Gå til innhold

Dyr er smartere enn vi tror

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mye tyder på at dyr er langt smartere enn mange av oss tror. Keith Kendrick er professor i nevrobiologi ved universitet i Cambridge, og han har forsket en del på dyrs hjernekapasitet. Han mener, ifølge Svenska Dagbladet, at vi helst ikke vil vite hvor smarte kyr, sauer og griser egentlig er.

Her forleden så jeg en grisetransport på nært hold for første gang. Vi var på samme overfart på Bastøfergen, Moss-Horten. Det var bare én grad ute, og de unge grisene romsterte inne i lastebilen, stresset, kalde og redde. De bløte, rosa trynene presset seg gjennom sprinklene i de små lukene, og en av grisenes skremte øyne møtte mine. Når du ser et annet dyr inn i øynene skjønner du at dere er så mye likere enn du er lært opp til å tro. Slik jeg ser hunden og katten min inn i øynene, slik jeg har stirret inn i store hesteøyne. Du skjønner at de tenker og føler, ikke akkurat hva, men noe. At de puster, hjertet deres banker, at de lever.

Grisene trakk nok inn sin første, friske luft og så sin første himmel, for 99 prosent av norske griser får aldri være ute. De tilbringer sine korte liv i trange, stimulifattige betongbinger, som vi nå enda en gang har fått bevist med grusomme bilder fra innsiden av norske grisefjøs. Dette er i sterk kontrast til grisene vi får se i filmen "Gunda", som viser et nydelig portrett av frilandsgrisene på Grøstad Gård. Kanskje er dette hvordan mange tror, eller naivt håper, at griser i Norge har det, men virkeligheten for nesten alle av landets griser er dessverre langt fra så idyllisk. Å se deres lidelse og vite deres skjebne, gjorde at jeg brast ut i gråt. Der sto jeg, med min elskede hund i bånd, og så på noen andre skapningers lidelse, urettferdige utnyttelse. For hva er egentlig forskjellen på en hund og en gris? Forskning har vist at griser faktisk er smartere enn hunder, rangert som det fjerde smarteste dyret i verden, og deres kognitive evner kan sammenliknes med tre år gamle menneskebarn. Den eneste forskjellen er vår holdning.

Anonymkode: d8a09...032

• Liker 2
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt rett det du skriver. Og det gjør forferdelig vondt å være vitne til det du så på den dyretransporten. Jeg har hatt mange ulike dyr, også noen minigriser. De var veldig smarte og vi lærte de opp som hunder. Med rett motivasjon er de veldig lettlærte. 

Huff, jeg har ikke noe klokt å komme med, annet enn hvor hjerteskjærende det du skriver er. Mer kunnskap er nødvendig, så kanskje en gang blir verden bedre også for griser og andre dyr 😭

• Liker 1
Skrevet (endret)

Alle dyr fortjener et godt og verdig liv. Og ja de er smarte. 

Endret av Athena Freyja
  • Liker 1
Skrevet

Dersom de aldri har vært ute, kan de jo være engstelige for det de kjenner av kulde.

Anonymkode: 99d12...c12

• Liker 1
Skrevet

Synes det et helt grusomt hvordan dyr blir behandlet. Og ja de er smarte, de har følelser, de har sjel. Når jeg ser inn i øynene på en gris eller ku ser jeg det samme som i blikket på min katt eller barn. Det er en personlighet og sjel der. Tenker også på dyr som er utrydningstruet pga mennesker og har vært her mye lengre enn oss. Det er så trist at jeg nesten ikke klarer å fordøye det. Er veganer

Anonymkode: 043bb...97a

• Liker 1
Skrevet

Det er sant det du skriver. Og griser er jo kjent for å være det dyret som er likest mennesket fra et genetisk perspektiv. 

Jeg tror vi ikke kommer til å behandle dyr på samme måten som vi gjør nå, i fremtiden. Men jeg tror flere mennesker må komme seg ut av hamsterhjulet før det skjer. For sannheten er at mange mennesker selv blir behandlet slik som dyr i fangenskap (særlig på verdensbasis). Mange mennesker har faktisk ikke noe alternativ til det de gjør, de er også fanget av systemet, og deres hverdag blir diktert av noen høyere opp på autoritetsstigen. Jeg tror det påvirker det at mange ignorerer eller til og med synes det er helt greit å behandle dyrene slik vi gjør mtp kjøttproduksjon. Jeg tror at det ikke er før flertallet begynner å bli frie i sitt eget liv at vi også vil klare å gi den samme friheten og velferden til dyra. Men mange har allerede begynt på den reisen da. Heldigvis. 

Anonymkode: 14d38...b9a

• Liker 2
Skrevet

Dessverre er det eneste folk bryr seg om er Ribbe til 99 kr! 

Folk flest gir faen i andre levende skapningers lidelse! 

• Nyttig 1
Skrevet

Forøvrig håper jeg prisen på kjøtt 10 dobles! 
skyld gjerne på klima!  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er helt overbevist på at mange dyr er smartere enn noen mennesker.

Anonymkode: 2ae9a...ddc

Skrevet

Jeg er helt enig med deg TS. Det går kaldt nedover ryggen min hver gang jeg ser folk kaste seg over ribba i jula, og året for øvrig. Jeg klarer ikke å forstå hvordan så mange mennesker vil bruke sine hardt opptjente penger på å støtte brutal mishandling av dyr. Både griser, kyr og fjørfe lever helt forjævlige liv, kun for at restene av kroppsdelene deres skal slafses ned av noen egoistiske mennesker som driter i at den de spiser faktisk var et levende individ. Et levende individ med tanker, forventninger, frykt og følelser. En gris som ble født i en betongbinge, som så sine kullsøsken bli slått ihjel mot en vegg og som har fått liggesår, sin egen hale avspist og til sist blitt jaget inn i en slaktebil. Det er så groteskt og absurd at ikke flere dropper denne motbydelige industrien. Men folk er egoistiske og griske. 

Anonymkode: cf139...aca

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...