AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #1 Skrevet 13. desember 2023 Fikk korona for over to år siden, i starten av 2021, har siden den gang (men lurer på om jeg også var mye syk halvåret før dette) i gjennomsnitt vært syk nesten 1 gang i måneden . Har tenkt lenge at det har vært pga at jeg har flyttet litt rundt for studier, bodd med nye folk (kollektiv) og da vært mye i kontakt med nye folk. Men det stabiliserer seg liksom aldri og jeg føler det burde roe seg snart? Har jo hele livet gått på skole med mange folk og vært overalt. Noen som har opplevd noe lignende etter korona? Er det teit å dra til lege å si man er lei av å være syk? Har sjeldent opplevd at legen min er noe særlig interessert i å finne ut om noe er galt, men heller bare vil se om ting går over, så usikker på om det er vits å dra til legen da. Anonymkode: 7e08a...13a 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #2 Skrevet 13. desember 2023 Mange har vært unormalt mye syke siste 2 år pga nedstenging og overdreven håndhygiene, uavhengig av covid. Det kan være at du i tillegg har svekket immunforsvar av andre årsaker, f.eks at du har for lave verdier av d vitamin. Når sjekket du sist? Anonymkode: e4a89...8e5 2 6
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #3 Skrevet 13. desember 2023 Anbefaler deg å logge syklus og symptomer før legebesøk. Etter jeg fikk covid første gang i 2020 (før vaksinen) så har jeg hatt forkjølelsessymptomer/influensasymptomer hver eggløsning. Har også kommet i tidlig overgangsalder. Anonymkode: f36f8...8f2 3 1
missbluebird Skrevet 13. desember 2023 #4 Skrevet 13. desember 2023 "The study showed that immune function among vaccinated individuals 8 months after the administration of two doses of COVID-19 vaccine was lower than that among unvaccinated individuals. These findings were more pronounced in older adults and individuals with pre-existing conditions" Ref: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9167431/ Sjekker man litt rundt, så er det mye av problemer mange opplever knyttet til vaksinene:https://www.science.org/content/article/rare-link-between-coronavirus-vaccines-and-long-covid-illness-starts-gain-acceptance Mye informasjon rundt Covid må man grave litt etter, men det er mye som kommer ut fra New Zealand, USA og Australia om dagen. Det kan også være relatert til bruk av maske (feks dette norske studiet) https://www.cambridge.org/core/journals/epidemiology-and-infection/article/association-between-face-mask-use-and-risk-of-sarscov2-infection-crosssectional-study/0525AD535D10FDCDF0C52603B50E7A1E 2 5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #5 Skrevet 13. desember 2023 En kompis av meg sliter med det samme etter covid, forkjøla annenhver uke i to år. Helt håpløst 😕 Anonymkode: e9d7c...46d
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #6 Skrevet 13. desember 2023 32 minutter siden, AnonymBruker said: En kompis av meg sliter med det samme etter covid, forkjøla annenhver uke i to år. Helt håpløst 😕 Anonymkode: e9d7c...46d D vitamin, B12 (ta blodprøver, få nivåene godt opp), vurder tilskudd av sink, og ta noen runder med lymfedrenasje hvis mulig. Anonymkode: e4a89...8e5 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #7 Skrevet 13. desember 2023 Jeg fikk covid før jul i fjor og slitt veldig med helsen siden da. Blir lett sjuk. Er ofte svimmel, uvel, utmattelse etter bare litt anstrengelse og i tillegg så har jeg fått ekstrem angst. Opplevd mye panikkangst det siste året og fått sosialangst i tillegg. Etter mye frem og tilbake, så bestemte jeg meg for å begynne på Zoloft pga panikk- og sosialangsten. Anonymkode: 7c1ab...637 3
Lana01 Skrevet 13. desember 2023 #8 Skrevet 13. desember 2023 Covid 19 kan fucke til immunstystemet, på mange måter Foreløpig er det mye vi ikke vet om senplager etter covid-19-infeksjon. Men studiene som er gjort begynner å gi noen hint om hvor vi kan lete etter mekanismene som ligger bak. Til sammen er det avdekket hundrevis av problemer og avvik i kroppen hos mennesker med long covid. Det er gjort mange funn som tyder på at immunsystemet er en del av problemet. https://www.forskning.no/covid19-me/dette-skjer-i-kroppen-ved-long-covid-ifolge-ny-oppsummering-av-forskning/2142005 One of the most concerning long-term impacts of COVID-19 is immune dysregulation and dysfunction. Long-Term COVID-19 Immune Dysfunction However, a new idea about how COVID can affect immunity has emerged: that even mild infections routinely cause consequential damage to our bodies’ defenses. This degradation was referred to as “immunity theft” by T. Ryan Gregory, an evolutionary biologist, as a counterargument to "immunity debt" being the reason why respiratory infections were more severe than usual this past fall. https://libguides.mskcc.org/CovidImpacts/Immune Although Long COVID symptoms can differ considerably, a common picture arises from blood tests. It was striking that 24 weeks after experiencing the infection, people with Long COVID symptoms had demonstrable inflammations in the circulatory system. This suggests that several months after experiencing a COVID-19 infection, the immune system still appears to be disrupted. We presented these initial results at a large international conference this spring. https://www.zonmw.nl/en/article/prolonged-effect-long-covid-immune-system#:~:text=It is not yet clear,COVID patients are the same. "… findings suggest that SARS-CoV-2 infection damages the CD8+ T cell response, an effect akin to that observed in earlier studies showing long-term damage to the immune system after infection with viruses such as hepatitis C or HIV." The authors conclude that this dysfunction causes lasting damage and may “contribute to long COVID, perhaps rendering patients unable to respond robustly to subsequent infections by SARS-CoV-2 variants or other pathogens.” https://www.infectioncontroltoday.com/view/covid-19-study-suggests-long-term-damage-immune-system 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #9 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Anbefaler deg å logge syklus og symptomer før legebesøk. Etter jeg fikk covid første gang i 2020 (før vaksinen) så har jeg hatt forkjølelsessymptomer/influensasymptomer hver eggløsning. Har også kommet i tidlig overgangsalder. Anonymkode: f36f8...8f2 Jeg hadde influensa for 12 år siden og hadde menstruasjonsforstyrrelser over et år etterpå. Hadde også mange symptomer som man kan ha når overgangsalderen kommer. Å være under 30 år med hetetokter var spesielt. Kroppen kjentes som den var 80 år gammel. Anonymkode: c8090...12f
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #10 Skrevet 13. desember 2023 Jeg var aldri syk før, men etter et par runder med covid, og et par vaksiner før det, går jeg konstant med forkjølelse/hoste. Får aldri hentet meg skikkelig inn før neste runde bryter løs. Men om det er smitten eller vaksinen som er årsaken, aner jeg ikke. Anonymkode: b1ef2...6a0 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #11 Skrevet 13. desember 2023 Har ungdom etter å hatt korona. Hver 6 uke er det ny omgang med vond hals og vonde ører. Og tatt crp flere ganger viser da ofte 16-17 men for lavt til å få noe for MÅ være oppe i 19 for å få noe. Så virker egentlig som en bare må gå rund dans😔 Anonymkode: ad650...336
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #12 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Har ungdom etter å hatt korona. Hver 6 uke er det ny omgang med vond hals og vonde ører. Og tatt crp flere ganger viser da ofte 16-17 men for lavt til å få noe for MÅ være oppe i 19 for å få noe. Så virker egentlig som en bare må gå rund dans😔 Anonymkode: ad650...336 Hva mener du de skal få? Er crp under 50 er det mest sannsynlig virus infeksjon og du får ikke antibiotika mot virus om det var det du mente de skulle få… Anonymkode: 9c487...6e5 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #13 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Har ungdom etter å hatt korona. Hver 6 uke er det ny omgang med vond hals og vonde ører. Og tatt crp flere ganger viser da ofte 16-17 men for lavt til å få noe for MÅ være oppe i 19 for å få noe. Så virker egentlig som en bare må gå rund dans😔 Anonymkode: ad650...336 Hva er det legen har sagt? Har tatt blodprøve etter vaksina og ikke hatt noen problemer da. Sier bare legen «så synd» og sender dere på dør? Driver å sparer opp til privat jeg håper å gå til etter endt studie om jeg ikke er noe bedre, for å få ordentlig sjekk. Det jeg ikke helt skjønner/klarer å forstå; får virkelig folk slike endringer i kroppen uten at man klarer å finne en medisinsk årsak? Eller er det leger som ikke gidder? Har hørt så mange har slitt med det samme, også får man bare beskjed om at det er sånn det er, men det må da være mulig å finne ut hvorfor? Anonymkode: 7e08a...13a
Bendie Skrevet 13. desember 2023 #14 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Da gjør du det. Jeg er ikke redd for viruset. Vaksinen derimot er jeg sjeleglad for at jeg sto imot når jeg ser alle som sliter i etterkant. Anonymkode: abd62...928 Arne Søraas, som har fulgt 150 000 nordmenn gjennom pandemien ser ikke senvirknger etter vaksinen. Deltakarane har svart på spørsmål om redusert hukommelse, hovudpine, fatigue og andre symptom som er knytta til langtidsverknader av korona, eller long covid. Forskarane har samanlikna svara til dei som har fått vaksinen, med dei som ikkje er vaksinert. – Ikkje overraskande fann vi ingen redusert hukommelse eller andre problem hos vaksinerte. Dette er sjølvsagt ikkje overraskande, men det er betryggande, seier Søraas. https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/3Jd0RL/koronautbruddet-direkte?pinnedEntry=188037 Til sammenligning viser Mo Ba undersøkelsen, dom forøvrig er på uvaksinerte Ved analyse av data fra spørreskjemaene som dere deltakere har svart på fant vi at 13,6 % i Den norske mor, far og barn- undersøkelsen (MoBa) rapporterte at de var plaget av utmattelse 12 måneder etter koronainfeksjon. I tillegg ble det rapportert om vedvarende symptomer fra luftveiene, endringer i smaks- eller luktesans, og symptomer som hjernetåke, dårligere hukommelse og svimmelhet. https://www.fhi.no/nyheter/2023/siste-nytt-til-deg-som-deltar-i-moba-korona/ Jeg setter min lit til forskning ikke anedokter. 7 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #15 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde influensa for 12 år siden og hadde menstruasjonsforstyrrelser over et år etterpå. Hadde også mange symptomer som man kan ha når overgangsalderen kommer. Å være under 30 år med hetetokter var spesielt. Kroppen kjentes som den var 80 år gammel. Anonymkode: c8090...12f Interessant. Tenk at du den gang koblet det sammen. Det vi kan lære mye av nå er jo nettopp at vi kan se sammenhenger tydeligere og flere er oppmerksom på helsen. Gikk alt tilbake til normalen hos deg? Anonymkode: f36f8...8f2
Vegglampe Skrevet 14. desember 2023 #16 Skrevet 14. desember 2023 Om det er vaksina eller koronaen selv som er skyldig, skal jeg ikke uttale meg om. Men lengste jeg har gått frisk det siste halvåret er 4 uker. Ligger igjen rett ut. Aldri vært så mye syk som siste 1,5året. Får "alt". Men standar nå er bihulbetennelse og ørebetennelse hver gang. Fått flere runder med lungebetennelse. Havna på sykehuset for pustehjelp. Feber. Forkjølelse. Jeg er dessverre storforbruker av paracett og nesespray. Og må ikke glemme snørr. Uendelig mengder snørr. kroppen er sliten. Jeg rekker ikke å hente meg inn stort før ny runde med sykdom. 3
Perfume Skrevet 15. desember 2023 #17 Skrevet 15. desember 2023 Jeg lurer på.. Og jeg lurer faktisk oppriktig, fordi jeg ikke har greie på dette. Men hvordan vet man at noe kommer fra Covid eller Long covid og ikke vaksine dersom vedkommende man tester er vaksinert? Er ikke over 90% vaksinert? Da bør man vel kun teste de som ikke er vaksinert? Eller tenker jeg feil? Blir jo det samme om mange mennesker skal testes for om de tåler eple. Men 90% av dem spiser også appelsin og reagerer på dette.. Nå er det jo måter å finne ut om man tåler eple siden dette ikke er i blodet vårt uten å spise det, men lat som.. For vaksinen kan man jo ikke fjerne heller, for testens skyld?? Jeg lurer! 1 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #18 Skrevet 15. desember 2023 Mulig det bare er meg men det virker som de uvaksinerte er litt bedre form en de vaksinerte. Anonymkode: 5bf5d...e8b 3 5
Pringle Skrevet 15. desember 2023 #19 Skrevet 15. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Mulig det bare er meg men det virker som de uvaksinerte er litt bedre form en de vaksinerte. Anonymkode: 5bf5d...e8b Jeg tenker også det, men det kan delvis være fordi mange som er i bedre form har valgt å ikke vaksinere seg. Endret 15. desember 2023 av Pringle 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #20 Skrevet 15. desember 2023 Sånn var det her også, men det ga seg etter et drøyt års tid.. Anonymkode: e70d4...373
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå