AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #1 Skrevet 13. desember 2023 Jeg leste litt i tråden om barnehagebarnet som ikke fikk være med på tur fordi hun ikke klarte å følge reglene med å holde et annet barn i hånda. De fleste ser ut til å mene at dette var en helt innafor konsekvens for å ikke ville følge reglene, og jeg er enig. Men så er det dem som er uenig. Er det ikke naturlig at barns oppførsel har konsekvenser? I både negativ og positiv retning, alt ettersom hva slags oppførsel de utviser? Min 2-åring har begynt å forstå hva som er lov og ikke lov. Jeg setter tydelige grenser og forklarer barnet dette på en tydelig måte. Her er et konkret eksempel fra mitt liv: Barnet slår i bordet gjentatte ganger med gaffelen. Jeg sier: " det er ikke lov å slå i bordet med gaffelen. Slutt med det". Hun stopper ikke. Jeg sier "hvis du fortsetter å slå i bordet tar jeg gaffelen din". Hun fortsetter. Jeg tar gaffelen og forklarer hvorfor. Alt i en rolig, men bestemt tone. Om barns oppførsel aldri får konsekvenser, hvordan skal de da fungere i samfunnet når de vokser opp? Jeg mener man gjør barnet en bjørnetjeneste ved å la de ta styringen hele tiden. Om man hele tiden skal strekke seg til det ytterste for å tilrettelegge for hver enkelt barn, blir man ikke da veldig lite fleksibel som voksen? Enig? Uenig? Anonymkode: bbf1c...a24 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #2 Skrevet 13. desember 2023 I prinsippet er jeg enig med deg, men det er tydelig at du bare har en toåring, som jo er omtrent det letteste i verden å oppdra. Det finnes ingen foreldre som ikke hadde gjort noe om en toåring konsekvent slo gaffelen i bordet. Greia er at barn blir eldre og verden deres større. En toåring bor i en enkel svart/hvit verden sammenlignet med et eldre barn eller en tenåring. Da handler det ikke lenger om å rolig ta vekk en gaffel som slås i bordet under middagen, da snakker vi om atferd og utfordringer på et helt annet nivå og hvor konsekvensene og løsningene ikke er like åpenbare og rett fram. Anonymkode: 07b9f...eaf 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #3 Skrevet 13. desember 2023 Det er jo ikke for å straffe barnet. Det er for å holde barnet trygt og det har smitteeffekt. Det sier seg selv at det er vanskelig for to voksne å holde 12 unger trygge langs en bilvei om det er anarki. Anonymkode: c6f7e...42d 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #4 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I prinsippet er jeg enig med deg, men det er tydelig at du bare har en toåring, som jo er omtrent det letteste i verden å oppdra. Det finnes ingen foreldre som ikke hadde gjort noe om en toåring konsekvent slo gaffelen i bordet. Greia er at barn blir eldre og verden deres større. En toåring bor i en enkel svart/hvit verden sammenlignet med et eldre barn eller en tenåring. Da handler det ikke lenger om å rolig ta vekk en gaffel som slås i bordet under middagen, da snakker vi om atferd og utfordringer på et helt annet nivå og hvor konsekvensene og løsningene ikke er like åpenbare og rett fram. Anonymkode: 07b9f...eaf Det var bare et av mange eksempel, men greit nok. Med min 2-åring så holder vi på sånn hele dagen, hver dag. Hvor enkle 2-åringer er kommer vel litt an på barnet, men jeg har aldri vært mer utslitt i hele mitt liv. Det er ingen dans på roser akkurat, men jeg gir ikke etter. Ta eksemplet med 5-åringen som ikke fikk være med på tur, jeg synes det er en relevant konsekvens for å ikke ville følge reglene. Det hadde vært greit for meg om det var mitt barn. Jeg mener ikke at det er enkelt, men jeg synes man bør stå i det om barnet er 2 eller 8. Hva vinner man på å gi etter i en slik situasjon? Anonymkode: bbf1c...a24
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #5 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er jo ikke for å straffe barnet. Det er for å holde barnet trygt og det har smitteeffekt. Det sier seg selv at det er vanskelig for to voksne å holde 12 unger trygge langs en bilvei om det er anarki. Anonymkode: c6f7e...42d Jeg vet. Men det var mange i tråden der som mente at dette ble en straff for barnet. Det synes jeg blir for dumt. Anonymkode: bbf1c...a24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå