AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #1 Skrevet 13. desember 2023 Hei! Vi har ei golden retriever tispe på 7mnd. I kveld sp begynte hun og vaske seg noe voldsomt bak i skrittet også kom det en ekstremt stram lukt av blod/jern/metall, den var så stram jeg har aldri kjent lignende. Til og med samboer som kom inn i rommet reagerte på lukta og han sto på andre siden av rommet. Hva kan det være? Kan det allerede være løpetid? Kan det være livmorbetennelse? Jeg blir jo livredd det skal være noe alvorlig 🥺 Anonymkode: a57da...b13
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #2 Skrevet 13. desember 2023 Det kan selvfølgelig være løpetid, ja. 7mnd er helt normalt for første løpetid for mellomstore-store hunder. Tispene mine kan lukte litt i starten/slutten av løpetiden. Livmorbetennelse er ganske sjeldent i unge tisper, og da skjer det gjerne i ukene/1-2mnd etter løpetid, fordi løpetiden har åpnet for bakterier til å trenge inn. Allmenntilstanden vil forverre seg; veldig fort ved lukket livmorbetennelse, og over tid ved åpen livmorbetennelse. Førstnevnte gir ikke illeluktende utflod (fordi det er lukket), mens sistnevnte kan gi illeluktende utflod. Men igjen, dette er veldig sjeldent hos unge tisper og skjer etter løpetid. Er allmenntilstanden fin, er det ingen grunn til å haste hunden til veterinær. Har du forsikring i Agria, får du gratis videokonsultasjon med en dyrlege i Agria vet guide appen. Der kan du spørre litt hva du kan forvente av løpetid, lukt etc. Har du forsikring i if, fremtiden etc, er det firstvet som gjelder. Kjøp en tispetruse på dyrebutikken/felleskjøpet og truseinnlegg på butikken. Ikke alle tisper trenger truser om de er flinke til å vaske seg og man dekker til sofaen, men er du urolig så er det en grei måte å ha litt oversikt over hva som kommer ut. Uansett, lukt av blod er ikke akkurat uvanlig ved løpetid 🙂 Anonymkode: a140c...2c3 1
Tabris Skrevet 13. desember 2023 #3 Skrevet 13. desember 2023 Du kan jo følge med allmenntilstand som nevnt over, men sannsynligvis er det løpetid. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #4 Skrevet 13. desember 2023 Tømming av analkjertel 😄 Lukter herk Anonymkode: f803b...87c
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #5 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tømming av analkjertel 😄 Lukter herk Anonymkode: f803b...87c Analkjertler lukter ikke av blod. De lukter ekkel, råtten fisk 😅 Anonymkode: a140c...2c3 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #6 Skrevet 19. desember 2023 En hund jeg omgås lukter stramt av jern rundt løpetid. Har selv en valp på fem måneder som har ånde som lukter jern pga tannfelling. Ville ikke vært bekymret ☺️ Anonymkode: 8e1cd...10e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå