AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #1 Skrevet 13. desember 2023 Hei! Treåringen vår er veldig vant til at vi alltid har tid til henne, og leker med henne. Vi dropper f.eks. ofte å starte med middagen når vi bare er en forelder hjemme. Dette er jo ikke bærekraftig i lengden, særlig siden vi har en til på vei. I tillegg er det slik at lekingen som interesserer henne nå er bare rollespill, og vi føler rett og slett at det blir litt for mye, særlig når vi hører at andre foreldre ikke leker like mye. Håper at vi får litt hjelp fremover ved at det er jul og gaver (deriblant barbie), slik at vi bedre kan oppfordre til annen type lek. Men bortsett fra det, hva skal vi gjøre? Har forsøkt i det siste når hun ønsker rollelek å si at det er noe hun kan gjøre sammen med vennene og i barnehagen, men at vi kan tegne, lage middag, turne sammen. Noen ganger funker det greit, men som regel så ser det rett og slett ut som at hun blir lei seg. Tenker å prøve å prate med henne en gang når hun ikke nettopp har spurt om leking, at hun noen ganger må leke alene osv. Tips til hva vi kan si, og tips til andre metoder? Anonymkode: a7d93...d4f
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #2 Skrevet 13. desember 2023 Vi satt på timeren. «Vi leker i så så mange minutter til klokken ringer, og da er mamma og pappa ferdig og du må leke selv.» Det funket etter en periode, men helt ærlig overlappet dette med perioden da lillesøster ble stor nok til rollelek, og nå leker de MASSE rollelek sammen uten oss. Anonymkode: 68491...003 3
Lindsay Bluth Skrevet 13. desember 2023 #3 Skrevet 13. desember 2023 Gjør deg litt opptatt. Feks ved at du lager middag osv og sier at du ikke kan fordi du er opptatt. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #4 Skrevet 13. desember 2023 Har dere alltid lekt mye med henne? Er hun ikke vant til å leke noe alene? Da ville jeg begynt med å trappe ned litt og litt. Så hun ikke føler seg ignorert og bortprioritert, og forbinder det med det nye familiemedlemmet. For eksempel, som nevnt, gi en begrensning. «Mamma kan leke med deg i 15 minutter, så må mamma X og Y….». Du kan også inkludere henne i det dere gjør? Som at hun får være med å lage mat - kutte litt grønnsaker (med barnekniv) ved benken, være med og gjøre ting med dere, fremfor leke? Henge opp vask sammen. Det er jo også (ekte) rollelek Anonymkode: d7ba4...adc 6 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #5 Skrevet 13. desember 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Har dere alltid lekt mye med henne? Er hun ikke vant til å leke noe alene? Da ville jeg begynt med å trappe ned litt og litt. Så hun ikke føler seg ignorert og bortprioritert, og forbinder det med det nye familiemedlemmet. For eksempel, som nevnt, gi en begrensning. «Mamma kan leke med deg i 15 minutter, så må mamma X og Y….». Du kan også inkludere henne i det dere gjør? Som at hun får være med å lage mat - kutte litt grønnsaker (med barnekniv) ved benken, være med og gjøre ting med dere, fremfor leke? Henge opp vask sammen. Det er jo også (ekte) rollelek Anonymkode: d7ba4...adc Enig med dette her, mange gode forslag. Ikke så mye annet å gjøre enn å trappe ned gradvis, og samtidig oppfordre til annen type lek. Hva liker hun å gjøre av andre ting? Formingsaktiviteter, puslespill, etc? Kan være en mulighet å foreslå noe spennende som ikke er rollespill. Lurt å finne "babyvennlige" aktiviteter også, noe du kan hjelpe med mens du holder/ammer babyen. Begynn å tilby disse aktivitetene nå, slik at hun ikke føler seg bortprioritert etter fødsel. Jeg hater vikrkelig rollelek, men jeg sa med en gang at mamma er voksen, og kan ikke slike leker lengre... Ofte hadde vi en slags kompromiss: f. eks. hun bygde "cafe" eller noe lignende alene, og vi voksne kom for å "kjøpe maten", og lekte litt med henne i "cafeen". Anonymkode: 9a227...687
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #6 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei! Treåringen vår er veldig vant til at vi alltid har tid til henne, og leker med henne. Vi dropper f.eks. ofte å starte med middagen når vi bare er en forelder hjemme. Dette er jo ikke bærekraftig i lengden, særlig siden vi har en til på vei. I tillegg er det slik at lekingen som interesserer henne nå er bare rollespill, og vi føler rett og slett at det blir litt for mye, særlig når vi hører at andre foreldre ikke leker like mye. Håper at vi får litt hjelp fremover ved at det er jul og gaver (deriblant barbie), slik at vi bedre kan oppfordre til annen type lek. Men bortsett fra det, hva skal vi gjøre? Har forsøkt i det siste når hun ønsker rollelek å si at det er noe hun kan gjøre sammen med vennene og i barnehagen, men at vi kan tegne, lage middag, turne sammen. Noen ganger funker det greit, men som regel så ser det rett og slett ut som at hun blir lei seg. Tenker å prøve å prate med henne en gang når hun ikke nettopp har spurt om leking, at hun noen ganger må leke alene osv. Tips til hva vi kan si, og tips til andre metoder? Anonymkode: a7d93...d4f Sp bra at deee faktisk leker med henne. Foreldre gjør dette for lite Anonymkode: 920b9...000
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #7 Skrevet 14. desember 2023 Kan dere ta henne med på å lage middag? Treåringen her har vært med på kjøkkenet siden fødsel, og nå blir han med om han vil. Heller det som skal i kjelen i kjelen, skjærer grønnsaker, klipper fra hverandre wienerpølser, rører osv. Da får vi en fin stund sammen uten at det nødvendigvis er lek. Anonymkode: 9f35d...827 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #8 Skrevet 14. desember 2023 Altså - det er jo ille når man ikke engang kan lage middag når man er alene med en treåring! Jeg hadde bare sagt - mamma skal lage middag. Du kan hjelpe meg, eller leke alene. Anonymkode: 9f0d3...360
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #9 Skrevet 14. desember 2023 Kan kjenne meg veldig igjen i dette. Vi startet vel litt så smått med sånn som de over foreslår, at man kan være med litt, men så må mamma lage middag og du kan være med å hjelpe. Hos oss var hun f.eks også vant til til at hvis hun fikk se litt på tv på ettermiddagen, så ville hun helst sitte på fanget mitt, det var jo heller ikke så bærekraftig i lengden mtp å få gjort noe annet, men her igjen, så ble det sånn at jeg sa vi kunne sitte litt sammen, så skulle mamma lage middag. Vi kom oss fint ut av det ved å gjøre det på den måten, og da lillesøster kom, følte jeg at det hadde blitt bedre Også følte jeg nesten det ble litt lettere da hun faktisk så at jeg var opptatt med amming, at hun skjønte at jeg ikke kunne være med like mye, men forsatt var til stedet i rommet så hun kunne prate med meg eller vise ting hun lekte med osv. Anonymkode: 066a1...b80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå