Gå til innhold

Hvordan er det å jobbe i en av de Fire Store?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har erfaring fra å jobbe i en av de fire store konsulent-og revisjonshusene? (Deloitte, EY, PwC og KPMG). Er selv utdannet sivilingeniør og synes det virker veldig spennende å jobbe i en av disse. Jeg har selv tenk å søke jobb som konsulent der, men hører gjerne på erfaringer fra alle slags jobber i selskapene.

Hvis dere har noen tips til hva man kan gjøre for å øke sjansene for å få jobb der hadde det også vært veldig nyttig å vite.

Anonymkode: 9fc0b...5d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som sivilingeniør er det vel ikke de firmaene som regnes som de store vel? Har aldri slått meg som et ingeniør-sted. Cowi, Norconsult, Asplan viak, Sweco og Rambøll er langt mer ingeniørtungt

Anonymkode: 9e298...73f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Som sivilingeniør er det vel ikke de firmaene som regnes som de store vel? Har aldri slått meg som et ingeniør-sted. Cowi, Norconsult, Asplan viak, Sweco og Rambøll er langt mer ingeniørtungt

Anonymkode: 9e298...73f

De selskapene du nevner gjelder vel mer for klassiske ingeniørdisipliner, som bygg, maskin og elektro og sånt. Det er mange sivilingeniører i de fire store som har studert sivilingeniør i datateknologi, indøk, fysikk og matematikk osv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

De selskapene du nevner gjelder vel mer for klassiske ingeniørdisipliner, som bygg, maskin og elektro og sånt. Det er mange sivilingeniører i de fire store som har studert sivilingeniør i datateknologi, indøk, fysikk og matematikk osv.

Kommer nok an på hva folk har studert ja. Men hvis man ønsker å jobbe innenfor tech så er de definitivt ikke på topp i det hele tatt. Da er det Big Five/FAANG/MANGA osv. som er greia. Pluss noen andre tech selskaper i Norge. Som en innenfor tech så hadde jeg skydd disse fire konsulentselskapene.

Anonymkode: 40d2c...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer du på hvordan det er å jobbe der, eller hvordan å få en jobb der? Å jobbe der er høyt tempo, mye baller i luft, mye jag, og mye overtid. Mye sosialt, mye gøy også. Men det er en type jobb mange søker seg bort fra etterhvert. For å få jobb der må du gjennom en del prosesser, evnetester osv. så det er bare å være seg selv :) 

Anonymkode: daf6c...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jobbe som revisor i et av de der høres dritkjedelig ut. Ingeniører kan gjøre mer spennende ting.

Anonymkode: 9ea33...73d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Lurer du på hvordan det er å jobbe der, eller hvordan å få en jobb der? Å jobbe der er høyt tempo, mye baller i luft, mye jag, og mye overtid. Mye sosialt, mye gøy også. Men det er en type jobb mange søker seg bort fra etterhvert. For å få jobb der må du gjennom en del prosesser, evnetester osv. så det er bare å være seg selv :) 

Hovedsakelig hvordan det er å jobbe der, men tar gjerne imot tips til hvordan man kan øke sjansene for å få jobb der også.

Har i hvert fall hørt at det er lurt å få en anbefaling til selskapet fra noen som jobber der, etter som det visstnok øker sjansene for å få jobb der en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bachelor i ingeniørfag og Master i industriell økonomi startet rett etter studiene. Mye fokus på kompetanseheving og det sosiale. Kurs i presentasjonsteknikk, skrive tilbud, utforme powerpoint og andre typiske konsulent ferdigheter. 

Mye oppdrag som å hjelpe kunder med å anskaffe og implementere styringssystemer, forbedre prosesser og prosjektledelse. 

Sertifisering i prosjektledelse kan være nyttig. Ellers så må du være litt frampå. Finn ut hvem som er avdelingsleder for konsulentavdeling ring og inviter deg selv på kaffe

Anonymkode: e86a3...351

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Hovedsakelig hvordan det er å jobbe der, men tar gjerne imot tips til hvordan man kan øke sjansene for å få jobb der også.

Har i hvert fall hørt at det er lurt å få en anbefaling til selskapet fra noen som jobber der, etter som det visstnok øker sjansene for å få jobb der en del.

Det er riktig, det hjelper med nettverk! Du må likevel gjennom en god del kvalifisering, men da er du et steg nærmere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Bachelor i ingeniørfag og Master i industriell økonomi startet rett etter studiene. Mye fokus på kompetanseheving og det sosiale. Kurs i presentasjonsteknikk, skrive tilbud, utforme powerpoint og andre typiske konsulent ferdigheter. 

Mye oppdrag som å hjelpe kunder med å anskaffe og implementere styringssystemer, forbedre prosesser og prosjektledelse. 

Sertifisering i prosjektledelse kan være nyttig. Ellers så må du være litt frampå. Finn ut hvem som er avdelingsleder for konsulentavdeling ring og inviter deg selv på kaffe

Vet du noe om hvor viktig det er med karakterer når man søker der? Jeg holder på å ta opp noen fag ved siden av jobb nå. Har et snitt på rundt 3.7 foreløpig. Usikker på hvor høyt snitt de typisk forventer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Visste ikke at disse selskapene hadde ingeniører. Master i industriell økonomi og ellers kvantitative fag blir kanskje en annen sak.

Eller er det muligheter for andre ingeniører også?

Anonymkode: 0dc90...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i andre ingeniører? På stavanger kontoret er det flere med master i petroleum. Dette er naturligvis fordi Stavanger sin største næring er petroleumssektoren, men disse jobber ikke med boring, utforming av borekroner etc. Slike ingeniør jobber finner du i servise selskaper og operatørselskaper.

De fire store driver med managemant consulting. Wiki hadde en grei oppsummering på det:  Ledelsesrådgivning er et fagfelt som fokuserer på å hjelpe organisasjoner med å forbedre sine prestasjoner, først og fremst ved å støtte ledelse og administrasjon gjennom å analysere eksisterende organisatoriske problemer og utvikle planer for forbedring. Forbedring av eksisterende prosesser, sette opp KPI'er, lage dataunderlag slik at ledelsen kan ta bedre beslutninger, anskaffe nye styringssystemer er typiske konsulent oppdrag. 

Min erfaring er at disse velger fra "øverste" hylle når det kommer til karakterer, men jeg tolker det som at du har et par år i arbeidslivet og det kan hjelpe. Konsulenter er "selgere" så jeg ville tatt kontakt med folk som har manager i tittelen sin og bedt å få ta en kaffe med dem. Hør hva de jobber med, hva utdannelse de har etc.

Noen av disse kontorene har bonuser dersom et tips leder til ansettelse, så om du snakker med en manager og vedkommende ser at det er plass til deg i deres avdeling vil vedkommende ha gode insentiver til å hjelpe deg inn døren. 

Det kan godt hende at det hadde vært mer nyttig å tatt fag som prosjektledelse og strategi (for eksempel ved BI) enn å forbedre rene ingeniørfag, dersom målet er å få jobb hos noen av de fire store. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.12.2023 den 8.28):

Hva legger du i andre ingeniører?

Høyskoleingeniør. Bygg. Høyt snitt og ekstra matematikkfag, men regner med jeg ikke helt passer profilen de ser etter.

Sitat

De fire store driver med managemant consulting. Wiki hadde en grei oppsummering på det:  Ledelsesrådgivning er et fagfelt som fokuserer på å hjelpe organisasjoner med å forbedre sine prestasjoner, først og fremst ved å støtte ledelse og administrasjon gjennom å analysere eksisterende organisatoriske problemer og utvikle planer for forbedring. Forbedring av eksisterende prosesser, sette opp KPI'er, lage dataunderlag slik at ledelsen kan ta bedre beslutninger, anskaffe nye styringssystemer er typiske konsulent oppdrag. 

Min erfaring er at disse velger fra "øverste" hylle når det kommer til karakterer, men jeg tolker det som at du har et par år i arbeidslivet og det kan hjelpe. Konsulenter er "selgere" så jeg ville tatt kontakt med folk som har manager i tittelen sin og bedt å få ta en kaffe med dem. Hør hva de jobber med, hva utdannelse de har etc.

Noen av disse kontorene har bonuser dersom et tips leder til ansettelse, så om du snakker med en manager og vedkommende ser at det er plass til deg i deres avdeling vil vedkommende ha gode insentiver til å hjelpe deg inn døren. 

Det kan godt hende at det hadde vært mer nyttig å tatt fag som prosjektledelse og strategi (for eksempel ved BI) enn å forbedre rene ingeniørfag, dersom målet er å få jobb hos noen av de fire store. 

Takk for innspill! :) 

Det er ikke et mål i seg selv å jobbe hos noen av de fire store. Jeg jobber per i dag hos en av de fire store innen min bransje, men er lei prosjektering og generelt lei byggebransjen, så jeg ser etter alternativer. Ble bare litt nysgjerrig når jeg hørte det var ingeniører i disse firmaene også. 

Anonymkode: 0dc90...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det er for folk som vil være en bitteliten brikke i et stort maskineri. Systemer og rutiner for det meste.  Det et mange som er sånn og trives med det.  

Anonymkode: 9b40b...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 hours ago, AnonymBruker said:

Høyskoleingeniør. Bygg. Høyt snitt og ekstra matematikkfag, men regner med jeg ikke helt passer profilen de ser etter.

Master? Man må i utgangspunktet ha mastergrad for å få jobb der, og de rekrutterer i all hovedsak fra NTNU når det kommer til tekniske utdanninger.

Har ikke sett noen som har studert bygg som har begynt å jobbe der, men det er vel heller ikke så mange med den bakgrunnen som søker der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...