AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #1 Skrevet 13. desember 2023 Ja, det er kanskje ikke så sjokkerende, men jeg var ikke klar over hvor MYE tid det å ha ett hus stjeler fra oss som familie. I år er det eneste året vi ikke har sett julekalender sammen med eldstemann, fordi det er alltid noe å gjøre! Måke, stable ved, fikse i Hagen, fikse inne og selvfølgelig all den ryddingen og vaskingen som tar mye lenger tid fordi det er så mye mer plass som rotes og møkkes til! Hvordan orker dere? Er mye mindre med barna nå enn når vi bodde i leilighet, og pengene også bare poff! Så er det borte… Tror vi må tilbake i en leilighet altså. Alltid varm, alltid måkt, rydda og vaska på en time eller 2.. Stor plass og hage er deilig, men ikke SÅ deilig at det er verdt det altså😓 Anonymkode: 3d5d8...d9d 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #2 Skrevet 13. desember 2023 Uenig, det er herlig med stort hus og maaaaaange rom Anonymkode: 888bb...048 8
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #3 Skrevet 13. desember 2023 Hvor ofte stabler dere ved? Hvordan organiserer dere ting hvis det er så mye rot og møkk? Er dere effektive i det dere gjør? Hvor gamle er barna? Bidrar de? Hadde aldri gått tilbake til leilighet. Da hadde jeg mistet vettet. Anonymkode: c0f53...c13 12
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #4 Skrevet 13. desember 2023 Enebolig er for de ressurssterke Anonymkode: 519fb...507
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #5 Skrevet 13. desember 2023 Her leier sameie inn noen som måker, benytter ikke ved, har liten gang så går raskt å vaske over, er stort sett 1 etasje med kjøkkenet som ryddes ofte. Stua oppe brukes bare om kvelden, så lite å rydde og vaske der. Hagen klarer seg selv om vinteren, om sommeren er det stort sett bare å klippe plenen. Balkongen må beises da. Veldig mye er det ikke. Følte jeg rydda og vaska hele tiden i leiligheten, føler ikke jeg gjør det noe mer nå. Anonymkode: 7181a...7c3 1
Januar2 Skrevet 13. desember 2023 #6 Skrevet 13. desember 2023 Hus = fellesprosjekt, stable ved det kan ungene fint være med på evt gjøre alene, rydde og vaske gjør da både små og store jeg har småbruk, med fem uthus, det er de som har større gård og flere hus vedsiden den daglige driften, barn osv 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #7 Skrevet 13. desember 2023 Det er herlig med enebolig fremfor leilighet, og dere blir vant til det som skal gjøres. Litt hver dag, så er dere i mål. Kan også ha litt lavere standard på gulvene og generelt, så spares det tid uten at jeg mener det skal være sjuskete. Husk at i andre land går man med sko inne, mens vi er ekstremt renslige. Kanskje ikke mulig å holde det like rent i et stort hus som i en leilighet, og heller ikke like nødvendig. Anonymkode: a84e4...1a1 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #8 Skrevet 13. desember 2023 Er egentlig enig med ts, men man kan jo gjøre ting sammen i hus og hage da, og da får man mye glede av å fullføre prosjekt sammen. Anonymkode: 690ba...9ef
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #9 Skrevet 13. desember 2023 Enig med Ts. Det er sykt lettvint med leilighet, er nærmere og mye mer med barna nå ❤️ Hilsen meg som har gjort det slutt med en mann med stort hus. Anonymkode: 6f324...57e 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #10 Skrevet 13. desember 2023 Har hus (220m2 og 2 etasjer) og synes ikke det er spesielt mye å gjøre. Vi er to voksne og to barn. Har bodd i leilighet og jeg hatet støyen fra naboer og selv med 100m2 føltes det trangt (3 soverom) Anonymkode: aa0d5...734 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #11 Skrevet 13. desember 2023 Du velger jo selv å vaske og rydde så mye at det går ut over tiden med barna. Det er ikke huset som er problemet, men ditt rydde- og vaskehysteri. Anonymkode: 6156f...70a
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #12 Skrevet 13. desember 2023 Enig i at hus er litt stress når det kommer til rengjøring. Alltid ett eller annet rom som skulle vært vasket eller støvsugd. Men utover det så synes jeg for eksempel friheten til å gjøre som man vil med huset sitt, slippe å ha noen vegg i vegg og det å ha biloppstilling rett utenfor er helt gull! At mannen har kontor og jeg et rom til mine ting er også helt supert! Lengter absolutt ikke tilbake til tider hvor man måtte rydde frem og tilbake alt man holdt på med hele tiden. Bare noe så enkelt som julegaver; det er såå digg å kunne ha alt det der på et eget rom og slippe å sitte på kveldene og pakke inn gaver midt i stua og rydde det bort før neste morgen 😂 Anonymkode: 02e61...a1b 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #13 Skrevet 14. desember 2023 Hvorfor gjør dere ikke disse tingene sammen, da..? Her var jeg og begge ungene (2.5 og 5.5) ute og måkte i går ettermiddag. De er med på plenklipping (går etter meg og raker.. selv om den har oppsamler..). De er med å beskjære busker, luke, snekre gjerde, og eldstemann beiset plattingen helt selv i år. Vi har hus på 180 kvm, og vi bruker ikke mye tid på å vaske og rydde? Vi har tre plan i huset, og bærer robot-støvsugeren opp og ned trappene, så vasker den så fint atte. Rydding gjør vi jo sammen, fortløpende? Ungene løper rundt med en klut og tørker støv støtt og stadig. Her høres det ut som dere bare trenger å lære dere litt rutiner for å både begrense arbeidet, OG få ungene med på det. Da får dere både tid sammen, OG ungene lærer seg praktiske ferdigheter. Anonymkode: ee235...05a 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #14 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du velger jo selv å vaske og rydde så mye at det går ut over tiden med barna. Det er ikke huset som er problemet, men ditt rydde- og vaskehysteri. Anonymkode: 6156f...70a Jeg vil si de heller har et roteproblem. Det er jo ikke hysteri å ville ha det rent og ryddig rundt seg - men om ryddingen tar all tid så bør de endre på litt rutiner. Hvor gamle er barna dine TS? Huset vårt er på ca 330m2. Og jeg vil si huset alltid er ryddig og reint, med unntak av rommet til datteren min. Hun må rydde det en gang i uken (tenåring). Skjønner ikke hva som tar sånn tid? Om alle rydder bort det de har holdt på med, henger opp klær etter seg med en gang - så blir det jo ikke rotete. Vi betaler for husvask annenhver uke, og vasker huset sammen den andre uken (da er det ikke så mye som må taes, toalett etc). Støvsuge gjør vi noen ganger i uken ( har tre katter), da typ gang, hovedstuen og kjøkkenet. Bordet og kjøkkenbenken vaskes alltid etter vi har spist, mens noen rydder inn i oppvaskmaskinen. om alle gjør noe, blir det mindre på deg. Og om du blir mer organisert slipper det å ta så lang tid. Anonymkode: 8a22a...c27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå