2...e04

Skrevet

Det finnes noen fine måter å gjøre det på, jeg mener foreldrerådet la ut en podcast om nattamming avslutning for et par år siden som basically gikk ut på å si nei ved første oppvåkning, og så godta de neste oppvåkningene, så si nei ved de to første, og så godta, tilslutt sier du nei til alle bortsett fra den siste. På den måten vet barnet at hun vil få pupp etterhvert , og tilslutt har hun klart seg igjennom hele natten .. fin måte å regulere følelser på etc.

Skal ærlig innrømme at jeg ikke klarte det. Jeg smurte soyasaus på puppen, så var det slutt tvert. To netter med litt gråt i søvn (hun har avhengig av pupp), den tredje natten våknet jeg av at jeg ammet henne, så var det slutt. Hun synes det smakte dritt, men fordelen ved dette var at jeg fikk trøste og ta meg av det selv uten at jeg måtte "la far overta". 

Med nr to hadde jeg plaster på puppene og sa jeg hadde vondt. Sønnen min godtok det. 

Lite pedagogisk, men funket greit dersom man vil slutte tvert. 

Anonymkode: 375c4...636

Skrevet

Jeg brukte også metoden ved å si nei ved 1. Oppvåkning i noen dager/en uke, deretter 2.oppvåkning, og så gikk det veldig greit. 

Mitt beste tips er at du må være trygg i deg selv på hva som skal skje. Du vet selv at barnet ikke skal ammes,( enten hele natta, bare 1. Gang eller hva du nå velger.) Så trøster du barnet, fordi hen blir selvsagt veldig sint eller lei seg. Og samtidig utstråler du en trygghet og sikkerhet på at dette er det du som bestemmer nå. Jeg syns det var vanskelig, for midt på natta så begynner man å tvile på om man faktisk burde gjøre dette eller ikke.. men når jeg har vært sikker i min sak, og trøstet godt, så har alle sånne ting gått veldig greit egentlig (ammeslutt,nye måter å sovne på, osv. Noen dager med protest og så går det over.) 

Og jeg må si jeg var veldig glad jeg tok meg av nattammeslutten selv! 

Anonymkode: db538...759

Skrevet

Min er snart 2 år og jeg har avsluttet nattammingen nylig. Jeg bruker å forklare nøye iløpet av dagen for å forberede henne. Typ "når du skal legge deg så får du ikke pupp. Du er stor nå og puppen må hvile seg." Osv. Det blir en del mas og de to første nettene var det hylskrik på kvelden og hver gang hun våknet på natta, men etter en uke nå så har hun slått seg til ro med dette. Hun sover mye bedre, og jeg får endelig litt sammenhengende søvn etter snart 2 år😅🙏

Det skal sies at hun vil ligge med hånda på puppen og hun ligger oppå meg til hun sovner. Det har faktisk gått over all forventning. Hos oss fungerte det iallefall ikke at far tok leggingen, da ble det hylskrik på et nytt nivå. Hun har vært vant til at mamma legger henne siden hun var født. Så prøver å holde på det hun er vant med enn så lenge, bare uten pupp. Har med vannflaske, så hun får vann om hun vil, og vi samsover enda.

Hun får fortsatt pupp på dagtid 1-2 ganger om dagen (typ morgen og ettermiddag). Så jeg sier ofte på kvelden "sove først, pupp imårra", noe hun skjønner. Men har planer om å slutte helt å amme når hun fyller 2 år. 

Lykke til!❤️

Anonymkode: 5e045...945

Skrevet

Da jeg kuttet å amme om natta ga jeg bare trøst og vann, men da jeg sluttet å amme om kvelden også så fikk hun i starten litt melk på flaske. Hun drakk litt av den 2 kvelder så ville hun bare holde den som kos, så da byttet vi ut melken med vann. Nå drikker hun litt vann og holder rundt flaska si hver kveld 😄 Tenker om det hjelper så kan man forsøke litt melk en periode som en overgang selv om det ikke er så lurt å ha det som fast vane :)  Vi bruker også smokk. 

Hos oss funket det ikke at far trøstet, det ble bare dobbelt feil for min. Funket best at jeg trøstet men ikke ammet. Men vet at det funker at far tar oppvåkninger hos andre :)

Anonymkode: f0441...c09

Skrevet

Eldste var to da vi avsluttet, og som deg måtte det skje brått.

Pappaen tok med seg barnet til besteforeldrene en helg. Der var det ingen pupp, bare en tutkopp med vann. Det ble mye skriking og lite soving den første natten. Neste natt ble det mer soving, men like mye skriking. Den neste uka hjemme tok pappaen fremdeles nettene, og nå lot barnet seg trøste. Deretter byttet vi på nettene.

Barnet spurte fremdeles etter melk en stund etter, men fikk beskjed om at det var tomt, at barnet hadde drukket opp all babymelka. Barnet var ikke baby lenger, hen var en av de store på småbarn. Store barn kan spise brødskive og pølse og kake. Så avledet vi med å snakke om god mat, som babyer ikke kan spise, for små babyer kan bare drikke babymelk. Etterhvert ble melka glemt.

Senere, når jeg skulle få en baby til, kom melka frem igjen. Kommende storesøsken var veldig bekymret for hva vi skulle gi den nye babyen, for hen hadde jo drukket opp all babymelka!

Anonymkode: eedfd...7d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...