Gå til innhold

I hvilken alder var deres barn når de ikke måtte legges lenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på når det er vanlig at barn legger seg til å sove uten at foreldre er med på tannpuss, må lese/synge og ligge ved siden av barnet til det sovner. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja. Tannpuss er jo anbefalt at man hjelper til med til minst ti år, men ellers tenker jeg et sted mellom 8-oppover? Her vil 12 åringen fortsatt ha nattasang😅 Koster meg ikke en kalori. Han ordner alt det andre i forbindelse med legging selv.

Anonymkode: 407f7...6dd

• Hjerte 1
Skrevet

Fra fem-seksårsalder har de stelt seg selv, kommet med tannbørsten for å få pusset over og sagt god natt.

• Liker 1
Skrevet

Aldri lagt der til de sovnet, men leste frem til de startet i andre klasse kanskje, da startet de å lese selv på sengen ved leggetid.

Anonymkode: 2a524...72c

Skrevet

Har alltid lagt de. 14 og 16år no! Snakke sammen på sengen!

Anonymkode: b702a...2d1

• Hjerte 1
Skrevet

Det er store variasjoner mellom "kan legge seg selv", bør legge seg selv", "MÅ legge seg selv" og "det er ønskelig at de legger seg selv" samt faktisk legger seg selv. 

Jeg har lagt mine og sunget for dem i omtrent i ti år hver, men jeg har ikke måttet det siden de var...8 kanskje? Eller mye yngre. Og det er jeg som har ønsket fortsette. Men ligge ved siden av/være der til de sovnet, det var det slutt på ved fire/femårsalderen. 

Anonymkode: 578ae...311

Skrevet
♥ skrev (1 time siden):

Fra fem-seksårsalder har de stelt seg selv, kommet med tannbørsten for å få pusset over og sagt god natt.

Uff, sender du femåringen din alene i seng med bare et "god natt" fra stua? Hva med prat, lesing, nattasang?

Anonymkode: 5457f...d07

• Liker 7
Skrevet

10 har det vært med eldste her , hun vil ikke ha sang og bok lenger , men 8 åringen vil . 

Anonymkode: d4b7a...f0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uff, sender du femåringen din alene i seng med bare et "god natt" fra stua? Hva med prat, lesing, nattasang?

Mine har også gått og lagt seg selv fra femårsalderen. De to eldste tidligere, fra 3årsalderen gikk de og la seg når de ble trøtte. Vi har lest i stua før de går og legger seg. De har aldri vist noe behov for ar vi blir med inn på soverommet. Vi prater med barna våre uten at det må skje på sengekanten. Synge overlater jeg av naturlige grunner til andre. 

Anonymkode: 2e757...a59

• Hjerte 1
Skrevet

Husker ikke helt når vi sluttet med bok og sang, men jeg «legger» dem fortsatt, de er 12 og 17 😄 Tror aldri jeg kommer til å bli komfortabel med å ikke gi nattaklem etter at de har lagt seg, men 17-årigen er oppe så sent at av og til må jeg bare legge meg først (og av og til kommer hjem etter hun har sovnet).

Anonymkode: 08a15...ce0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, uff og uff. Tenke seg til å gjøre noe annerledes enn deg..

• Liker 2
Skrevet

9-åringen gjør seg klar for natta selv (ganske nylig at vi ikke observerer tannpuss), så ser jeg over tennene om det er bra, og så er det lesing og prat på sengekanten. Han ønsker fremdeles at jeg skal være der til han sovner, så det er jeg, men det gjelder bare meg. Er mannen hjemme alene med ham, eller han er hos besteforeldre osv, så vil han ikke det. 

Skrevet

Kanskje fra ca 5 år.

vi har aldri vent barna våre til å ha oss på rommet til de sovner. Er så glad for det. Noen i familien min legger seg med ungene, ungene får ikke sove uten at en av foreldrene er med dem. Det ødelegger hele kvelden og voksentiden.

vi har pleid å lese for barna på sengekanten, si god natt, og gå ut. Fra toårsalderen ca. Det kunne ta en halv time før de sovnet, men de må jo lære å finne søvnen selv. 

Anonymkode: 40e84...4ac

• Hjerte 1
Skrevet

Har en 11-åring som jeg fortsatt «legger». Stryker på ryggen og prater litt før jeg sier god natt og går ut. 

Anonymkode: 098aa...96f

Skrevet

Har en på snart 11, som jeg fortsatt "legger". Han ønsker at jeg gjør det, og det ønsker jeg også. Den stunden på sengekanten er ofte den beste tiden i løpet av dagen. Håper det vil forsette noen år til🤭

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg legger også mine på 9 og 11, og kommer nok til å fortsette med det i flere år enda. Dvs elleveåringen pusser tenner og ordner alt på badet selv, men jeg synger for ham og prater litt med ham etter at han er ferdig med å lese på senga. Niåringen pusser jeg fortsatt tennene på, og er tilstede på badet mens hun ordner seg.

Leggestunden er en veldig koselig stund som både barna og jeg setter stor pris på 😊

Anonymkode: 80e87...4e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...