Gå til innhold

Far til mine barn har fått bekymringsmelding fra BV.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bekymringen er jo på barna, så derfor får jeg også beskjed om sak, selv om bekymringen er på far og det står spesifikt i meldingen at bekymring ikke gjelder meg som mor. 

Men jeg kjenner likevel at jeg bli kjempenervøs. Hva skjer videre nå? 

Anonymkode: c339e...fa4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnevernet er pliktig til å undersøke når de får en bekymringsmelding. Så de vil nok komme hjem til far og observere når barnet er til stede. Hva som skjer etter det kommer jo an på hva de observerer og bekymringsmeldingens innhold.

Anonymkode: 91278...bdc

Skrevet

Barnevernet er ikke pliktig til å undersøke når det kommer en bekymringsmelding, men de er pliktige til å vurdere om den skal tas inn til undersøkelse. Har de besluttet en undersøkelse så er det jo ulikt hvordan den gjennomføres. Hva går bekymringen ut på, er far en samværsforelder eller er barna hos han mye feks. En «vanlig» undersøkelse i tjenesten jeg jobber består ofte av samtaler med foreldrene og barna, hjemmebesøk (noen ganger hos begge foreldre) og innhenting av opplysninger fra offentlige instanser. 

Anonymkode: 47ae6...30f

• Nyttig 1
Skrevet

Barna er hos far annenhver helg. Bekymringen går ut på emosjonell evne til å gi adekvat omsorg. 

Innhenter de opplysninger om begge foreldre (hvisnikke bekymringen er knyttet til meg)? Og man må vel samtykke til denne innhentingen? 

Ts

Skrevet

De går nok inn. For å vurdere bekymring som har kommet. Noen ganger så gjør de ingenting hvis de ikke ser noe . Andre ganger tar de far og evnt mor inn til prat. Eks med mor om ho har tenkt over noe uro når varna er hos far.

De går inn å ser på samspill med farvel barn osv. 

Mange ganger ender det med at de henlegger. Eller så kommer de med hjelpetiltak. Evnt at hvis du som mor har hovedsforsørger at det i en periode blir samvær med folk tilstede når han har barna.

Anonymkode: 864c8...3f2

Skrevet

I de tilfelle jeg har vært borti blir mor også innkalt til samtale. Spesielt i tilfeller hvor far ikke evner å ha omsorgen og mor ikke har gjort noe for å stoppe samvær. Det er bekymringsverdig dersom en mor sender barn til en far som ikke er i stand til å ta vare på barn - om hun ikke har gjort noe for å hindre det.

Anonymkode: 83300...61f

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Barna er hos far annenhver helg. Bekymringen går ut på emosjonell evne til å gi adekvat omsorg. 

Innhenter de opplysninger om begge foreldre (hvisnikke bekymringen er knyttet til meg)? Og man må vel samtykke til denne innhentingen? 

Ts

Det innhentes i utgangspunktet ikke informasjon om foreldre, men om barnet, f.eks fra bhg/skole og helsestasjon. 

Anonymkode: 52c72...2e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det innhentes i utgangspunktet ikke informasjon om foreldre, men om barnet, f.eks fra bhg/skole og helsestasjon. 

Men ja, det må gis samtykke. Dvs, er de tilstrekkelig bekymret kan de innhente mot foreldres vilje, men da må det gjøres et begrunnet vedtak om dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...