Gå til innhold

Erfaring med forliggende morkake / placenta previa ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da gikk jeg på blodfortynnende som forebyggende da

Men da kan du umulig ha hatt forliggende morkake? Hadde jeg gått på det under svangerskapet hadde jeg blødd ihjel. 

Anonymkode: 09a20...3d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg hadde dette, men det er 20 år siden. Det ble planlagt keisersnitt ca to uker før termin. Fikk svangerskapsforgiftning og massiv blødning etter keisersnittet, men kom meg fort og klarte meg fint. Dette går bra!

Anonymkode: d97d7...472

Skrevet

Hadde det. Den flyttet seg nesten helt innen uke 22 (privat ul). Skulle på ekstra sjekk uke 24 pga morkaken, da var den flyttet seg helt.

Helsepersonell var hele tiden veldig sikker på at den kom til å flytte seg, men presiserte at om den ikke skulle gjøre det måtte baby tas med ks. Fikk ingen begrensninger i privatlivet og jobbet/trente som normalt. Selv ved gjentatte blødninger og smerter som kom og gikk. Var også inne i uke 26 pga blødninger - og dette var jo lenge etter morkaken hadde flyttet seg til dit den skulle være. Dette stusser jeg litt på enda da jeg har lest flere tilfeller på nett som har fått både sex og treningsforbud. Finner enkelte av trådene om du søker her inne. 

Veldig få opplever at den ikke flytter seg. Jeg fikk svangerskapsforgiftning og begynnende HELLP mot slutten av svangerskapet da. Dette er jo også en sykdom knyttet til morkaken. Men er nok sikkert ikke relatert. Gikk bra med både meg og baby, baby ble født vaginalt 😅

Anonymkode: 469a5...cc8

Skrevet

Takk for svar. Interessant å lese erfaringene. 

Anonymkode: 99759...fbf

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2023 den 22.23):

Men da kan du umulig ha hatt forliggende morkake? Hadde jeg gått på det under svangerskapet hadde jeg blødd ihjel. 

Anonymkode: 09a20...3d4

Det er din erfaring, men den er ikke overførbar for alle.

Min første ble født for tidlig, sannsynligvis pga for dårlig gjennomstrømming i morkaken. Hun fikk ikke nok næring, og både hun og morkaken var små i forhold til svangerskapets lengde.

I mitt neste svangerskap, fortsatt med foreliggende morkake (som igjen flyttet seg), fikk jeg blodfortynnende for at gjennomstrømmingen skulle være bedre. Jeg opplevde ingen blødninger i noen av mine svangerskap.

Det var et risikosvangerskap helt uavhengig av morkakens plassering, og jeg fikk tett oppfølging. Jeg stoler på at legene mine visste hva de drev med, akkurat som dine tok hensyn til deg og ditt. 

Anonymkode: d6dbf...83f

• 1 måned senere...
Skrevet

Dytter litt på denne :)

Ble oppdaget idag på en sjekk pga blødning at jeg har placenta previa totalis. Er snart i uke 36. 
Skal på ny ultralyd neste uke, men ble sagt tydelig idag at jeg ikke skal ha forhåpninger om at det endrer seg. Noen som har erfaring?

Noen som har opplevd å få det påvist så sent pga blødninger? Hvordan gikk det?
Gikk KS bra? Gruer meg til det

Anonymkode: 3b350...15e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...