AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #41 Del Skrevet 13. desember 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Nå var jo ikke dette direkte svar på det Ts lurte på. Det er jo ikke vanskelig å forstå at Ts lurte på om hun hadde krav på noe type erstatning eller lignende fordi hun ikke fikk diagnosen før. Og ja jeg har selv ADHD og jeg vet hvor vanskelig det kan være, men man får ikke erstatning fordi man ikke fikk diagnosen før til livet. Anonymkode: 6bc3c...414 Trådstarter skriver ikke at hun krever erstatning. Hun spør om hun har "rettigheter". Kanskje har hun krav på sletting av renter på studielånet eller deler/hele studielånet. Anonymkode: d2274...075 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #42 Del Skrevet 13. desember 2023 Nei 😅 Du burde ha stoppet opp og få dianosert deg. De som har ADHD merke det som regel veldig fort! Anonymkode: 47580...8c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #43 Del Skrevet 13. desember 2023 Alle får jo kasta diagnosen etter seg, er jo mangel på adhd medisin. Tviler faktisk på at så mange har diagnosen, lukter mer som en tiktok trend folk ubevisst har hengt seg på. Anonymkode: 4d350...25c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #44 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle får jo kasta diagnosen etter seg, er jo mangel på adhd medisin. Tviler faktisk på at så mange har diagnosen, lukter mer som en tiktok trend folk ubevisst har hengt seg på. Anonymkode: 4d350...25c Tror du folk får diagnosen så lett? Anonymkode: 31e58...50c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 13. desember 2023 #45 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei 😅 Du burde ha stoppet opp og få dianosert deg. De som har ADHD merke det som regel veldig fort! Anonymkode: 47580...8c3 Dette er svært usant. Særlig for kvinner. Kunnskapen om kvinners symptomer er svært ny. Inntil nylig ble dette antatt å være en slags adferdslidelse, og innsikten i de nevrologiske årsakene var ikke kjent. Kvinners symptomer ble ikke tolket som tegn på nevrodivergente tilstander om de ikke hadde utagerende adferd. I dag vet man vesentlig mer, og derfor er det mange godt voksne som blir diagnostisert nå. De som blir diagnostisert må stort sett betale mange titusener av egen lomme for å få en utredning, fordi det offentlige ikke har ressurser nok til å gi helsehjelp til folk som ikke er til vesentlig økonomisk byrde for samfunnet her og nå eller er suicidale eller farlige. Det er ingen rask vei til hjelp for folk med helseproblemer som fortsatt er ganske ukjente i primærhelsetjenesten. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 13. desember 2023 #46 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle får jo kasta diagnosen etter seg, er jo mangel på adhd medisin. Tviler faktisk på at så mange har diagnosen, lukter mer som en tiktok trend folk ubevisst har hengt seg på. Anonymkode: 4d350...25c Du kjenner åpenbart ikke til utredningsstandarden. Det skal svært mye til å få utredning, og det er en veldig omfattende prosess. Hovedproblemet er heller underdiagnostisering, og at mange sliter fordi ikke får relevant tilpasning og veiledning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #47 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror du folk får diagnosen så lett? Anonymkode: 31e58...50c Jepp. Helt sikker, 100%. Er jo umulig å oppdrive medisinen for tiden, pga så mange har fått diagnosen nå. Plutselig fant så mange ut at de hadde adhd nå den siste tiden, er ikke normalt. Anonymkode: 4d350...25c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #48 Del Skrevet 13. desember 2023 Andro skrev (15 minutter siden): Hun har ikke spurt etter erstatning. Hun har spurt om hun har noen rettigheter. Ja, det har hun. At du ikke klarer å lese mellom linjene kan ikke vi andre klandres for 😉 Anonymkode: 6bc3c...414 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #49 Del Skrevet 13. desember 2023 Andro skrev (Akkurat nå): Du kjenner åpenbart ikke til utredningsstandarden. Det skal svært mye til å få utredning, og det er en veldig omfattende prosess. Hovedproblemet er heller underdiagnostisering, og at mange sliter fordi ikke får relevant tilpasning og veiledning. Nei, har vært på utredning. Så det er ikke vanskelig. Anonymkode: 4d350...25c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #50 Del Skrevet 13. desember 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Nei 😅 Du burde ha stoppet opp og få dianosert deg. De som har ADHD merke det som regel veldig fort! Anonymkode: 47580...8c3 Kanskje man gjør det i dag når ADHD har mye fokus. Men frem til ganske nylig så ble jenter sjeldent diagnostisert med ADHD siden de ikke hadde de samme symptomene som gutter med ADHD. Anonymkode: d2274...075 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 13. desember 2023 #51 Del Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jepp. Helt sikker, 100%. Er jo umulig å oppdrive medisinen for tiden, pga så mange har fått diagnosen nå. Plutselig fant så mange ut at de hadde adhd nå den siste tiden, er ikke normalt. Anonymkode: 4d350...25c AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, har vært på utredning. Så det er ikke vanskelig. Anonymkode: 4d350...25c Det er ikke fordi mange får diagnosen at det er vanskelig å få legemidler. Det er pga innkjøpsstandarden man har lagt seg på. Det er ikke noe spesielt med ADHD-medisiner; det gjelder alle typer legemidler, inkludert hjertemedisiner. Jeg har også blitt utredet. Fikk avslag fra offentlig spesialisthelsetjeneste, og betalte for privat helsehjelp. Mange dobbelttimer hos psykolog med kartlegging ihht. utredningsstandarden, inkl. time med medbragt familie, samt to dobbeltimer hos allmennlege med somatiske undersøkelser av nevrologi (balanse, motorikk, sanser etc) og EKG, blodprøver mm. Det tok mange måneder før en diagnose ble satt, og deretter kom jeg i kø igjen for å få vurdert legemiddelutprøving. Dette er det dessverre få som har råd til. Den vanlige lønnsmottaker har ikke en sjanse til å få hjelp, før vedkommende blir alvorlig syk og sykmeldt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #52 Del Skrevet 13. desember 2023 Andro skrev (2 timer siden): Mange av svarene du får i tråden er stygge, ignorante og direkte løgn. Jeg beklager at verden er full av sleivkjeft nå man stiller et rimelig og konkret spørsmål. Jeg vet ikke hvilken jobb du har i dag, men etter å ha arbeidet mer enn to år i samme yrke så har du krav på å kunne ta fagbrev på jobb. https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/fagbrev_pa_jobb Dette er ofte en greiere vei til å skaffe seg formelle kvalifikasjoner enn en rent teoretisk utdanning. Siden du har gått på🌸 høyere utdanning tidligere så går jeg ut fra at du har studiekompetanse, slik at du også kan velge å fullføre den utdanningen du begynte på eller begynne på en ny utdanning. Mange høyskolestudier er tilpasset folk i jobb, og tilbys på deltid. Du har andre forutsetninger for å klare det når du får riktig helsehjelp, legemidler, er mer moden osv. enn du hadde som udiagnostisert ung voksen. ADHD har en forsinket modning av hjernens nervestrukturer, og ikke alle av oss er like klare for akademia som våre jevnaldrende. Utdanning er i hovedsak gratis i Norge, men man må betale bøker og semesteravgifter. Den økonomiske hovedutfordringen for deg er at du ikke får nytt studielån (sannsynligvis), siden man må ha noe å leve av om man skal jobbe redusert for å ha kapasitet til utdanning som ikke er knytta til nåværende jobbsituasjon. Dersom du er syk er situasjonen annerledes; da utløses etter hvert rettigheter via NAV, men per nå oppfatter jeg at du er i jobb. Jeg syns at du skal kontakte ditt nærmeste karrieresenter. De har kompetanse til å veilede voksne som trenger kompetanse, og kjenner mer til dine lokale forhold og muligheter. https://karriereveiledning.no/offentlige-karrieresentre Min erfaring er at dette er et fint sted å starte, når man skal orientere seg, og finne noen å gruble sammen med. Du har ikke kastet bort tiden din. Du lærte noe. Du fikk noen erfaringer. Du gjorde det beste du kunne med den kunnskapen du hadde. Det ble unødvendig vanskelig for deg fordi du ikke kjente til dine egne funksjonsbegrensninger, men du kan ikke angre på å ikke ha gjort noe galt. Tilgi deg selv for å ikke vite bedre, og belønn deg selv for å ha gjort ditt beste. Nå har du andre muligheter til en ny start, og du kan tilrettelegge dagene dine ut fra den nye kunnskapen du har om deg selv. Det kan gi deg et bedre resten av livet. Jeg krysser fingrene for deg, og ønsker deg lykke til ❤️ Flott, reflektert og superfint svar av deg Anonymkode: d044f...95b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #53 Del Skrevet 13. desember 2023 Andro skrev (2 timer siden): Mange av svarene du får i tråden er stygge, ignorante og direkte løgn. Jeg beklager at verden er full av sleivkjeft nå man stiller et rimelig og konkret spørsmål. Jeg vet ikke hvilken jobb du har i dag, men etter å ha arbeidet mer enn to år i samme yrke så har du krav på å kunne ta fagbrev på jobb. https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/fagbrev_pa_jobb Dette er ofte en greiere vei til å skaffe seg formelle kvalifikasjoner enn en rent teoretisk utdanning. Siden du har gått på høyere utdanning tidligere så går jeg ut fra at du har studiekompetanse, slik at du også kan velge å fullføre den utdanningen du begynte på eller begynne på en ny utdanning. Mange høyskolestudier er tilpasset folk i jobb, og tilbys på deltid. Du har andre forutsetninger for å klare det når du får riktig helsehjelp, legemidler, er mer moden osv. enn du hadde som udiagnostisert ung voksen. ADHD har en forsinket modning av hjernens nervestrukturer, og ikke alle av oss er like klare for akademia som våre jevnaldrende. Utdanning er i hovedsak gratis i Norge, men man må betale bøker og semesteravgifter. Den økonomiske hovedutfordringen for deg er at du ikke får nytt studielån (sannsynligvis), siden man må ha noe å leve av om man skal jobbe redusert for å ha kapasitet til utdanning som ikke er knytta til nåværende jobbsituasjon. Dersom du er syk er situasjonen annerledes; da utløses etter hvert rettigheter via NAV, men per nå oppfatter jeg at du er i jobb. Jeg syns at du skal kontakte ditt nærmeste karrieresenter. De har kompetanse til å veilede voksne som trenger kompetanse, og kjenner mer til dine lokale forhold og muligheter. https://karriereveiledning.no/offentlige-karrieresentre Min erfaring er at dette er et fint sted å starte, når man skal orientere seg, og finne noen å gruble sammen med. Du har ikke kastet bort tiden din. Du lærte noe. Du fikk noen erfaringer. Du gjorde det beste du kunne med den kunnskapen du hadde. Det ble unødvendig vanskelig for deg fordi du ikke kjente til dine egne funksjonsbegrensninger, men du kan ikke angre på å ikke ha gjort noe galt. Tilgi deg selv for å ikke vite bedre, og belønn deg selv for å ha gjort ditt beste. Nå har du andre muligheter til en ny start, og du kan tilrettelegge dagene dine ut fra den nye kunnskapen du har om deg selv. Det kan gi deg et bedre resten av livet. Jeg krysser fingrene for deg, og ønsker deg lykke til ❤️ Bra, jeg tenkte å svare noe av det samme!! Fader, så kjipe og spisse folk er i svarene på slike tråder hvor folk spør et helt legitimt spørsmål for å orientere seg!! veldig frustrerende når de også ikke vet hva de prater om- TS har potensielt mange rettigheter her! Det er jo ikke rart at TS kjenner seg i en fortvilet situasjon og ser med maktesløshet på de hittil tapte mulighetene for noe som egentlig kunne vært gjort noe med, om det ble oppdaget før.. Hvis det er snakk om erstatning, så er svaret ja, man kan søke om dette. Les mer her: https://legalis.no/nyhet/erstatning-etter-forsinket-diagnostisering-av-adhd Når det gjelder andre rettigheter for voksne med ADHD kan man også ha krav på enkelte slike, men det er ingen automatikk i at det utløses. ADHD Norge kan hjelpe og gi råd. https://www.adhdnorge.no/artikkel/rettigheter-som-voksen-med-adhd Hvis man studerer med ADHD kan man også få 4000 kr i måned i tilleggsstipend fra lånekassa som er ment som en kompensasjon for at man bruker lengre tid på lesing og konsentrasjon og dermed ikke har like mye tid og overskudd til å jobbe ved siden av!!! Det er mulig det da kreves at man faktisk tar vanlig studielån. Jeg kjenner en som får dette, men det er da et krav at man ikke kan ta annen jobb ved siden av. NB ser at ts skriver at h'n har makset lånet (?), men Lånekassa kan faktisk gi forlenget lån om man kan dokumentere funksjonsnedsettelse, så det kan være du har krav på mer lån for å fullføre utdanning (og da i tillegg ekstrastipendet!). "Har du blitt forsinket på grunn av nedsatt funksjonsevne? Hvis læringsmiljøet eller studiesituasjonen ikke er tilpasset den nedsatte funksjonsevnen din, kan du i noen tilfeller få basislånet som stipend mens du tar igjen forsinkelsen. Kan du dokumentere at du har blitt forsinket i utdanningen fordi skolen ikke har tilrettelagt for deg, mister du ikke retten til stipend og lån, selv om du blir forsinket med mer enn 60 studiepoeng. Da får du også basislånet som stipend i den perioden du bruker på å hente inn forsinkelsen. Vanligvis kan du bare få lån og stipend i til sammen åtte år. Men er du forsinket på grunn av nedsatt funksjonsevne, kan du få lån og stipend i mer enn åtte år." https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/nedsatt-funksjonsevne/ her finner du mye info om rettigheter ved ADHD, for eksempel tilrettelgging av studiehverdagen, eksamen, hjelpemilder mm. https://www.adhdnorge.no/artikkel/oversikt-over-rettigheter-i-hoyere-utdanning Kontakt ADHD Norge, de kan hjelpe deg videre ♥️Masse lykke til!! Anonymkode: d2617...261 1 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #54 Del Skrevet 13. desember 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er ikke 100 % sikker men det kan hende du kan få ettergitt noe av studielånet. Jeg vet at en venn av meg fikk ettergitt en stor del av det pga ADHD diagnose som ble stilt 10 år etter han ga opp studier. Men jeg vet ikke hvordan eller om det var andre ting som spilte inn. Du burde undersøke det iallefall for det taper du ikke noe på å gjøre. Anonymkode: 9d91e...7a7 Nei, det er hvis man blir uføretrygdet at man kan få slettet studielån, så da må TS først blir ufør, og det er vanskelig med «bare» en ADHD-diagnose. Anonymkode: 5ee68...f01 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #55 Del Skrevet 13. desember 2023 40 minutter siden, AnonymBruker said: Nei 😅 Du burde ha stoppet opp og få dianosert deg. De som har ADHD merke det som regel veldig fort! Anonymkode: 47580...8c3 Og hva er typisk ADHD? Prokrastinering. Selv prokrastinerte jeg bort det å ve om utredning i ca 5 år, og når jeg endelig kom meg dit ble det tydelig ganske kjapt at jeg hadde nettopp ADHD. Anonymkode: 5ee68...f01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #56 Del Skrevet 13. desember 2023 Det finnes varianter innenfor adhd, jeg har alltid lurt på hva det er med guttungen. Han er veldig klønete og samtidig veldig detaljorientert når det er noe han liker. Han forteller midten av det han skal si, vi skjønner ikke noe. Feks hvorfor han sier han kanskje må ha med seg sekk. Så spør vi og får litt og litt resten av budskapet, han tenker at han skal sove over hos sin far etter jobb men bare hvis ikke vi kan hente han. Han vil altså bli hentet etter jobb men velger å snakke om sekken... Har lest meg opp i fagbøkene mine og det er ganske tydelig for meg at han er en adhd uoppmerksom variant. Venner og søsken betegner han som snål, en særing osv. Skolen har tatt opp ting jevnlig, snill gutt men svarer rart på prøver ol. Men, nå er han på vei ut av redet og for gammel til at vi kan bestemme at det skal søkes utredning, nå må han gå veien selv. Så det tar timer for mange å få ett navn på det som ikke fungerer. Jeg har en venninne som var over 50 før hun fikk adhd diagnosen. Anonymkode: 42d22...825 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #57 Del Skrevet 13. desember 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Kort fortalt: Jeg sløste bort tid og penger på utdannelser jeg ikke klarte å fullføre, da jeg slet noe ekstremt med (da udiagnostisert) ADHD. Jeg valgte å "kaste inn håndkleet", og startet i et lavlønnet yrke som ikke krevde noen utdannelse. 10 år senere, så får jeg diagnosen ADHD, og blir satt på medisiner. Jeg føler meg som et nytt menneske, og kan for første gang utføre skikkelig arbeid. Jeg klarer å lese bøker, skrive lengre tekster, følge planer og tidsfrister. Jeg sitter med et enormt anger at jeg i praksis kastet bort 7 år av livet på høyere utdanning, samt at jeg sløste bort av alt av studielån på dette. I dag bor jeg langt ute i distriktet, og har ingen lokale muligheter for å fullføre eller forbedre noe av det jeg startet på i mine yngre dager. Finnes det noen hjelp, eller rettigheter, for folk som meg? Anonymkode: 5134e...f6e Hvilke rettigheter skulle det vært? Er det penger du er ute etter? Tenk om alle som har blitt syke skulle fått penger kastet etter seg. Da hadde statskassa blitt tom fort Anonymkode: bace5...1a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #58 Del Skrevet 13. desember 2023 Tja, har hatt aspergers diagnose siden jeg var barn. Fikk aldri noe hjelp til noe som helst gjennom skolegangen, bare en ufaglært assistent som pirket i meg og sa jeg måtte komme i gang med oppgavene. Ikke på høyere utdanning heller. Heldigvis kan mye fikses med medisiner for ADHD. Du får bare ta noe nettstudier elns. Anonymkode: 264cb...f39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #59 Del Skrevet 13. desember 2023 Du kan studere på nett selv om du bor usentralt. Anonymkode: 1c92a...b55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #60 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bra, jeg tenkte å svare noe av det samme!! Fader, så kjipe og spisse folk er i svarene på slike tråder hvor folk spør et helt legitimt spørsmål for å orientere seg!! veldig frustrerende når de også ikke vet hva de prater om- TS har potensielt mange rettigheter her! Det er jo ikke rart at TS kjenner seg i en fortvilet situasjon og ser med maktesløshet på de hittil tapte mulighetene for noe som egentlig kunne vært gjort noe med, om det ble oppdaget før.. Hvis det er snakk om erstatning, så er svaret ja, man kan søke om dette. Les mer her: https://legalis.no/nyhet/erstatning-etter-forsinket-diagnostisering-av-adhd Når det gjelder andre rettigheter for voksne med ADHD kan man også ha krav på enkelte slike, men det er ingen automatikk i at det utløses. ADHD Norge kan hjelpe og gi råd. https://www.adhdnorge.no/artikkel/rettigheter-som-voksen-med-adhd Hvis man studerer med ADHD kan man også få 4000 kr i måned i tilleggsstipend fra lånekassa som er ment som en kompensasjon for at man bruker lengre tid på lesing og konsentrasjon og dermed ikke har like mye tid og overskudd til å jobbe ved siden av!!! Det er mulig det da kreves at man faktisk tar vanlig studielån. Jeg kjenner en som får dette, men det er da et krav at man ikke kan ta annen jobb ved siden av. NB ser at ts skriver at h'n har makset lånet (?), men Lånekassa kan faktisk gi forlenget lån om man kan dokumentere funksjonsnedsettelse, så det kan være du har krav på mer lån for å fullføre utdanning (og da i tillegg ekstrastipendet!). "Har du blitt forsinket på grunn av nedsatt funksjonsevne? Hvis læringsmiljøet eller studiesituasjonen ikke er tilpasset den nedsatte funksjonsevnen din, kan du i noen tilfeller få basislånet som stipend mens du tar igjen forsinkelsen. Kan du dokumentere at du har blitt forsinket i utdanningen fordi skolen ikke har tilrettelagt for deg, mister du ikke retten til stipend og lån, selv om du blir forsinket med mer enn 60 studiepoeng. Da får du også basislånet som stipend i den perioden du bruker på å hente inn forsinkelsen. Vanligvis kan du bare få lån og stipend i til sammen åtte år. Men er du forsinket på grunn av nedsatt funksjonsevne, kan du få lån og stipend i mer enn åtte år." https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/nedsatt-funksjonsevne/ her finner du mye info om rettigheter ved ADHD, for eksempel tilrettelgging av studiehverdagen, eksamen, hjelpemilder mm. https://www.adhdnorge.no/artikkel/oversikt-over-rettigheter-i-hoyere-utdanning Kontakt ADHD Norge, de kan hjelpe deg videre ♥️Masse lykke til!! Anonymkode: d2617...261 Leste du din egen link angående erstatning. Det står ingen steder i hovedinnlegget at det har vært noe svikt i helsevesenet. Med andre ord betyr den svikten at det for eksempel har vært gjentatt kontakt med helsevesenet,men har blitt avvist for utredning av diagnosen hun senere har fått. Sitat .«Pasienter har krav på erstatning når skaden skyldes svikt ved ytelsen av helsehjelp, selv om ingen kan lastes. « «Praksis viser at i saker der det er gitt medhold, er det ikke gjort en systematisk kartlegging og utredning på tross av konsentrasjonsvansker, atferdsproblemer og andre symptomer som burde gitt mistanke om ADHD. I andre tilfeller ble det gjort kartlegging, men denne ble ikke fulgt opp med riktig behandling.» Anonymkode: 6bc3c...414 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå