Gå til innhold

Pinnekjøtt- hvordan og hvilket tilbehør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det blir pinnekjøtt som julemiddag hos oss. Er vandt med dampet pinnekjøtt-kålrotstappe- poteter- gulrøtter og rosenkål. 
Trenger litt inspirasjon og lurer derfor på hvordan andre tilbereder og hva tilbehøret er. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Komle med bacon, vossakorv, kålrotstappe er hva jeg nyter sammen med pinnekjøttet. 

Skrevet

Vi bruker bare kålrotstappe med gulrot og poteter til, og fettet da. Og rørte tyttebær. 

Anonymkode: c7407...944

• Liker 1
Skrevet

Kålrabistappe, surkål og mandelpoteter bruker vi. 

Anonymkode: fe951...0e3

Skrevet

Legg potetene i bunn av gryta og plasser pinnekjøttet på toppen. Da slipper man å bruke rist, og mandelpoteter sprekker ikke. Kan ha litt rosmarin oppi der for litt god duft og smak (liten fersk kvast). 

Er man i godt humør kan man slenge de ferdige pinnekjøttpinnene på en varm grill og svi dem litt 

• Liker 2
Skrevet

mandelpoteter, kålrotstappe, Og pinnekjøttet skal få seg en 5 min omgang under grillen i ovnen på ca 200 gr. Hva er greia med surkål til ? tar ikke det litt luven fra kålrotstappa?

Anonymkode: 9eaa8...84f

• Liker 2
Skrevet

Kålrotstappe, grov pølse, poteter, surkål og rødkål. 

Anonymkode: c36e3...4bb

• Liker 1
Skrevet

Koker mandelpoteter sammen med pinnekjøttet. Damper vossakorv mot slutten av dampetiden. Lager kålrabistappe med gulrot og fløte, og saus av sjyen. Nam

Skrevet

Vossakorv glemte jeg. Fra Metervare. Eller br.Ringstad

Skrevet

Kun kålrabistappe og poteter og vossakorv. Tradisjonelt fra min familie (Bergen og Sogn).

Det virker som om etterhvert som pinnekjøttet har spredd seg utover landet, har mange begynt å bruke tilbehør de også bruker til ribbe. Ribbe er et helt annet dyr, med helt forskjellig smak og tilberedning. Så for meg høres det merkelig ut at det som passer til ribbe også passer til pinnekjøtt. 

Men for all del, folk må få spise hva de vil (så lenge jeg slipper 😉)

Anonymkode: 259ea...d50

• Liker 2
Skrevet

Jeg er vant til pinnekjøtt med poteter, hvit saus laget på pinnefett og en dæsj fløte, rosenkål, kålrabistappe og rødkål. ☺️

Skrevet

Damper på rist/pinner. Mandelpoteter, kålrabistappe (litt potet og et par gulrøtter med pinnefett på slutten), kanskje pølse/medisterkaker om det er barn hvis de liker det bedre. 

Anonymkode: 03439...3e4

Skrevet

Damper på bjørkepinner og tilslutt en runde i stekeovnen. Vi har poteter, kålrotstappe, grisemør og saus til (sausen tilsettes sky fra pinnekjøttet i stekeovnen. Serveres med nyrørte tyttebær. 

Anonymkode: 210c3...6ca

Skrevet

Pinnekjøtt er det beste jeg vet. Først servert med kålrabistappe (med bare smør og kraft, ikke fløte) og potet.

Så tar man restene noen dager senere, pakker inn i alu folie og legger «på gloa» i nesten nedbrent vedovn. Får ligge i 10 minutter til de er glovarm men ikke svidd. Spises med brød, smør og kald melk. *sikle*.

Anonymkode: fcba4...9a9

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Pinnekjøtt er det beste jeg vet. Først servert med kålrabistappe (med bare smør og kraft, ikke fløte) og potet.

Så tar man restene noen dager senere, pakker inn i alu folie og legger «på gloa» i nesten nedbrent vedovn. Får ligge i 10 minutter til de er glovarm men ikke svidd. Spises med brød, smør og kald melk. *sikle*.

Hmm. Reste delen der hørtes godt ut. Skal prøves ut

Skrevet

Poteter, rotmos, poteter og pinnekjøttkraften 😊 Lager det i slowcooker med mandelpotetene i bunnen ❤️

Skrevet
endo skrev (2 minutter siden):

Hmm. Reste delen der hørtes godt ut. Skal prøves ut

Ta ut litt i gangen (de blir fort kald). Når fettet er skjerpet og du får de beste bitene (de som er 50/50 stripe fett og kjøtt uten gammelsmak) så er jeg i himmelen.

• Liker 1
Skrevet

Kålrabistappe og poteter. 

Anonymkode: 08edd...d8c

Skrevet
newman01 skrev (3 timer siden):

Legg potetene i bunn av gryta og plasser pinnekjøttet på toppen. Da slipper man å bruke rist, og mandelpoteter sprekker ikke. Kan ha litt rosmarin oppi der for litt god duft og smak (liten fersk kvast). 

Er man i godt humør kan man slenge de ferdige pinnekjøttpinnene på en varm grill og svi dem litt 

Men kjøttet skal koke 3 timer blir ikke potetene til grøt av den tiden? 🫣

Anonymkode: 3eb22...8c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kun kålrabistappe og poteter og vossakorv. Tradisjonelt fra min familie (Bergen og Sogn).

Det virker som om etterhvert som pinnekjøttet har spredd seg utover landet, har mange begynt å bruke tilbehør de også bruker til ribbe. Ribbe er et helt annet dyr, med helt forskjellig smak og tilberedning. Så for meg høres det merkelig ut at det som passer til ribbe også passer til pinnekjøtt. 

Men for all del, folk må få spise hva de vil (så lenge jeg slipper 😉)

Anonymkode: 259ea...d50

Ribbe er en del av et dyr. Min vestlandsmann vil ha ribbe til jul, dvs fåreribbe. Jeg kaller det pinnekjøtt. Her blir det servert med poteter, kålrotstappe og vossakorv. Ingen saus eller sjy. Siden jeg er litt grønnsaksfanatijer kommer det gjerne også brokkol og rosenkål på bordet.

Anonymkode: dda55...7b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...