Gå til innhold

To varmepumper i enebolig over to plan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså varmepumpe i første etasje (med egen utedel) og varmepumpe i andre etasje (med egen utedel). Dette istedenfor elektriske ovner, gulvvarme, vedovn og gasspeis. 

Hva lønner seg, med tanke på strømprisen når det gjelder oppvarming? 

Anonymkode: 43d7e...ee7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville heller sett på varmepumpe med en ytterdel og flere innerdeler, vedovn er for meg et must til å supplere med eller som reserve hvis strømmen skulle forsvinne i en lengre periode.  

Anonymkode: 918ee...b5b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ville heller sett på varmepumpe med en ytterdel og flere innerdeler, vedovn er for meg et must til å supplere med eller som reserve hvis strømmen skulle forsvinne i en lengre periode.  

Anonymkode: 918ee...b5b

Det fungerer bare hvis du kan ha innedelene på samme vegg ( i følge min leverandør/montør), og en duo er i mange tilfeller også dyrere enn to enkle.

Til ts

Vi har to enkle varmepumper + vedovn, og sparer ca 4000 kwh i året sammenlignet med da vi brukte panelovner og vedfyring.

Anonymkode: bf0ac...c25

• Liker 1
Skrevet

Vi har det. Vi byttet ut oljefyr, så har ikke panel-ovnbruk å sammenligne med. Men ja, varmepumpe svarer seg som regel alltid fremfor panelovner. 

Anonymkode: 50541...88b

• Liker 1
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Altså varmepumpe i første etasje (med egen utedel) og varmepumpe i andre etasje (med egen utedel). Dette istedenfor elektriske ovner, gulvvarme, vedovn og gasspeis. 

Du klarer ikke å plassere inndel i trappen, slik at den kan varme opp to etasjer samtidig? I noen hus, hvor oppvarmingsbehovet i den ene etasjen ikke er så stor, samt at trapp er perfekt plassert, kan det være en brukbar løsning

Skrevet
25 minutter siden, newman01 said:

Du klarer ikke å plassere inndel i trappen, slik at den kan varme opp to etasjer samtidig? I noen hus, hvor oppvarmingsbehovet i den ene etasjen ikke er så stor, samt at trapp er perfekt plassert, kan det være en brukbar løsning

Nei. Jeg har en eldre modell (minst 10 år) som står i førsteetasje. 

Andre etasje har kjøkken og stue og jeg tror ikke at én varmepumpe kan varme opp 300kvm alene, fordelt på to etasjer. Det er store åpne rom da. 
Derfor to varmepumper? 

Skrevet

Det kommer nok an på mange ting, størrelse på etasjene og rommene, størrelsen på trappeløp, om du har ventilasjonsanlegg med varmegjenvinning, om det er oppholdsrom i begge etasjer som må være varmer, og sikkert andre faktorer.

Anbefaler å kontakte en seriøs installatør som kan komme på befaring. De har erfaring med hvordan varmen kan spre seg mellom rom og mellom etasjer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har det samme. Har ca 220m2.  Jeg valgte Mitsubishi 6,3 Kw oppe og 6,6 Kw nede. Litt mindre Hitachi i garasjen, anger på at jeg ikke valgte Mitsubishi i garasjen også.

Skrevet (endret)
20 hours ago, AnonymBruker said:

En varmepumpe og balansert ventilasjon med varmegjenvinning. Med andre ord en inneklima sentral. 

https://www.flexit.no/produkter/inneklimasentral_econordic/

Helst solcellepaneler med en husbatteri som drifter dette.

Solventilator kan også vurderes for å avlaste varmepumpen når solen er rett i husveggen.

Ofte er en varmekilde nok for et større hus. Problemet er bare at varmen fordeles dårlig og / eller at varmetapet er for stor.

Ønsker du å senke strømregningen, så burde du gå for de skikkelige tiltakene.

To luft til luft varmepumper bruker fortsatt MYE energi. Det undervurderes. 

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Skrevet
1 hour ago, newman01 said:

Dette høres ut som en dårlig fattigmannsløsning! Gjør det heller skikkelig å monter en i hver etasje!

Skrevet

Vi har en varmepumpe i hver etasje (hver sin utedel, godt gjemt under veranda), og er veldig fornøyd. Hadde parafinkamin før, så har ikke prissammenligning. 

Varmepumpen i soveromsetasjen kan brukes som aircondition på de aller varmeste nettene. Ikke mange ganger vi har brukt det, men veldig deilig ved behov.

Anonymkode: 145cc...fdd

Skrevet

Start med førsteetasje og sjekk hvordan det går. Vi har en ganske kraftig gulvmodell og åpen trappeløsning opp til 2 etasje. Varmer opp hele huset OK. Skulle vi ha brukt den til kjøling mere om sommeren hadde jeg ønsket en dedikert varmepumpe for 2 etasje også.

Anonymkode: 2c7d8...98f

Skrevet

Vi har tre varmepumper. En i hver etasje. Den som er i etasjen med soverom blir kun brukt til kjøling om sommeren. 

Anonymkode: 726c9...b08

Skrevet
Schmuhu skrev (19 timer siden):

En varmepumpe og balansert ventilasjon med varmegjenvinning. Med andre ord en inneklima sentral. 

https://www.flexit.no/produkter/inneklimasentral_econordic/

Helst solcellepaneler med en husbatteri som drifter dette.

Solventilator kan også vurderes for å avlaste varmepumpen når solen er rett i husveggen.

Ofte er en varmekilde nok for et større hus. Problemet er bare at varmen fordeles dårlig og / eller at varmetapet er for stor.

Ønsker du å senke strømregningen, så burde du gå for de skikkelige tiltakene.

To luft til luft varmepumper bruker fortsatt MYE energi. Det undervurderes. 

Schmuhu

Solceller og særlig batteri er en enorm investering og vil ikke svare seg økonomisk. Mange gjør det jo som hobby allikevel, men skal man faktisk ha en fornuftig avkastning så er det varmepumpe og isolasjon som gjelder. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei. Jeg har en eldre modell (minst 10 år) som står i førsteetasje. 

Andre etasje har kjøkken og stue og jeg tror ikke at én varmepumpe kan varme opp 300kvm alene, fordelt på to etasjer. Det er store åpne rom da. 
Derfor to varmepumper? 

De fleste varmepumper kan ikke det.

En varmepumpe med kapasitet på 6,6 kW er beregnet til å være primær varmekilde for opptil ca 120 m2. 

Men den vil få lavere effekt ved lave temperaturer, for eksempel vil effekten være ca 4 kW ved -15 grader, så å dekke et areal på 90 m2 er mer realistisk ved -15, og 60 m2 ved -25.

Derfor to varmepumper :)

Anonymkode: bf0ac...c25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...