Gå til innhold

Pinnekjøtt- hvordan og hvilket tilbehør?

Kvalitet

Anbefalte innlegg

Røkt pinnekjøtt dampet på bjørkepinner. Serveres med poteter og kålerabistappe! Pysepølser til de som ikke liker pinnekjøtt.

Anonymkode: 27a0d...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig godt med myntegelé til. Ellers har vi kålrotstappe, mandelpoteter, vossakorv, tyttebær, hjemmelaget flatbrød.

Anonymkode: bd7ec...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her serveres pinnekjøttet med mandelpoteter, kålrabistappe og vossakorv. Og så smaker det godt med en god, grov sennep til. Er egentlig ikke vant til det, men har funnet ut at rørte tyttebær også passer godt til pinnekjøtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ribbe er en del av et dyr. Min vestlandsmann vil ha ribbe til jul, dvs fåreribbe. Jeg kaller det pinnekjøtt. Her blir det servert med poteter, kålrotstappe og vossakorv. Ingen saus eller sjy. Siden jeg er litt grønnsaksfanatijer kommer det gjerne også brokkol og rosenkål på bordet.

Anonymkode: dda55...7b3

Også i vår familie kalte vi pinnekjøttet for ribbe. 

Anonymkode: 259ea...d50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Men kjøttet skal koke 3 timer blir ikke potetene til grøt av den tiden? 🫣

Anonymkode: 3eb22...8c9

Nei. Vil tro det er fettet og saltet som holder dem sammen. Potetene blir perfekte etter 2-3 timer. Møre, myke, saftige, litt salt. Tror ikke man bør skrelle dem før de dampes/kokes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 13.12.2023 den 17.31):

Legg potetene i bunn av gryta og plasser pinnekjøttet på toppen. Da slipper man å bruke rist, og mandelpoteter sprekker ikke. Kan ha litt rosmarin oppi der for litt god duft og smak (liten fersk kvast). 

Er man i godt humør kan man slenge de ferdige pinnekjøttpinnene på en varm grill og svi dem litt 

AnonymBruker skrev (På 13.12.2023 den 20.32):

Pinnekjøtt er det beste jeg vet. Først servert med kålrabistappe (med bare smør og kraft, ikke fløte) og potet.

Så tar man restene noen dager senere, pakker inn i alu folie og legger «på gloa» i nesten nedbrent vedovn. Får ligge i 10 minutter til de er glovarm men ikke svidd. Spises med brød, smør og kald melk. *sikle*.

Anonymkode: fcba4...9a9

Et annet tips til rester: vi pakket det inn i alu folie glasert med en deilig hoisin-saus. Den stor inne på lav varme i ovnen i mange timer. Det fikk da en skikkelig «pulled pork»-konsistens som vi la i Bao buns som vi steamet. En skikkelig deilig Asian-fusion-rett som fremdeles hadde mye smak av pinnekjøtt !

AnonymBruker skrev (På 13.12.2023 den 20.41):

Men kjøttet skal koke 3 timer blir ikke potetene til grøt av den tiden? 🫣

Anonymkode: 3eb22...8c9

Akkurat det samme tenkte jeg det første gang jeg hørte det. Og akkurat det samme tenkte resten av min familie når Jeg foreslo det samme. Men potene holder seg i form og tekstur (kanskje pga saltet) like lenge som dampetiden. Og vi damper pinnekjøttet i nærmere 4-5 timer. Eneste forskjellen er at de blir ekstra salte og gode ettersom kokevannet får mye saltsmak fra pinnekjøttet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (20 timer siden):

Nei. Vil tro det er fettet og saltet som holder dem sammen. Potetene blir perfekte etter 2-3 timer. Møre, myke, saftige, litt salt. Tror ikke man bør skrelle dem før de dampes/kokes

Sikkert en finfin metode for de som spiser poteter med skall, men jeg orker ikke det skallet, så jeg damper poteter utenom. Synes bare det blir rot om alle skal sitte og skrelle poteter ved bordet på en sånn dag, for ingen av de jeg feirer jul med spiser poteter med skallet på.

Anonymkode: 2f6b3...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besserwisser skrev (3 timer siden):

Et annet tips til rester: vi pakket det inn i alu folie glasert med en deilig hoisin-saus. Den stor inne på lav varme i ovnen i mange timer. Det fikk da en skikkelig «pulled pork»-konsistens som vi la i Bao buns som vi steamet. En skikkelig deilig Asian-fusion-rett som fremdeles hadde mye smak av pinnekjøtt !

Akkurat det samme tenkte jeg det første gang jeg hørte det. Og akkurat det samme tenkte resten av min familie når Jeg foreslo det samme. Men potene holder seg i form og tekstur (kanskje pga saltet) like lenge som dampetiden. Og vi damper pinnekjøttet i nærmere 4-5 timer. Eneste forskjellen er at de blir ekstra salte og gode ettersom kokevannet får mye saltsmak fra pinnekjøttet!

Den restemiddagen der høres sykt god ut🤩

Anonymkode: 0d1cc...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...