Gå til innhold

Kastet bort 20-åra på utdannelse jeg ikke klarte å fullføre. Fikk nylig diagnosen ADHD, har jeg noen rettigheter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kort fortalt: Jeg sløste bort tid og penger på utdannelser jeg ikke klarte å fullføre, da jeg slet noe ekstremt med (da udiagnostisert) ADHD. Jeg valgte å "kaste inn håndkleet", og startet i et lavlønnet yrke som ikke krevde noen utdannelse. 

10 år senere, så får jeg diagnosen ADHD, og blir satt på medisiner. Jeg føler meg som et nytt menneske, og kan for første gang utføre skikkelig arbeid. Jeg klarer å lese bøker, skrive lengre tekster, følge planer og tidsfrister. 

Jeg sitter med et enormt anger at jeg i praksis kastet bort 7 år av livet på høyere utdanning, samt at jeg sløste bort av alt av studielån på dette. I dag bor jeg langt ute i distriktet, og har ingen lokale muligheter for å fullføre eller forbedre noe av det jeg startet på i mine yngre dager.

Finnes det noen hjelp, eller rettigheter, for folk som meg? 

Anonymkode: 5134e...f6e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kort fortalt: Jeg sløste bort tid og penger på utdannelser jeg ikke klarte å fullføre, da jeg slet noe ekstremt med (da udiagnostisert) ADHD. Jeg valgte å "kaste inn håndkleet", og startet i et lavlønnet yrke som ikke krevde noen utdannelse. 

10 år senere, så får jeg diagnosen ADHD, og blir satt på medisiner. Jeg føler meg som et nytt menneske, og kan for første gang utføre skikkelig arbeid. Jeg klarer å lese bøker, skrive lengre tekster, følge planer og tidsfrister. 

Jeg sitter med et enormt anger at jeg i praksis kastet bort 7 år av livet på høyere utdanning, samt at jeg sløste bort av alt av studielån på dette. I dag bor jeg langt ute i distriktet, og har ingen lokale muligheter for å fullføre eller forbedre noe av det jeg startet på i mine yngre dager.

Nei er svaret her 

Anonymkode: 7a7c6...b16

• Liker 13
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet er urettferdig det må du akspetere ..du får ikke slettet studiegjeld eller flytte gratis til en storby for å fullføre studier, pga du har fått ADHD diagnose i voksen alder om det er det du sikter til?

Anonymkode: 78110...796

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vel bare som alle andre starte på nytt. Du er jo heldig som nå har fått diagnose og rett medisin. Mange sliter hele livet. Jeg lurer litt på hvilken hjelp og rettigheter du tenker på?

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du kunne strengtatt blitt utredet for adhd i 20 årene også 😝 nå vet jeg ikke hva det er du ser for deg av hjelp og rettigheter? 

Men nei, det som har vært er vann under broen. 

Om du starter men utdanning på et senere tidspunkt vil du jo ha noen rettigheter nå etter diagnosen. Om du mener diagnosen kom for sent og at dette er det offentlige sin skyld kan man jo evt prøve seg på noe form for " pasient erstatning". 

Det var vell strengtatt ingen som tvang deg til å sløse bort tid på høyere utdanning, du kunne av egen fri vilje droppet ut tidligere.

Det er ingen som tvinger deg til lav lønn eller å bo i distriktet...

Anonymkode: 2c96f...b13

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Selvsagt får du ikke noen rettigheter.

Anonymkode: 6bc3c...414

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett nei. Men om du har vært inn og ut av helsevesen, bup eller lignende i ungdommen uten at riktig diagnose har blitt satt så kan det jo være. 

Anonymkode: 1d962...3a8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje ta opp igjen emnene du strøk og fullføre den påbegynte graden? Se om du finner et utdanningssted med fjernundervisning/lite obligatorisk oppmøte.

Anonymkode: 34864...7b3

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen rettigheter.Jeg ble diagnosert med ADHD som voksen, da var jeg allerede ufør.

Jeg har ikke greid å fullføre vgs engang og har med det naturligvis hatt færre muligheter. 
Kanskje burde jeg, mine foreldre eller noen ha skjønt ting tidligere. Kanskje burde det ringt noen varsellamper men det gjorde det ikke, sånn er verden ganske enkelt.

Anonymkode: ac971...494

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er mange som må starte på nytt, en eller flere ganger i livet. Det er uflaks at du fikk diagnosen sent, men samfunnet skylder deg ikke noe spesielt av den grunn. Det er ikke mer synd på deg enn på andre. Brutalt, men sant. Gled deg over at det går bedre nå! 

Anonymkode: bb5ed...dfd

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Rucula said:

Rettigheter??

Det er jo ikke noe urimelig spørsmål, finnes en drøss med sykdommer som kommer med div. rettigheter innen f. eks helsetjenesten, etter du får diagnose.

(Og sånn spesifikt for ADHD, så finnes det folk som har fått pasientskadeerstatning pga. forsinket diagnose - bare for å ta et eksempel. Riktig nok bare rundt 1 av 10 som har fått, men det er altså et helt reelt tema.)

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo ikke noe urimelig spørsmål, finnes en drøss med sykdommer som kommer med div. rettigheter innen f. eks helsetjenesten, etter du får diagnose.

(Og sånn spesifikt for ADHD, så finnes det folk som har fått pasientskadeerstatning pga. forsinket diagnose - bare for å ta et eksempel. Riktig nok bare rundt 1 av 10 som har fått, men det er altså et helt reelt tema.)

Ja det er reelt og det er et rimelig spm. Spesielt om temaet har vært oppe i ungdommen og man ikke har blitt diagnostisert riktig. Det vil jo da blant annet gjøre at man ikke får medisin f.eks. Og bare det å forsøke en lang utdannelse uten Ritalin vs med Ritalin er jo enormt stor forskjell for noen som sliter med ADHD. 

Anonymkode: 1d962...3a8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende du har rett til noe stønad fra NAV uten at jeg er helt sikker? 

Utover det, med mindre du har vært en kasteball mellom diverse instanser, tror jeg ikke man har rettigheter eller krav på noen ting for tapt utdanning (selv om noen absolutt skulle plukket opp på utfordringene dine tidligere). 

Anonymkode: 66f30...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan hende du har rett til noe stønad fra NAV uten at jeg er helt sikker? 

Utover det, med mindre du har vært en kasteball mellom diverse instanser, tror jeg ikke man har rettigheter eller krav på noen ting for tapt utdanning (selv om noen absolutt skulle plukket opp på utfordringene dine tidligere). 

Anonymkode: 66f30...5e3

Hvorfor svare da når du ikke er sikker?

Anonymkode: 6bc3c...414

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fungerer jo. Er frisk og rask. Heldige deg. Jobb og vær glad du tjener egne penger. 

Anonymkode: a60b3...c0e

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du minner meg om meg trådstarter. Jeg gjorde samme feilen. Men jeg fikk diagnosen autisme og ikke ADHD. Autisme-diagnosen gjorde både at jeg slet med selvdisiplinen og det å jobbe med fagene. I tillegg gjorde autismen at jeg ikke skjønte at om jeg ikke klarte studiene så burde jeg bare slutte.

Enormt lei meg fordi jeg studerte så lenge som jeg jorde når jeg uansett ikke klarte å studere. 

Anonymkode: d2274...075

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du minner meg om meg trådstarter. Jeg gjorde samme feilen. Men jeg fikk diagnosen autisme og ikke ADHD. Autisme-diagnosen gjorde både at jeg slet med selvdisiplinen og det å jobbe med fagene. I tillegg gjorde autismen at jeg ikke skjønte at om jeg ikke klarte studiene så burde jeg bare slutte.

Enormt lei meg fordi jeg studerte så lenge som jeg jorde når jeg uansett ikke klarte å studere. 

Edit: Kastet bort enormt med penger og livskvaliteten var jo også dårlig når man levde som student og kun skammet seg over å ikke mestre studiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...